۰
plusresetminus
نماینده ولی فقیه در فارس:

داوری سیل عرصه امتحان دستگاه قضایی است

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۵
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه داوری فضای مجازی در رخدادهای مختلف نگران کننده است، تاکید کرد که داوری کننده در موضوع وقوع سیل دستگاه قضایی و عرصه امتحان این مجموعه است.
داوری سیل عرصه امتحان دستگاه قضایی است
به گزارش حافظ خبر،  است.امام جمعه شیراز داوری در مورد علت وقوع سیل را امتحان دستگاه قضایی دانست و تصریح کرد: آنها در داوری خود باید دقت کنند و نباید عدالت شهید شود؛ مسلما کار سختی به عهده آنها قرار دارد، اما با شناخت و اعتمادی که به دستگاه قضا داریم امیدواریم به خوبی از پس این کار بر بیایند .
او در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهوری مبنی براینکه در سیاست‌های ساخت و ساز اشتباهاتی حادث شده است و سیل این را نشان داد، گفت: بنده نیز همین را گفتم و در جمع بندی سخنان رهبری نیز به همین موضوع تاکید شده است، ایشان در بحث زلزله بم نیز این را فرمودند که دیگر این مسائل نباید تکرار شود.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه نقش عوامل انسانی در یکسری از مسائل واضح‌تر و قوی‌تر است، زیرا به صورت علمی می‌دانیم چه می‌کنیم و چه نتایجی دارد، گفت: اما یکسری سیاست ‌ ها داریم که سیاست ‌ های حرکت انقلابی و دینی ما محسوب می‌شود، یعنی نمی‌توانیم بگوییم دینی یا انقلابی هستیم و اینگونه عمل نکنیم؛ به عبارتی کار ما وابسته به این است که در اصول انقلاب خود تجدید نظر نکنیم و پای آرمان‌ها بایستیم .
یکی از ابعاد انسانیت مخالفت با استکبار است
او ادامه داد: همیشه افتخار انقلابی ها این بوده که در اصول انقلابی خود تجدید نظر نمی کنند، گفت: در این گونه مسائل ما نیز قرار نیست تجدید نظر کنیم، مثلا اگر مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مظلومان را بیخیال شویم دیگر چه می ماند که در دنیا به آن افتخار کنیم؟
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه یکی از ابعاد انسانیت مخالفت با استکبار است، گفت: اینکه تاکتیک چیست در رده عالی رهبری و رئیس جمهوری اتخاذ می شود؛ امکان دارد تاکتیک چیز دیگری باشد، اما در رابطه با مسائلی که اصل و اساس انقلاب است تجدید نظرخواه و تجدید نظر طلب نیستیم و بر اساس روش تربیت دینی اینکه در رده عالی نظام چه تصمیمی اتخاذ می شود باید حرف شنوی داشته باشید نه اینکه خود مدیریت کنید یا رویکرد و راهبرد ارائه دهید .
راهبردها را باید آنکه شرعا و قانوان مسئول است مشخص کند
او گفت: باید بدانیم ارائه راهبرد جایگاه چه کسی است و اگر خودمان بخواهیم یکسری مسائل را تصمیم بگیریم حال کشور بهتر نخواهد شد. بنده در رده سران جریان های سیاسی بوده‌ام  و شنیده ام که در این طور مسائل نیروهای درون نظام تردید ندارند که جای خاصی باید تصمیم بگیرد.
امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر قرار باشد همه ورود کنیم به ضرر کشور است؛ همه در اینگونه مسائل به حرف آنکه قانونا، شرعا واخلاقا مسئول است گوش دهیم ولو اینکه معصوم نیست و ممکن است خطا کند، در همان مسئله خطا به حرفش گوش دهیم و با او باشیم بهتر است تا تفرقه ایجاد شود و دشمن به نتیجه برسد.
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه یک نگاه از کشور ما باید دیده شود و یک رویکرد در تصمیم گیری نهایی داشته باشیم؛ گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که نظریه پردازی کنید نه اینکه تصمیم ‌ گیری کنید یعنی نظریه داشته باشید که با حساب مقدمات و شرایط موجود اگر اینگونه کار کنیم به چه نتیجه ‌ ای می رسیم و خوب و بد آن را مشخص کنیم و این نظریه ها وقتی در اختیار جمع عالی تصمیم گیرنده کشور قرار گرفت در تصمیم گیری ها به نفع کشور خواهد بود اما اگر کسی خواست به جای نظریه پردازی راهبرد دهد اشتباه است و نظریه پردازی را باید مجال دهیم ولی راهبرد را نه .
امام جمعه شیراز گفت: در موضع گیری‌های سیاسی نیز همین طور است و رهبر انقلاب همه جوانب را بررسی می‌کند و اگر جایی لازم باشد سکوت می کند و حتی فرموده اند که به نرمش قهرمانانه نیز قائل هستیم. اگر به رهبری اعتماد نکنیم بدتر از این به سرمان می آید.
وی تصریح کرد: در مسائل اصولی انقلاب باید بدانیم اگر مجال را در اختیار تصمیم گیرندگان سطوح عالی نظام قرار دادیم آنها هم از نظر تاکتیک و هم نظریه و فکر انقلابی در راستای خوبی پیش می روند و خیلی اوقات ما باید سکوت کنیم؛ صحبت ما مسئله ای را حل نمی کند.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه در چندین خطبه از نماز جمعه شیراز، در باب عدالت صحبت کرده است، گفت: نه اینکه دیگر جای بحث نداشت ولی من احساس کردم مخاطب عام خسته می شود و از طرفی کسی از بنده در این خصوص مطالبه نکرد تا در فضای تخصصی بحث عدالت را دنبال کند .
او ادامه داد: در بحث عدالت بنده چارچوب های کلی فلسفی و فقهی قضیه را گفتم اما در این میان بحث دیگری داریم که نگاه فیلسوفانه و فقیهانه نیست و ما باید در اجرا برویم سراغ اینکه چگونه عدالت در این بخش تامین شود؟
امام جمعه شیراز گفت: توقع ما از هر علم چیزی است که عملیاتی شود در حالیکه ما چارچوب را گفته ایم و حال طبق داده هایی که داریم در راستای چارچوب باید چه کنیم؟ اما اینکه درون بازی چه می گذرد دیگران باید ورود کنند؛ فقیه مانند خط نگه دار است که نمی گذارد کار از چارچوب و خط های مشخص شده خارج شود .
او خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه نه طلبه های ما می دانند که بازیکن های وسط زمین در این خصوص نقش دارند و نه حواس بازیکن ها به این موضوع هست که آنها خط نگهدارند و چارچوب را مشخص کرده‌اند .
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه، معاونت فرهنگی شهرداری می‌تواند نشست های ماهیانه یا فصلی را طراحی کند تا افراد اهل فن بیایند و چارچوب ارائه دهند و بگویند برای برقراری عدالت فرهنگی در سطح شهر چه باید انجام دهیم؟، گفت: از طرفی همه بازیکن ها هم باید آمادگی رفتن در زمین بازی را داشته باشند و این همان عدالت فردی است.
او گفت: نگاه ساختارگرایانه می گوید اگر ساختار را درست کنید همه چیز درست می شود، اما ما معتقدیم که انسان موجود عجیب و پیچیده ای است و خود فرد نیز باید آمادگی و ویژگی هایی داشته باشد؛ تعبیر بنده در خطبه‌های این بود که هر کس بخواهد مسئولیتی بپذیرد باید صلاحیت لازم را داشته باشد از جمله عدالت یعنی آدمی که همه کارهای کارشناسی را بلد است اما انصاف ندارد به کار نمی آید  و مسئول باید منصف و عادل باشد .
او همچنین گفت: وقتی گوشه‌ای از کار را قبل از ما کسی انجام داده باشد، اگر از تلاش های او یاد کنیم از ما چیزی کم نمی شود بلکه به ما افزوده می شود و این یعنی انصاف و عدالت .
برخی عملکردها موجب سلب اعتماد از مسئولان می‌شود
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه به واسطه عملکرد برخی از ما مسئولان، اعتماد عمومی از مسئولان سلب می شود، گفت: اگر انصاف به خرج دهیم، دوباره اعتماد عمومی را جلب خواهیم کرد.
آیت الله دژکام با یادآوری اینکه در کشور تفاوت دیدگاه و جریان ‌ های مختلف سیاسی وجود دارد که امری طبیعی است، گفت: مهم حفظ احترام یکدیگر است، این از آداب سیاسی محسوب می‌شود و اگر می خواهیم خود ما نیز اسم و یادمان بماند، نباید کار نیک دیگران را نادیده بگیریم. این به مرور باید در جامعه تمرین داده شود، این اخلاق مشترک جهانی است و همه جا می دانند باید چارچوب اخلاقی را نگه دارند.
رییس نیستم و مدیریت نمی کنم
امام جمعه شیراز با اشاره به طرح برخی مطالب از سوی رئیس و اعضای شورای شهر شیراز، گفت: بنده منکر این موضوع نیستم که برای ما منبر بلندتری وجود دارد ولی در ساختار سیاسی کشور و در چارچوب قانون اساسی رییس نیستیم و مدیریت نمی کنیم. بنده در چارچوب حقوق اساسی اقدام می کنم .
وی اضافه کرد: در جریان های مختلف سیاسی هیچکدام یاد نگرفتیم در چارچوب قانون اساسی کار کنیم بلکه هر کس با هر شعاری وقتی نوبت به اقدام او می شود به سبک کدخدایان قدیم اقدام می کند؛ یعنی بعضی از ما برای به کرسی نشاندن چیزی که حتی مخالف شعار خودمان است یک روش دیکتاتورمآبانه را پیشه می کنیم. درحالی که ما باید روش عملی و اجرایی خود را درست کنیم .
آیت الله دژکام گفت: تفکیک قوا را برای این گذاشتیم که نظارت به خوبی انجام گیرد و قوا بر هم نظارت داشته باشند و بازرسی وقتی کسی صلاحیت احراز مقام یا پستی را ندارد باید از نصب او جلوگیری کند .
قواعد بازی را باید رعایت کرد
امام جمعه شیراز تصریح کرد: قواعد بازی در عرصه سیاست و اجتماع را باید مطابق قانون بلد باشیم و اجرا کنیم و بالاخره بر اساس همین چارچوب قانونی باید اجرایی و عملیاتی کنیم؛ تلاش بنده این است که در یک چارچوب عمل کنم که کسی نتواند بگوید خلاف قانون عمل کرده‌ام و از دیگران هم همین انتظار را دارم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینکه به بدشانسی اعتقاد ندارد و رفتارهای انسان پاپیچ او می‌شود، گفت: اینکه چیزی خوب یا بد باشد، حتی مسائل طبیعی مانند سیل اخیر که در اختیار ما نیست بسته به نوع واکنش ما نسبت به آنها مسئله را متحول می کند؛ این بحث های انسان شناسی و جهان شناسی هست که ما داریم و این مسائل باید بازخوانی شود و تبیین دوباره پیدا کند .
 
کد مطلب : ۲۰۰۵۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما