ارتباط افزایش خطر ابتلا به سرطان معده و نمک

25 فروردين 1398 ساعت 10:47

یک کارشناس ارشد تغذیه علوم پزشکی شیراز گفت: سرطان معده یک بیماری چندعاملی است که در نتیجه تداوم آسیب های ناشی از مواجهه مداوم با عوامل سرطان زا ایجاد می شود .


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، فاطمه شفیعی افزود: با توجه به تفاوت های نژادی و جغرافیایی قابل توجه موجود در بروز سرطان معده در نواحی مختلف، می توان نتیجه گرفت که خطر این سرطان تا حدود زیادی در اثر عوامل محیطی از جمله عوامل رژیمی و عفونت هلیکوباکترپیلوری مشخص می شود . این کارشناس ارشد تغذیه گفت: مطالعات متعددی ارتباط سرطان معده را با انواع نوترینت ها، اجزای غذایی، گروه های غذایی و الگوهای غذایی مورد مطالعه قرار داده است، اما نقش عوامل رژیمی و چگونگی ارتباط آن با سرطان معده هنوز بحث برانگیز است .
او یک علت بسیار مهم کاهش بروز سرطان معده در طول دهه های گذشته را کاهش مصرف نمک در حین پخت غذا و استفاده کمتر از روش های مبتنی بر نمک، در نتیجه استفاده از یخچال و روش های مدرن نگهداری مواد غذایی دانست و افزود: شواهد گسترده ای از مطالعات اپیدمیولوژیک، مورد شاهدی و کوهورت در بسیاری از کشورها، ارتباط مستقیمی بین مصرف نمک، غذاهای نمک سود شده و سرطان معده نشان داده است .
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه میکانیسم اصلی نمک در بروز سرطان معده به طور کامل شناخته نشده است، گفت: مصرف بالاتر نمک سبب تحریک و آسیب های موکوسی معده شده و با ایجاد التهاب تحلیل برنده مخاط معده، افزایش سنتز DNA و تکثیر سلولی، زمینه ساز سرطان معده می شود .
شفیعی توضیح داد: ارتباط مثبت نمک و عفونت هلیکوباکترپیلوری، یک مکانیسم بسیار مهم نمک در ایجاد سرطان معده است و همزمانی مصرف بالای نمک و عفونت هلیکوباکترپیلوری پیلوری، سبب افزایش قابل توجهی در بروز این سرطان می شود .
او با اشاره به میزان قابل توجه همزمانی این دو عامل خطر بروز سرطان معده در برخی شواهد، اضافه کرد: به عبارت دیگر نمک نه تنها شانس ابتلا به عفونت H پیلوری را افزایش می دهد، بلکه در افزایش التهاب ناشی از این عفونت نیز موثر است .
این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز یادآور شد: در مجموع می توان نتیجه گرفت که اصلاح عادات غذایی به سمت مصرف کمتر نمک و غذاهای نمک سود شده، یک استراتژی بسیار مهم در کنترل سرطان معده است.
 


کد مطلب: 20024

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20024/ارتباط-افزایش-خطر-ابتلا-سرطان-معده-نمک

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir