۰
plusresetminus

«تنگ مج» جاذبه‌ای دیدنی در شهرستان فسا

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۹
«تنگ مج» جاذبه‌ای دیدنی در شهرستان فسا بوده که آثاری شگفت همچون تونل‌های زیبا همچنان در آن قرار دارد.
«تنگ مج» جاذبه‌ای دیدنی در شهرستان فسا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، شهرستان فسا از دیربار به «پسا» که برگرفته از نام اولین حاکم این شهرستان بوده نام داشته و بعدها به «فسا» تغییر نام داده است. شهرستان فسا در فاصله ۱۳۵ کیلومتری شیراز است و پیشینه‌ای به قدمت دوران اساطیری دارد.
این شهرستان باوجود تعداد زیادی آثار باستانی، جاذبه‌های فرهنگی، سیاحتی و گردشگری انتخاب خوش‌سلیقه‌ها در انتخاب مکانی ایده آل برای مسافرت در این ایام است.
 

یکی از آثار باستانی خارق‌العاده این شهرستان تنگ مج یا تنگ مجد است که صابر پارسایی از مالکان منطقه درمورد آن نوشته است: «آثار و علائم بسیاری از چشمه‌ جوشانی که قبلاً آب اکبرآباد ششده را تأمین و اراضی کفه‌ تنگ مج را نیز مشروب می‌کرد در تنگ مجد مشاهده می‌شود که در حدود شش آسیاب از این آب در گردش بوده که آثار آن کاملاً هویداست. پیشینیان آب را از بلندی به‌وسیله بریدن کوه و ایجاد تونل آب‌رسانی عبور داده‌اند که آثار شگفت‌انگیز تونل‌ها همچنان برقرار و امروزه آب قنات صالح‌آباد در آن تونل‌ها جریان دارد».

 
همچنین فریدون توللی، باستان و شرق‌شناس در مقاله شهرستان باستانی فسا و کاوش‌هایی که توسط اداره کل باستان‌شناسی استان فارس در آن حوالی انجام داده است نوشته:«در فاصله یک‌فرسنگ و نیمی شمال دهکده گلیان و کمی دورتر از آن، آثار باستانی دیگری به‌نام‌های تنگ مج و غار گبری وجود دارد که این دو نیز باآنکه ازنظر راهپیمایی و عوارض زمینی و کوهستانی و عرض راه، موقعیت دشوارتری دارند ولی واجد کمال اهمیت‌اند».
 خوب است سری هم به این مکان بزنید و یک تصویر زیبای دیگر در ذهنتان به واسطه تنگ مج بسازید.
کد مطلب : ۱۹۹۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
زهرا 09306402282
feedback
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیباست فارس شیراز
feedback
Iran, Islamic Republic of
قبلا نه همین الانم اب ارضی روستای اکبراباد را تامین میکند