۰
plusresetminus

سیل شیراز یک سونامی بی سابقه در 100سال گذشته بود

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۱
استاندار فارس گفت: سیل 5 فروردین 97شیراز یک سونامی بود که در 100 سال گذشته بی‌نظیر بوده است.
سیل شیراز یک سونامی بی سابقه در 100سال گذشته بود
به گزارش حافظ خبر، عنایت‌الله رحیمی در نشستی جهت تقدیر از خیرین و سازمان های مردم نهاد در امداد به سیل زدگان،  اظهار داشت: سیل 5 فروردین 97 شیراز یک واقعیت تلخ و غیرمترقبه بود به‌طوری‌که در 10 دقیقه بیش از 18.7 دهم میلی‌متر باران بارید.
وی با بیان اینکه کل بارندگی سال 96 حدود 135 میلی‌متر بود، افزود: در این سیل به احتساب یک ساعت، 78 میلی‌متر باران بارید که در نوع خود بی‌سابقه بود. البته با احتساب اینکه بارش را در منطقه ارم فرض کنیم که با توجه به اختلاف ارتفاع، میزان بارندگی نیز افزایش پیدا می‌کند.
مقام عالی دولت در فارس تصریح کرد: با بررسی نقشه‌ها و مستندات هواشناسی، در 100 سال گذشته چنین واقعه‌ای در شهر شیراز بی‌نظیر بوده و این سیل یک سونامی و شبه سونامی بود که در استان به وقوع پیوست.
استاندار فارس همچنین گفت: ممکن است با توجه به تغییر اقلیم در آینده نیز شاهد چنین وقایعی باشیم.
رحیمی ادامه داد: به‌هرحال دستکاری هایی که در حوزه بالادست در حوزه آبریز انجام‌شده و گسترش عمران و آبادانی بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی نیز در پدید آمدن سیل بی‌تأثیر نبوده است.
وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه نیز گفت: هوشمند سازی مکان‌های خطرساز برای اعلام‌خطر فوری، اقدامات آبخیزداری در مناطق شیب‌دار و... ازجمله اقداماتی است که در دستور کار است.
استاندار فارس از بازآفرینی منطقه سعدیه نیز خبر داد و گفت: این شهرک یک مجموعه اسکان غیررسمی است که اکثر ساخت‌وسازها در آن غیرقانونی صورت گرفته است و به دنبال این هستیم با ایجاد یک مکان مناسب این منطقه را بازآفرینی کنیم.
رحیمی در مورد کمک‌رسانی به سیل‌زدگان نیز گفت: بهتر است که کمک‌ها متمرکز باشد تا به مستحقان برسد. برای نمونه در خوزستان متأسفانه نحوه توزیع و کمک‌رسانی غیرمتمرکز است؛ به یک نفر 10 بار کمک می‌شود و یک نفر اصلاً به چشم نمی‌آید.
استاندار فارس در ابتدای این نشست نیز از تمامی کسانی که در سیل شیراز یاریگر سیل‌زدگان بودند، از دستگاه‌های دولتی تا سازمان‌های مردم‌نهاد و... تشکر و قدرانی کرد.
فارس
کد مطلب : ۲۰۰۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما