۰
plusresetminus
معاون استاندار فارس:

هدفگذاری برای ایجاد 650 گلخانه تا پایان امسال در فارس

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۲
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: ایجاد ۶۵۰ هکتار گلخانه در سطح استان تا پایان سال هدف گذاری شده است .
هدفگذاری برای ایجاد 650 گلخانه تا پایان امسال در فارس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، یدالله رحمانی سه ‎ شنبه ۲۷ فروردین ماه در همایش توسعه گلخانه ‎ ها با تاکید بر ضرورت افزایش سطح گلخانه ‎ ها در استان گفت: براساس هدف گذاری ‎ ها ایجاد بیش از ۴۸ هزار هکتار گلخانه در سطح کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ تعیین شده است که از این مقدار ۷ هزار هکتار به فارس اختصاص دارد .وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۲۳ هکتار گلخانه در سطح استان وجود دارد، ادامه داد: ۳۳۴ هکتار گلخانه محصولات صیفی، سبزی و گیاهان زینتی و دارویی در استان راه ‎ اندازی و ۱۸۹ هکتار گلخانه دیگر نیز به صورت سایه ‎ بان مشغول به فعالیت هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ادامه داد: در حالی‎که در آغاز سال ۹۴ تعداد گلخانه ‎ های استان کمتر از ۱۴۰ هکتار بود اما با پیشرفت سه برابری آن شاهد رشد خوبی هستیم. این رشد از هدف گذاری ‎ ها بسیار فاصله دارد و باید در این راه همه دست به دست هم دهیم و با تأمین منابع لازم در جهت افزایش تعداد گلخانه ‎ ها موفق شویم .
رحمانی بر جایگاه خوب فارس در تولیدات محصولات کشاورزی کشور هم اشاره کرد و افزود : استان فارس با تامین ۱۵ درصد تولیدات باغی کشور در جایگاه اول، ۸.۱ درصد تولیدات زراعی کشور در جایگاه دوم،  تولید بالغ بر ۷۰۰ هزار تن محصولات دامی و تامین ۵.۶ درصد این محصولات در کشور در جایگاه چهارم قرار دارد؛ استان فارس با تولید ۱۰ هزار تن تولیدات شیلاتی  دارای رتبه ششم تولیدات در استان ‎ های غیر ساحلی است. همچنین ۶.۱ درصد اراضی سطح زیر کشت محصولات سالانه در استان فارس واقع شده است.در مجموع تولید کشاورزی استان تا حدود ۱۱ میلیون تن می ‎ رسد و پس از خوزستان، فارس در جایگاه دوم تولیدات کشاورزی قرار گرفته است .
وی با اشاره به سهم ۱۵ درصدی فارس در هدف ‎ گذاری ایجاد گلخانه ‎ ها در سطح کشور، عنوان کرد: علیرغم جایگاه خوب فارس اما هنوز نتوانسته ‎ ایم از پتانسیل گلخانه ‎ ها استفاده کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با اشاره به اهمیت تلاش کشاورزان و ضرورت همکاری انان خاطر نشان کرد : کشاورزان اصلی ‎ ترین عناصر برای تحقق این هدف هستند؛ باید آموزش ‎ های لازم را ببینند و عملاً لمس کنند که حرکت کردن به سمت گلخانه چه میزان در تامین معیشت آنها تاثیر گذار است .
رحمانی با تاکید بر ارائه چارچوب ‎ ها به فرمانداری ‎ ها در ایجاد گلخانه ‎ ها و ارائه تسهیلات ویژه اشتغال روستایی گفت: امید می ‎ رود در اینده ‎ا ی نزدیک هر شهرستان حداقل یک شهرک گلخانهای و تعدادی هم روستای گلخانه ‎ ای وجود داشته باشد .
رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس نیز در ادامه این همایش بر ضرورت گسترش گلخانه ‎ ها تاکید کرد و افزود: ایجاد گلخانه و برنامه توسعه گلخانه ‎ ها از اهداف اساسی وزارت جهاد کشاورزی است؛ علت انتخاب این هدف بر شما پوشیده نیست ایران و به ویژه فارس داری اقلیم خشک و نیمه خشک است .
  محمدمهدی قاسمی با اشاره به بازنگری در ضوابط و مقررات مربوط به فرآیند ایجاد گلخانه و تسهیل در روند اداری آن ادامه داد: برای افزایش بهره ‎ وری آب در بخش کشاورزی، گلخانه ‎ ها می ‎ توانند به طور متوسط ۱۰ برابر بهره ‎ وری آب را افزایش دهند؛ برای این کار نیازمند است که از سطح شهرستان ‎ های استان شروع و کار را دنبال کرد .
وی با تشریح طرح گلخانه ‎ های روستایی در سه روستای شهرستان ‎ های پاسارگاد مرودشت و کوار، خاطرنشان کرد: طرح گلخانه ‎ های روستایی درسه روستای استان در حال عملیاتی شدن است اما متاسفانه به دلیل افزایش نرخ سازه در سال گذشته مقداری با تاخیر همراه بود؛ به ‎ رغم مساعدت خوب  سازمان مدیریت و برنامه استان و کمک بلاعوض برای ساخت و اجرای ۲۰۰۰ متر گلخانه برای هر کشاورز به ازای هر ۲۰۰۰ متر ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض تعیین شده بود ولی با افزایش هزینه ‎ ها طرح ‎ ها  با تاخیر مواجه شد؛ هم اکنون اما این طرح در دست اقدام است و امیدواریم هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.
ایسنا
کد مطلب : ۲۰۰۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما