فصل خوب سفر نوروزی به داراب

از بهشت آبشارها تا نقشی برای شاپور

13 فروردين 1398 ساعت 22:28

داراب یکی از مناطق مناسب برای سفر نوروزی در استان فارس است که با سوغات و جاذبه‌های دیدنی سفر خوشی را رقم می‌زند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، داراب با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی و آب و هوای مناسب مقصد سفر خوبی برای گردشگران در آستانه بهار است.
کاروانسرای داراب
یک طبیعت‌گرد از اهالی داراب با اشاره به تاریخ کهن داراب به خبرنگار ما می‌گوید: داراب شهری قدمت‌دار و تاریخی است و کاروانسرا اغلب در شهرهای تاریخی باقی مانده است.

 
محمد دارابی می‌افزاید: کاروانسراها از نخستین بناهای اسلامی هستند که با هدف خدمات‌رسانی به مسافران در فاصله جاده‌ها ایجاد می‌شد که دارای یک یا 2 طبقه بودند.
وی اضاقه می‌کند: کاروانسرای داراب نیز یکی از همین بناها و قدیمی‌ترین کاروانسراهای ایران است که برای علاقمندان به جاذبه‌های معماری تاریخی سایت بازدید شونده مناسبی را فراهم می‌آورد.
تنگه رغز
دارابی از تنگه رغز به عنوان یک جاذبه طبیعی بی‌نظیر در داراب نام می‌برد و عنوان می‌کند: این تنگه در ۳۰ کیلومتری شهر داراب قرار دارد و دارای دیوارهای بلندی است.

 
وی این منطقه را بهشت آبشارها معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: این منطقه ۶۴ آبشار دارد که برای دیدن ۱۲ آبشار آن باید با طناب عبور و مرور کرد و ارتفاع بلندترین آنها  به ۶۵ متر هم می‌رسد.
نقش برجسته شاپور
این کارشناس گردشگری با اشاره به وجود یک نقش برجسته ساسانی در داراب می‌گوید: در جنوب داراب و کوهی به نام پهنا، نگارهایی از دوره ساسانیان بر جای مانده است.

 
دارابی می‌افزاید: در این نقش پیروزی شاپور اول بر امپراتور روم به تصویر کشیده شده است و شاپور سوار بر اسبی در مقابل 3 امپراتور رومی قدرت‌نمایی می‌کند.
آتشکده آذرجو
وی با توصیف آتشکده آذرجو در این منطقه اظهار می‌کند: از مسیر غربی داراب تا 10 کیلومتری این شهرستان که پیش بروید، آتشکده را خواهید دید.

 
دارابی ادامه می‌دهد: آتشکده آذرجو گرچه به استحکام آذرخش نیست وبخش‌هایی از ان فرو ریخته است اما یک چشمه دیدنی در کنار آن وجود دارد.
این کارشناس اضافه می‌کند: این چشمه اغلان نام دارد که به معنی دختر و پسر است و در کنار این آتشکده سنگ‌هایی از کوه تراشیده شده که برای آسیاب کردن مورد استفاده قرار می‌گرفت.
غذاهای نوروزی داراب
یک بانوی دارابی با اشاره به تعدد خوراک‌های سنتی و نوروزی در داراب به خبرنگار فارس می‌گوید: سمبوسه بادام یکی از این موارد است که در آستانه نوروز بسیار طبخ می‌شود.
لاله محرابی ادامه می‌دهد: پودر بادام، پودر قند، هل و آرد، گندم، شیره انگور و روغن مواد تشکیل دهنده سمبوسه بادام است که در دید و بازدیدهای نوروزی نیز به مهمانان تعارف می‌شود.
وی از تهیه شیرینی‌های خانگی در آستانه نوروز توسط بانوان خبر می‌دهد و بیان می‌کند: کلوچه برنجی و کماج از این موارد هستند و سوغات مناسبی برای گردشگران نوروزی که به خوراک‌های محلی علاقه دارند به شمار می‌روند.
محرابی از یک خوراک خوشمزه دارابی نام می‌برد و می‌گوید: پلو ترش دارابی از غذاهای محلی این شهرستان است که با رب انار، گوشت، برنج کلم قمری و ... تهیه می‌شود و علاوه بر نوروز در سایر اسام سال نیز طبخ می‌شود.
فارس


کد مطلب: 19920

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19920/بهشت-آبشارها-نقشی-شاپور

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir