برای شناخت هنر انقلاب اسلامی باید انقلاب را شناخت

28 فروردين 1398 ساعت 8:10

ابراهیم عباسی گفت: دانشگاه‌های معتبردنیا مطالعات گسترده‌ای بر روی انقلاب‌های صورت گرفته انجام داده اند که این نوع مطالعات بخصوص برای تبیین پیش برندگی انقلاب اسلامی در حوزه هنر ضرورت دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، یک روزنامه نگار و فعال فرهنگی درخصوص هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: برای شناخت هنر انقلاب اسلامی باید انقلاب را شناخت و ابعاد و اهداف انقلاب را تشریح و ترسیم کرد،
ابراهیم عباسی گفت: دانشگاه‌های معتبردنیا مطالعات گسترده‌ای بر روی انقلاب‌های صورت گرفته انجام داده اند که این نوع مطالعات بخصوص برای تبیین پیش برندگی انقلاب اسلامی در حوزه هنر ضرورت دارد.
وی افزود: هنر علاوه براشتراکات و حس زیباشناختی، عنوان کننده مفاهیم مشترک، باپیچیدگی های خاص خود و درعین حال ساده برای انتقال حس به مخاطب است و هنر درعین فردیت حاصل از اندیشه خالق و صاحب هنر، گویای پیام‌های مختلفی است
وی در ادامه اظهار داشت: با این مقدمه باید گفت انقلاب اسلامی صرفاً دارای ابعادسیاسی نبوده ونیست.جنبه‌های نرم و مفاهیم متعالی انقلاب می‌تواند در هنر متبلور گردد.
وی گفت: حب وطن، نوع دوستی، استکبارستیزی، دستگیری ازمحرومین و مستضعفین، توجه به پاکی و عفت در جامعه، ظلم ستیزی، عدالت اجتماعی و نفی طواغیت از جمله مفاهیم انقلاب اسلامی که می‌تواند در هنر متبلور شود
عباسی افزود: کانون خانواده، حلاوت خدمت به مردم، حفظ محیط زیست و بی نهایت مفاهیم دیگر نیز وجود دارد. در این میان نکته مهم آن است که این مفاهیم درانقلاب اسلامی و آموزه‌های رهبری انقلاب تبیین گردیده و درهنر انقلاب اسلامی به ندرت و در کمترین حالت متبلور شده است.
وی ادامه داد: موسیقی، تاتر، تجسمی، شعر، ادبیات، فیلم، مدیا، عکس و هزاران جلوه هنر در عصر معاصر بایددرخدمت انتقال فرهنگ انقلاب قرار می‌گرفت تا در پدیده انتقال نسلی انقلاب اسلامی را با همه اجزا و متعلقاتش به نسل‌های آینده منتقل کند. دراین زمینه توفیقاتی داشته ایم اما با قله و ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد: اگر همه چهل سال انقلاب اسلامی گام اول برداشته شده باشد پس در نتیجه گام دوم به مراتب عظیم‌تر و بزرگ تراست. در چرایی این بزرگی همین بس که چهل سال اول هزینه‌ها و جانها و همه آن چیزی که مردم وکشور هزینه کرده تا به اهداف انقلاب یعنی استقلال آزادی جمهوری اسلامی برسد، همگی دریک گام تعریف شده است.

این روزنامه نگار و فعال فرهنگی گفت: گام دوم خطیر ومهم است چرا که عقلانیت و هنر باید دست در دست هم برای تحقق این گام عظیم حرکت کند. گام دوم در حالی برداشته می‌شود که چهل سال تجربه، داشته‌ها و اندوخته‌های مقاومت، مدیریت، جهاد، اشتباهات و موفقیت‌ها درپشت دست داریم.
وی افزود: هنر باید بتواند درانتقال نسلی و توصیف داشته‌ها و عمل بعنوان رسانه پیشگام باشد. در رسانه، هنرانقلابی هنوز متولد نشده است، رسانه بزرگترین رکن در گام دوم است که باید رسانای مفاهیم و هنر انقلابی باشد، رسانه باید به شکوفایی برسد و با پرهیزاز تقلیدها و.کلیشه‌ها راهی نو و همراه با تحول انقلابی درپیش گیرد.
عباسی تصریح کرد: مشکل این است که برخی به دلایلی در سالهای گذشته ازرسانه هراسان بوده اند و رسانه را فقط در حد گزارشگر مسئولین پذیرفته اند، درحالی که رسانه هنرمند باید اهداف انقلاب اسلامی را در موضوعات مختلف پیگیری کند
وی در پایان اظهار داشت: به عنوان مثال موضوع کار و تلاش برای تحقق استقلال یک موضوع محوری است و رسانه باید در فرهنگ سازی با کمک گرفتن از هنر انقلاب اسلامی توفیقات زیادی کسب کند.
مهر


کد مطلب: 20064

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20064/شناخت-هنر-انقلاب-اسلامی-باید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir