نماینده ولی فقیه در فارس:

لزوم نظریه پردازی در حوزه هنر

17 فروردين 1398 ساعت 20:59

نماینده ولی فقیه در فارس خواهان توجه بیشتر به حوزه نظریه پردازی در زمینه هنری شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، آیت‌الله لطف‌الله دژکام شنبه هفده فروردین در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی استان فارس، با بیان اینکه تولیدات هنری ما به اندازه نیاز جامعه نیست و این یک واقعیت است و ما به نوعی داریم از تمدن رقیب تاثیر می‌پذیریم، افزود: یکی از عوامل تأثیرپذیری ما این است که خود در سطح آن‌ها تولید آثار هنری نمی‌کنیم . 

وی با این تاکید که هر هنرمند متناسب با تخصص خود باید به تولید محتوا بپردازد، افزایش کمی تولیدات هنری و ارتقاء کیفی تولیدات را متذکر شد و گفت: در کار هنری کیفیت باید عالی باشد و کیفیت کار است که جاذبه ایجاد می‌کند و هنر را مانند نمک در آش باید در هر عرصه‌ای اضافه کنیم تا جاذبه را افزایش دهد و در سطح عالی تولید هم باید به اندازه‌ای باشد که مخاطب خسته نشود و به تناسب تنوع و تعدد تولیدات باشد که این قضیه باید شکل بگیرد . 

هنرپروری غیر از هنرمندی است
امام جمعه شیراز با بیان اینكه قاعدتاً تولید که انجام شود، نیاز به مدیریت در این عرصه است، گفت: هنرپروری غیر از هنرمندی و تولید یک اثر هنری است. هنرپروری و مدیریت عرصه هنری سابقا به یک شکل انجام می‌شده است و امروز به شکل پیشرفته‌تر و حساب و کتاب‌دارتر باید به آن بپردازیم . 
وی با تأكید بر اینكه این نگاه را باید تقویت کرد که ما در عرصه مدیریت هنر در انقلاب اسلامی چه کاری انجام می‌دهیم، گفت: اگر اینجا استان فارس و شهر شیراز است و ادعای اینکه فارس در قله هنر و فرهنگ کشور قرار دارد مطرح است ما چه مدیریتی را اعمال می‌کنیم؟

ضعف در نظریه‌پردازی هنر
امام جمعه شیراز موضوع مهم دیگر را بحث نظریه‌پردازی در عرصه هنرهای مختلف دانست و گفت: ما از این جهت بسیار ضعیف هستیم. گاهی چون نظریه‌پردازی متناسب با کاربرد هنرهای مختلف نکردیم دوستان هنریمان سردرگم هستند لذا این سردرگرمی را باید تمام کنیم . 
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینكه چندین سال است که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید کرسی‌های نظریه‌پردازی داشته باشید، گفت: برای راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی اول باید نیازهای میدانی را در نظر بگیریم . 
امام جمعه شیراز تاکید کرد كه در عرصه هنر موسیقی ما واقعا با یک سردرگمی در عرضه نظریه مواجهیم. چرا ما مسئله را تنزل می‌دهیم به اینکه کسی نمی‌خواهد کار کند؟ در این عرصه کسی هم بخواهد کار کند نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد تا نیاز واقعی انقلاب به هنر موسیقی تأمین شود . 
آیت‌الله دژكام یادآور شد: اگر می‌خواهیم به گذشته تاریخی ایران افتخار کنیم باید یک نظریه داشته باشیم که چگونه گذشته ما با وضع حال ما جمع‌بندی شود و تا این نظریه شکل نگیرد و جا نیفتد هم‌فکری و همکاری انجام نمی‌گیرد و هر گروهی به دیگری گیر می‌دهد، مشکل ما نظریه‌پردازی است . 
امام جمعه شیراز همچنین گفت: در دوره صفویه خصوصاً در اصفهان، ایران در اوج است و همه دنیا آن دوران را یک اوج دوره تمدنی بسیار ارزشمندی می‌دانند. در آن دوران برای رسیدن به اوج کار هنری و تمدنی که ارائه شد آیا بدون نظریه‌پردازی شد یا با نظریه‌پردازی این اتفاق افتاده است؟
وی با یادآوری نقش بزرگانی نظیر علامه حلی، محقق ثانی، شیخ بهایی و غیره در این عرصه گفت: اینان نظریه‌پردازی کردند و عرصه هنر را با عرصه دین و اجتماع هماهنگ کردند و این نظریه‌پردازی باعث شد مردم متوجه شوند چه باید کرد و ما امروز در این رابطه ضعف داریم و به بازتولید این آثار نیازمندیم . 
مجمع حكمت اسلامی در نظریه پردازی هنری نقش ایفا کند
آیت‌الله دژكام با اشاره به تشكیل مجمع حكمت اسلامی در شیراز گفت: تشکیل این مجمع به هوای اینکه نیازهای جامعه را از دیدگاه حکمت شناسایی کنیم و پاسخ دهیم صورت گرفت و ما باید تشکیل این مجمع را قدر بدانیم . 
وی ابراز امیدواری كرد كه مجمع عالی حکمت اسلامی در شاخه فارس بتواند قدمی در حیطه نظریه‌ها و تئوری‌هایی که عرصه‌های مختلف هنر را با زندگی مردم جمع می‌کند، بردارد و ادامه داد: اگر این نگاه آمد به نتایج خوبی خواهیم رسید. بعضی اوقات امکانات هست اما در اینکه چگونه هزینه کنیم، مانده‌ایم و خط اصلی کشیده نشده است . 
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد: اگر دوستان کمک دهند و همه بزرگان عرصه هنری را درگیر کنیم و مجمع حکمت خلأهای موجود را پر کند تا در سال یک کار در سطح ملی انجام شود. در این راستا مجمع حکمت اسلامی شیراز باید متمرکز شود بر روی اینکه این خلأها را به نوعی پر کند تا در اجرا و عمل درگیر فقدان نظریه و تئوری نباشیم . 
آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود با بیان اینكه در تمدن اسلامی برای هرجای خاصی باید کاربری تعیین کنیم، گفت: مسجد باید محور باشد اما اگر کاربری فضای مسجد را متوجه نباشیم ممکن است در ادامه به مشکل بخوریم . 
وی اضافه كرد: ضرورت یک چیز است و تمدن‌سازی چیز دیگری. اینکه مسجد را برای چه ساخته‌ایم و درست در همان راستا به کار گرفته شود باید مدنظر ما باشد و هنرمندانه باید این موارد را تبیین کنیم. می‌توانیم خیلی زیباتر در راستای تمدنی که مدنظرمان هست کار کنیم و مشکلی هم پیش نمی‌آید . 
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه مسجد یک خط ارتباطی با خدا است و خانه خداست و کاربری اصلی آن را باید مدنظر قرار دهیم، گفت: در باب تبیین تمدن اسلامی و نظریه‌پردازی در خصوص این مسائل کارهای ظریف و لطیف بسیار داریم. گاهی ممکن است خیال کنیم همه کارها انجام شده است اما خیر؛ نیاز به کارهای بیشتری است . 
آیت‌الله دژكام با طرح این سئوال كه منظور ما از هنر خوب و هنر بد چیست؟ گفت: اگر زیبایی در هنر مشاهده می‌شود خوب است یا بد است؟ نمی‌توان زیبایی را محکوم به بد بودن کرد. ممکن است در کار مشکلی باشد اما یک جهتی را اصلاح می‌کنید وگرنه اگر هنرمند کاری کرد که جاذبه داشت معلوم است زیبایی آفریده است و از آن جهت که زیبایی است نمی‌توان آن را محکوم کرد چون «أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جمیلٌ یحِبُّ الجَمالَ»، خدا زیبایی را دوست داد و مشکل ما این است که در کار هنری یک چیزی قاطی شده و آن را مشکل دار کرده است و باید آن را اصلاح کرد. گیر را حل کنید وگرنه اصل قضیه را به خوب و بد چوب نزنید . 
وی اضافه كرد: خوب است که مشتری دارد و کار بد مشتری ندارد لذا این نگاه‌ها باید در کار بیاید و کاربردهای هنر را از محدوده‌ای که هست فراتر ببریم . 

کاربرد هنر در عرصه تولید مدنظر باشد
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس یادآور شد: کالاهای کشورهای دیگر که وارد ایران می‌شود به خاطر اینکه هنرمندانه ارائه شده است مشتری دارد اما بعضی محصولات و کارهای ما چنین نیست، چون متأسفانه برخی کارهای ما عقب است لذا باید عرصه هنر را به گونه‌ای گسترده کنیم که تولید ما که می‌خواهد رونق بگیرد از هنر بهره‌مند شود و کاربرد هنر در عرصه تولید مدنظر باشد . 
آیت‌الله دژكام، هنر فاخر هنرمندان فارس را در ساخت ضریح‌های ائمه اطهار یادآور شد و گفت: باید در عرصه‌های دیگر هم ورود کنیم تا هر جا کالای ایرانی باشد نمود و نمادی از هنر اسلامی، ایرانی و شیرازی در آن باشد . 
عکس: محمدکاظم تابنده
خبرنگار: محمد صادقی


کد مطلب: 19961

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19961/لزوم-نظریه-پردازی-حوزه-هنر

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir