کشور نیاز به تحقق عملی "رونق تولید" دارد

27 فروردين 1398 ساعت 8:35

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: اگر امسال رونق تولید در کشور در عمل محقق نشود وضعیت کشور نگران کننده خواهد شد.


به گزارش حافظ خبر به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جمال رازقی دوشنبه در جلسه ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، با بیان اینکه شعار رونق تولید نباید با بنر، شعار و سربرگ دنبال شود بیان کرد: اشتغال پایدار جز با توجه به تولید پایدار به وجود نمی آید و اگر امسال رونق تولید در کشور در عمل محقق نشود وضعیت کشور نگران کننده خواهد شد.
وی افزود: اگر موانع تولید کاهش نیابد و به سیستم تولید در کشور کمک نشود، کشور دچار مشکلات سخت اقتصادی می شود.
رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهارداشت: رونق تولید جز با اصلاحاتی از جمله اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی و نظام تامین اجتماعی در کشور محقق نمی شود گفت: در حال حاضر نظام بانکی ما، تولید کشور را خفه می کند و باید بررسی شود که اهتمامی بر اصلاح نظام بانکی کشور نیست.
رازقی در خصوص نظام مالیات در کشور نیز اضافه کرد: در این بخش نیز 65 درصد مالیات کشور از بخش تولید تامین می شود در حالی که سهم شبکه گسترده اصناف بسیار کمتر است .
وی ادامه داد: سال گذشته بالغ بر 20 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی در کشور اختصاص داده شد که مشخص نیست کدام کالا با این نرخ ارز دست مردم رسید؟ این هزینه ها چه شد؟ چرا با این فساد مبارزه نشد؟
رازقی عنوان داشت: اگر تولید سودآور نشود، رونق نمی گیرد درحالی که تولید باید سودآور شود تا جذب سرمایه کند بنابراین اگر موانع تولید کاهش نیابد و به سیستم تولید در کشور کمک نشود، کشور دچار مشکلات سخت اقتصادی می شود.
رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: آمریکایی ها هدف تحریم های خود را بر پایه ضربه به تولید ایران قرار دادند که مقام معظم رهبری نیز این موضوع را به درستی تشخیص دادند که متاسفانه در عمل موانع بر سر راه تولید بیشتر می شود.
وی افزود: نوک حملات تحریم ها متوجه صنایع کوچک و متوسط ما است اما متاسفانه نظام بانکی ما نیز در راستای خواست دشمنان ما حرکت می کند.
رازقی بیان کرد: یکی از وظائف بانک مرکزی جهت دهی به سپرده های بانکی و تعیین سهم هر بخشی از اقتصاد کشور است که متاسفانه آمارها در این بخش قابل تعمق است.
وی اظهارداشت: بر اساس آمار رسمی در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور سهم بخش بازرگانی داخلی - خدمات و واسطه گری مالی در سال 79 معادل 15 و سه دهم درصد بوده که در پایان برنامه پنجم این عدد به 48 و هفت دهم درصد رسیده است.
رازقی اضافه کرد: در بخش کشاورزی نیز از ابتدای برنامه سوم رقمی معادل 20 و 9 دهم درصد بوده که در پایان مدت مذکور به 8 و هشت دهم درصد رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین بخش صنعت و معدن نیز در این مدت زمان به میزان 28 درصد بوده که به رقم 18 و نیم دهم درصد رسیده، این درحالی است که سهم بخش صادرات نیز در این مدت 5 و چهار دهم درصد بوده و در پایان برنامه پنجم به عدد چهار دهم درصد رسیده است.
رازقی عنوان کرد: ما در اتاق بازرگانی فارس آمادگی داریم واحد رصد فعالیت های اقتصادی استان را فعال کرده و گزارش های آن را به صورت ماهیانه و منظم در استان ارائه کنیم.


کد مطلب: 20048

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20048/کشور-نیاز-تحقق-عملی-رونق-تولید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir