۰
plusresetminus

رونق تولید بدون رونق بازار امکان پذیر نیست

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۷
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: باید علاوه بر به موضوع رونق تولید، چالش های صادرات در کنار رونق تولید مورد توجه قرار گیرد زیرا بازارهای خارجی عامل موثر و کم کننده ای در رونق تولید است.
رونق تولید بدون رونق بازار امکان پذیر نیست
به گزارش حافظ خبر به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، ابراهیم غلامزاده دوشنبه در جلسه ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: برای تحقق رونق تولید، تولید کننده باید بتواند کالای خود را در بازار عرضه کند که در شرایط موجود و رکود اقتصادی حاکم بر بازار داخلی، بازارهای صادراتی و خارجی پیرامون کشورمان ظرفیت مناسبی است که باید با دقت به این مباحث توجه شود.
وی افزود: متاسفانه بازارهای صادراتی ما در سال گذشته با چالش های زیادی مواجه شده اند به طوری که اگر صادرکننده ما نتواند کالای خود را در مدت زمان کوتاهی صادر کند بازارخود را از دست می دهد.
غلامزاده با اشاره به صدور بخشنامه های متعدد دست و پاگیر در حوزه صادرات اظهارداشت: زمانی که مشکلی در کشور ایجاد می شود با یک بخشنامه همه بازارهای صادراتی محدود می کنند در حالی که در برخی زمان ها باید فرصت ها نیز در کنار تهدیدها دیده شود و تصمیم گیری ها بر اساس حساسیت و دقت اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کشور ما در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارد اما ستاد متمرکزی در کشور برای مقابله با این جنگ وجود ندارد و امسال نیاز است همه بخش ها و دستگاه ها در کنار یکدیگر قرار گرفته تا تولید داخل رونق گیرد.
غلامزاده، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، آمارهای غیر واقعی، مشکلات مالیات و تامین اجتماعی تولیدکنندگان، قیمت تمام شده کالاها و هزینه های سربار بر تولید از مشکلات رونق تولید است که اگر بر روی هر یک از این موارد کار شود، تولید رونق می گیرد.
وی همچنین ادامه داد: در موضوع اختلاف بین بانک ها و تولیدکنندگان مدت زمان طولانی صرف می شود که پیشنهاد می کنم از ظرفیت دستور موقت برای رفع محدودیت ها در مدت زمان رسیدگی به موضوع برای تولیدکنندگان استفاده شود.

** ایجاد کارگروه حمایت از کسب و کارهای فناورانه در استان
یلدا راهدار عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر کسب و کارهای نوین و فناورانه در حال رشد در کشور و استان فارس هستند که حاکمیت نیز منابع زیادی را برای رشد این کسب و کارها اختصاص می دهد.
وی افزود: متاسفانه مقررات مشخصی که به این نوع کسب و کارها بپردازد وجود ندارد و در بعضا افرادی که در اختلافاتی که در این کسب و کارها درگیر می شوند مسلط به قوانین این حوزه نیستند و متضرر می شوند.
راهدار بیان کرد: پیشنهاد می شود کمیته و یا کارگروهی تحت عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی استان ویژه کسب و کارهای نوین و فناورانه در استان ایجاد شود تا فعالان این بخش که عموما جوانان دانشگاهی هستند، بتوانند امور مربوط به این حوزه را مطرح و پیگیری کنند.
وی همچنین با اشاره بر تاثیر بانک ها بر فضای کسب و کار و اقتصاد استان و کشور اظهارداشت: سال گذشته بانک مرکزی دستورالعمل عملیات بازار باز را به طور رسمی بررسی کرد که هدف از این شیوه نامه کنترل اضافه برداشت بانک ها، تنظیم نرخ سود و مدیریت نقدینگی بر پایه پول عنوان شد.
راهدار ادامه داد:  اگر قرار است نرخ سود، نقدینگی و پایه پولی کشور مدیریت شود رویکردها باید به نفع تولید و رونق تولید باشد نه صرفا فضای ایجاد درآمد برای نزدیک تر شدن دارایی های منجمد بانک ها به پول ارزان قیمت و تبدیل این پول به وام در بازار باشد.
وی عنوان کرد: بحث کنترل عملیات بانکی اگر چه قرار است اقتصاد کشور را نجات دهد اما به نظر می رسد صرفا برای نجات نهاد بانک در حال طراحی است که باید زمینه ارائه نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی سراسر کشور و قوه قضاییه برای جلوگیری از اتلاف منابع پولی و سرمایه های کشور فراهم شود.
کد مطلب : ۲۰۰۴۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما