پیشنهاد نامگذاری روزی به نام میهمان نوازی در تقویم

20 فروردين 1398 ساعت 15:45

میهمان‌نوازی مردم شیراز در سیل اخیر مسئولان ارشد استان فارس را بر آن داشت که به پاس تجلی مهربانی در شرایط دشواری، پیشنهاد نام‌گذاری روز ' میهمان‌نوازی و نوع‌دوستی' را برای تاریخ پنجم فروردین‌ماه ارائه دهند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، پنجم فروردین‌ماه، روزی که سیل ویرانگر در مدت زمان اندکی از بلندی‌های دروازه قرآن شیراز جاری شد و خودرو‌های مسافران و گردشگران و مردم را در هم کوبید و 21 تن را به کام مرگ برد و خسارات مالی بسیار نیز به بار آورد. 
این روز شاید در سال‌های آینده، یادآور رویدادی تلخ باشد، اما خاطره‌ای شیرین را تداعی خواهد کرد که پاداش آن، ثبت در تاریخ است. 
وقتی مردم دلشکسته و غافلگیر از سیل دست یاری به سوی آسیب‌دیدگان دراز کردند و پیش و بیش از خود، مسافران و درراه‌ماندگان را دریافتند تا با موج کمک هایشان، سیل ویرانگر را به حاشیه برانند و دل‌ها را گرم کنند که رحمت الهی، رحمت خواهد ماند و رحمت خواهد زایید. 
به پاسداشت قدردانی از مردم، استاندار فارس در جلسه ستاد بازسازی و بازتوانی خسارت ناشی از سیل، اعلام کرد: روز 5 فروردین به عنوان روز جهانی «میهمان نوازی و نوع دوستی» ثبت خواهد شد. 
عنایت‌الله رحیمی با اشاره به اینکه همدلی و همراهی مردم فارس و شیراز در یاری رساندن به آسیب دیدگان واقعه سیل پنجم فروردین ماه جلوه ای ارزشمند از نوع دوستی را به نمایش گذاشته است، از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست ثبت این روز را به عنوان روز جهانی میهمان نوازی پیگیری کنند. 
وی عنوان کرد: مردم در سیل اخیر شیراز کمک های بسیار شایان توجهی کردند و خوش درخشیدند و شعر 'بنی آدم اعضای یکدیگرند' را تفسیر کردند. 
استاندار فارس ابراز کرد: مردم شیراز اثبات کردند که ضرب المثل هایی که میهمان نوازی آنان را در همه جهان زبانزد کرده، واقعی است و رفتار این مردم درسی انسانی نه تنها برای ایرانیان که برای جهان بود. 

پیشنهاد نامگذاری روزی به نام میهمان نوازی در تقویم

 الگویی برای ایران و جهان اسلام
همچنین نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز این میهمان نوازی را به مثابه الگویی برای آینده کشور و جهان اسلام دانست و گفت: افتخاری که شیراز آفرید مدیون کسانی است که فرهنگ مهربانی را نهادینه کردند. 
آیت‌الله لطف‌الله دژکام اظهار داشت: این رویداد را بدهکار افرادی هستیم که این فرهنگ را ایجاد کردند و در این راستا باید از مردم تشکر کنیم. 
وی افزود: گاه بلایی حادث می‌شود؛ اما مردم خوب با آن برخورد می‌کنند و تبدیل به نعمت می‌شود در این بحران نیز عموم مردم خوب حرکت کردند و رهبری نیز قدرت بسیج شوندگی آنان را ستودند. 

 جلوه های مهربانی توصیف نشدنی بود
مدیرکل بهزیستی استان فارس طرح پیشنهاد این نامگذاری را بسیار هوشمندانه دانست و عنوان کرد: ثبت جهانی این روز، کمترین قدردانی از مردم شیراز است. 
سید مرتضی موسوی با بیان اینکه سازمان بهزیستی از بدو وقوع حادثه در روز پنجم فروردین به یاری سیل‌زدگان شتافت، عنوان کرد: حضور و جلوه های مهربانی مردم در این روز توصیف نشدنی بود و مردم بدون آنکه از آن ها درخواستی شود کمک های بسیاری را به صورت خودجوش جمع آوری کردند. 
وی عنوان کرد: حدود 100 موسسه خیریه تحت نظارت بهزیستی پیش از اعلام نیاز کمک هایی را جمع‌آوری کرده بودند و حتی مددجویان بهزیستی، خود به موسسات خیریه کمک کردند. 
موسوی با بیان اینکه اقشار مختلف جامعه در این سیل دست به دست هم دادند، افزود: مردم هم در قالب نیروهای امدادی و هم در بحث اسکان همکاری کردند و حتی بسیاری از افراد مسافران نوروزی را به منزل خود بردند. 
موسوی با بیان اینکه در نمایشگاه بین المللی استان فارس در شهرک گلستان در شب نخست حادثه بیش از هزار پرس غذا اضافه آمد، گفت: بسیاری از مردم مسیر دشوار و بارانی نمایشگاه بین‌المللی را طی کردند تا غذایی که در خانه درست کرده بود با سیل‌زدگان شریک شوند. 
مدیرکل بهزیستی استان فارس اظهار داشت: شیراز به عنوان شهری فرهنگی سومین حرم اهل بیت و مهد تمدن به خوبی چهره خود را در کشور نشان داد. 
وی ادامه داد: بهزیستی فارس 310 میهمان نوروزی و 324 خانواده آسیب‌دیده از سیل را در سالن‌های خود اسکان داد که همگی با نامه‌هایی از محبت مردم شیراز تشکر کردند. 
موسوی با بیان اینکه بسیاری رفتار مردم شیراز را با دیگر وقایع مشابه در شهر‌های دیگر مقایسه کردند، گفت: البته این انتظار از شیراز می رفت که در میهمان نوازی سنگ تمام بگذارد و درواقع مردم از مسئولان جلوتر بودند و به خوبی کمک‌ها را مدیریت کردند. 
مدیرکل بهزیستی فارس اظهار کرد: 5 فروردین را به دلیل بروز عواطف و احساسات و یادآور مسئولیت پذیری اجتماعی به حق می توان به نام میهمان‌نوازی و نوع‌دوستی نام‌گذاری کرد. 

 طرح موضوع نامگذاری در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس نیز اعلام کرد: نامگذاری این روز در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس در سال 1398 در دستور کار قرار خواهد گرفت. 
صابر سهرابی افزود: در صورت تصویب، این طرح به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال می شود که در ادامه به شورای انقلاب فرهنگی خواهد رفت و در صورت تصویب نهایی در تقویم ملی کشور نیز ثبت خواهد شد. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه جهانیان همیشه شیراز و فارس را به عنوان مهد تمدن و فرهنگ می‌شناخته‌اند، اظهار داشت: رفتار مردم در سیل شیراز ثابت کرد که آن‌ها وارثان اصلی پایتخت فرهنگی ایران هستند و یک سر و گردن مدعیان فرهنگ و هنر بالاترند. 
وی گفت: موج مهربانی مردم نشان می‌دهد که امور فرهنگی و هنری بدون سر و صدا و حاشیه و در دراز مدت تاثیری غیرقابل انکار برجای می‌گذارند، بارور می‌شوند و ثمر می‌دهند. 
سهرابی ادامه داد: باید این حرکت فرهنگی مردم را پاس بداریم و برای تداوم مهربانی و انتقال آن به نسل جوان برنامه ریزی کنیم. 

 برنامه ای برای ساخت نماد مهربانی 
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز این نامگذاری را اقدامی بجا و شایسته خواند و عنوان کرد: شهر شیراز از لحاظ آب و هوایی شهری معتدل است؛‌به گونه‌ای که در تمام فصول سال هم درختان سراسر سبز در شیراز دیده می شود، هم درختان سردسیر و هم گرمسیر. 
ابراهیم گشتاسبی راد ادامه داد: این طبیعت معتدل مردمی‌معتدل نیز می سازد و این اثر طبیعی بر مردم نیز وجود دارد؛ ضمن اینکه این مهربانی پیش از این نیز در شیراز وجود داشت. 
وی ابراز کرد: چون در درون نعمت بودیم، کمتر این نعمت مهربانی را حس می کردیم تا اینکه این اتفاق افتاد و مهربانی مردم شکوفا شد. 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: مردم کمک‌های شایان توجهی به سیل‌زدگان کردند و گاه کمک‌ها به قدری زیاد بود که در برخی جاها افراط شد. 
گشتاسبی راد با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم خطاب به پیغمبر می‌فرمایند، اینکه مهربان هستی رحمت از سوی خداست، ‌افزود: این رحمت خدا را باید برای این شهر حفظ کنیم. 
وی ادامه داد: پیش از این اتفاق نیز در پی آن بودیم که شیراز را به عنوان شهر صلح و مهربانی معرفی کنیم و صلح در لغت به معنای ضد الفساد است. 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز تاکید کرد: ضروری است که این روز را یادآوری کنیم و با ساختن نمادهایی آن را ارج نهیم. 
گشتاسبی راد با اشاره به اینکه پیشنهاد ساخت نماد مهربانی مردم شیراز در سیل گذشته در دستور کار قرار خواهد گرفت، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز در بحث تئوریک وارد عمل خواهد شد و در ادامه با همکاری سازمان سیما و منظر شهری و معاونت شهرسازی شهرداری شیراز در بخش عملیاتی این موضوع را پیگیری خواهند کرد. 
پنجم فروردین ماه، سیل دروازه قرآن 21کشته ، بیش از 100مصدوم و خسارات مادی بسیاری به خودروهای در حال عبور برجای گذاشت.ششم فروردین ماه نیز مناطق پایین دست رودخانه خشک شیراز و مجاور این رودخانه از جمله منطقه سعدی و روستای کرونی با مشکل آبگرفتگی منازل و معابر روبرو شدند. 

ایرنا


کد مطلب: 19980

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19980/پیشنهاد-نامگذاری-روزی-نام-میهمان-نوازی-تقویم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir