۰
plusresetminus

سفر بهاری به شهر باغ‌های تاریخی

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۸
شیراز به 4 فصل بودن معروف است و سفر به باغ‌های تاریخی آن در فصل بهار خالی از لطف نیست.
سفر بهاری به شهر باغ‌های تاریخی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ،  اشتیاق با نسبت دادن باغ جهان نما به دوره دوره  آل مظفر و آل اینجو در قرن هشتم هجری قمری عنوان می‌کند: این باغ زیبا در مجاورت آرامگاه خواجه حافظ شیرازی قرار دارد.

 
وی می‌افزاید: جهان‌نما از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است که عمارتی هشت ضلعی با نمای آجری در خود جای داده است و این کوشک که توسط کریم خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری ساخته شد تا امروز سالم باقی مانده است.
باغ دلگشا
یک راهنمای گردشگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با معرفی باغ دلگشا بیان می‌کند: این باغ که به داشتن درختان مرکبات و فواره‌های زیبا معروف است، 6 هکتار مساحت دارد و ترکیبی از باغ ارم و جهان‌نما است.
آذر جانعلی‌پور ادامه می‌دهد: محور اصلی باغ به وسیله یک محور فرعی عمود بر آن به چهار قسمت مستطیل شکل تقسیم می‌شود و کوشک یا عمارت کلاه فرنگی در مرکز این تقاطع ساخته شده است.

 
وی اضافه می‌کند: در سراسر باغ نیز درختان نارنج و تعدادی درخت پرتقال کاشته شده است که در اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت با شکوفه‌های سفید و زیبا، باغ را عطرآگین می کنند.
جانعلی‌پور به ورود آب چشمه قنات آرامگاه سعدی به این باغ اشاره و اظهار می‌کند: باغ دلگشا به دلیل نزدیک بودن با آرامگاه سعدی شیرازی از این آب که به گازاران معروف است، برخوردار می‌شود.
باغ عفیف آباد
 این راهنمای گردشگری باغ عفیف‌آباد را مقصد شیرازگردی خوبی عنوان می‌کند و می‌گوید: یکی از زیباترین و قدیمی ترین باغ‌های شیراز، عفیف آباد یا باغ گلشن است که در انتهای خیابان عفیف‌آباد شیراز واقع شده است.
جانعلی‌پور می‌افزاید: در چوبی ورودی باغ در ضلع شمالی قرار دارد و حوضی مستطیل شکل و بزرگ و درختان اطراف آن چشم را در همان ابتدای ورود به باغ خیره می‌کند.
وی اضافه می‌کند: این باغ در سال ۱۳۴۰هجری شمسی توسط ارتش در مزایده خریداری شد و اکنون از اموال ارتش به شمار می‌رود اما ورود به باغ با تهیه بلیت برای عموم آزاد است.
نارنجستان قوام
جانعلی‌پور با تاکید بر احداث بناهای متعدد در اواسط قرن سیزدهم هجری، توسط قوام السلطنه، حاکم فارس بیان می‌کند: وی، بناهای مختلفی را در محله خود ساخت که به مجموعه باغ قوام شهرت یافتند.

 
وی ادامه می‌دهد: درون باغ قوام، عمارتی با تزیینات بی‌نظیر دیده می‌شود که از زیباترین و ارزشمندترین آثار باقی مانده از دوره قاجار در شیراز است.
این کارشناس شیرازگردی با اشاره به انتخاب نام نارنجستان برای این باغ که در خیابان لطفعلی‌خان زند شیراز قرار دارد، می‌گوید: به دلیل اینکه باغ قوام امروز مملو از درختان نارنج است به نارنجستان قوام شهرت دارد.
وی می‌افزاید: باغ عمارت شاپوری، باغ هفت‌تنان و ... نیز از جمله باغ‌های تاریخی شیراز هستند که در فصل بهار مقصد سفر خوب و دلپذیری برای شیرازگردی به شمار می‌روند.
فارس
کد مطلب : ۲۰۰۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما