۰
plusresetminus

کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان در کشور

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۸
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 11 هزار نفر نوزاد در سال فوت می‌کردند که هم‌اکنون به 6 تا 7 نفر رسیده است.
کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان در کشور
به گزارش حافظ خبر، علیرضا مرندی در نخستین کنگره بین‌المللی پریناتالوژی و هفتمین کنگره سراسری پرینا‌تالوژی و نئوناتالوژی اظهار داشت: آمار فوتی‌های نوزادان در دنیا به ویژه در ایران اسلامی هشدار می‌دهد که نسبت به سلامت مادران و کودکان باید تمهیداتی از سوی متخصصان اندیشه شود.
 وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر مادران در دنیا  218 هزار نفر در سال است، افزود: در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 11 هزار نفر نوزاد در سال فوت می‌کردند که هم‌اکنون به 6 تا 7 نفر رسیده است.
مرندی ادامه داد: براساس آخرین آمارها سالانه 2 میلیون و 700 هزار نوزاد در دنیا فوت می‌کنند.
رئیس کنگره پریناتالوژی با اشاره به اینکه مادران به عنوان سکان داران سلامت خانواده تاثیر بسزایی در جامعه دارند، افزود: خدمت به جامعه هدف از سوی پزشکان، متخصصان نظام پزشکی و درمانی به ویژه در آئین اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است.
وی تصریح کرد: در راستای برقراری عدالت سلامت، توجه به محرومان باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد تا کاهش مرگ و میر در نوزادان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
راه‌اندازی گروه‌های مجرب ژنتیک در دانشگاه پزشکی شیراز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این نشست چهار روزه از راه‌اندازی گروه‌های مجرب ژنتیک در این دانشگاه خبرداد و گفت: در این گروه برای جلوگیری از کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران تمامی ناهنجاری‌های قبل از تولد شناسایی و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
علی بهادر بیان داشت: در کشوری که 8 سال در جنگ و 40 سال در محاصره اقتصادی و تحریم  قرار گرفته با تلاش شبانه روزی مسؤولان و متخصصان بهداشت و درمان شاهد کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان هستیم.
وی اضافه کرد: بی‌توجهی به آموزش و نبود هماهنگی میان تمام دستگاه‌های مرتبط به سلامت  از جمله عوامل مرگ و میر است و در این مورد برگزاری چنین کنگره‌هایی بسیاری از ناهنجاری‌های جسمی و روانی را در بانوان کاهش می‌دهد.  
آسیب‌های اجتماعی در جامعه زنان  ناشی از مشکل اقتصادی است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این نشست بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه زنان را ناشی از مشکلات اقتصادی جامعه دانست و گفت: برگزاری چنین همایش‌های بین المللی و تخصصی  تاثیر بسزایی در سلامت جامعه، افزایش آگاهی‌ها  و نیز مقابله با کاهش مرگ و میر دارد.
سیده معصومه دستغیب بیان داشت: تهیه محتوای آموزشی با عنوان «آنچه زنان باید بدانند» در شورای سلامت زنان کمیسیون امور بانوان بستر مناسبی برای آگاهی زنان و مادران در پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و نیز کاهش مرگ و میر است.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی پریناتالوژی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: این کنگره از 27 تا 30 فروردین ماه در شیراز با حضور 100 سخنران داخلی و خارجی در قالب ویدئو کنفرانس به ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در مورد کاهش مرگ و میر نوزادان و زنان باردار می‌پردازد.
حمیرا وفایی خاطرنشان کرد:  بیش از 300 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که از این تعداد 200 مقاله به صورت پوستر و سخنرانی ارائه و نیز برگزاری 25 پنل و کارگاه علمی در مورد سلامت مادر و نوزادان از دیگر برنامه کنگره بین‌المللی است.
فارس
کد مطلب : ۲۰۰۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما