۱
plusresetminus
نگاهی دوباره به سیل اخیر شیراز؛

این آقایان چرا استعفا نمی‌دهند؟!

تاریخ انتشارجمعه ۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۴
حادثه سیل اخیر شیراز، بی‌شک تلخ‌ترین حادثه چند دهه اخیر این شهر بوده است. کشته شدن 19 انسان بر اثر یک بارندگی که از قبل هم پیش‌بینی شده، چیزی نیست که بشود به سادگی از کنار آن گذشت یا در گذر زمان، آن را فراموش کرد و یا با شانتاژهای سیاسی از اهمیت آن کم کرد.
این آقایان چرا استعفا نمی‌دهند؟!
به گزارش حافظ خبر، حادثه سیل اخیر شیراز، بی‌شک تلخ‌ترین حادثه چند دهه اخیر این شهر بوده است. کشته شدن 19 انسان بر اثر یک بارندگی که از قبل هم پیش‌بینی شده، چیزی نیست که بشود به سادگی از کنار آن گذشت یا در گذر زمان، آن را فراموش کرد و یا با شانتاژهای سیاسی از اهمیت آن کم کرد.

اینکه مردم شیراز و بخش خصوصی این شهر مانند هتل‌ها، صافکاری‌ها و فرش‌شویی‌ها از این امتحان بزرگ سربلند بیرون آمدند و صحنه‌های بی نظیری از همدردی و کمک به همنوع را آفریدند نیز سبب نمی‌شود که به سهل‌انگاری و غفلت و سوء مدیریتی که منجر به این فاجعه انسانی شد پرداخته نشود.

همه آنها که تنها کمی از مدیریت شهری سر رشته دارند، می‌دانند که احتمال بارندگی شدید یعنی احتمال سیل و آب‌گرفتگی و ترجمه مدیریتی این پدیده این است که باید تمام مسیرهای انتقال آب بازبینی و یقین حاصل شود که همه شریان‌ها و مسیل‌های انتقال آب باز هستند.

فاجعه‌ای که در دروازه قرآن رقم خورد و سیل وحشتناکی که جاری شد، بی شک مهمترین علتش عدم لایروبی کانال‌ها و لوله‌های انتقال آب بوده است. مسئول لایروبی این کانال‌ها چه کسی جز شهرداری بوده است؟ 

اینکه بهرام پارسایی به عنوان نماینده دولت در سیل شیراز معرفی می‌شود و یا شورای شهر، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل می‌دهد و گزارشی که نهایتا توسط آنها ارائه خواهد شد، تغییری در حقیقت ماجرا و غفلت مرگ‌آور سازمانِ مسئولِ مدیریتِ شهر ایجاد نمی‌کند.

اگر امروز نسبت به کشته شدن ۱۷ انسان بی گناه بی‌تفاوت باشیم و با بازی‌های سیاسی و نهایتا پرداخت دیه متوفیان از بیت‌المال و یا بودجه شهرداری، غائله را به سخیف‌ترین شکل ممکن ختم کنیم، به زودی بی توجهی به ارزش جان انسان‌ها در پدیده‌های مختلف همانند اختلاس و دزدی چنان شیوع پیدا می‌کند که دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

شناسایی مقصران این فاجعه و محاکمه منصفانه و عادلانه آنها، امروز مهمترین تکلیف قوه قضائیه در شیراز است و افکار عمومی انتظار دارند به این مطالبه مهم و فوری، با جدیت و سرعت پاسخ داده شود.

اما چه خوب است پیش از آنکه دادگاه، مسئولی را به پای میز محاکمه بکشاند و وی را منفصل از خدمت کند، مسئولی که خود نیک می‌داند چه غفلت مرگ‌آوری مرتکب شده، به احترام جان‌باختگان سوء مدیریتش، خود استعفا دهد. 

اینکه این آقایان نه تنها حاضر به استعفا نیستند بلکه برای فرار از مسئولیت و پاسخگویی، فلان نهاد نظامی و یا عوامل دیگر را متهم می‌کنند، زشت‌ترین صحنه سیل اخیر شیراز را رقم زده است...
کد مطلب : ۱۹۸۹۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما