۰
plusresetminus

خواص تغذیه‌ای دنبلان کوهی

تاریخ انتشاردوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۱
گیاه دنبلان یکی از غنی ترین گیاهان خوراکی در جهان و دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی است که قیمت بالایی نیز دارد.
خواص تغذیه‌ای دنبلان کوهی
به گزارش حافظ خبر، دنبلان سیاه، دنبلان کوهی سیاه، قارچ دنبلان کوهی، دنبلان سیاه، قارچ ترافل برخی از نام‌هایی هستند که بر دنبلان کوهی نهاده شده است. اگرچه دنبلان دارای میزان بالای پروتئین، کروبوهیدرات، مواد معدنی از جمله روی، کلسیم، آهن و فیبر است اما گاهی میان سالم یا سمی بودن آن اشتباهاتی رخ می‌‌دهد که تنها در آزمایشگاه این امر قابل انجام تشخیص است.
کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در این باره گفت: قارچ دنبلان از نظر ترکیبات شیمیایی، خواص و کاربرد دارویی شبیه قارچ‌های خوراکی است، این نوع قارچ‌های زیرزمینی بیشتر مصرف خوراکی دارند .
الهام باباعلی» از خواص دارویی این قـارچ بـه اثربخشی در روند درمـان سـرطان معـده، هپاتیت A ، B ، C ، نفریـت، آرتـروز، دردهـای عصـبی، بی خوابی، برونشـیت، آسـم، زخـم معـده، فشـارخون و کلسترول بالا اشاره کرد و ادامه داد: همچنین تـأثیرات آنتـی بیـوتیکی این نوع قارچ در برابر میکروب‌هـا و عوامـل بیمـاری زا و نیـز تأثیر آنتی اکسیدانی در برابر انواع سـرطان بـه اثبـات رسـیده اسـت .
او افزود: دنبلان شـامل مقـدار زیـادی از نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام «ارگوتیونین» است که برخلاف آنتی اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخـت و پـز از بـین نمی‌رود .
این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی با بیان اینکه قارچ‌ها بسیار فسادپذیر هستند، یادآور شد: عمر انباری قارچ تازه در دمای معمولی تنها یک تا سه روز و در چهار درجـه سـانتیگـراد، چهار تا هفت روز اسـت .
باباعلی ساختار اپیدرمی نازک و متخلخل و میزان زیـاد تنفس این نوع قارچ را عامل فساد سریع پس از برداشت عنوان کرد و توضیح داد: برای حفظ تازگی و طراوت قارچ‌های دنبلان در دوران پس از برداشت نیاز به مراقبت‌های ویژه وجود دارد و فاکتورهای مختلفی در نگهداری قارچ‌ها تأثیرگـذار است کـه کنترل دقیق دما و رعایت شیوه مناسب بسته بندی، نسبت به سایر فاکتورها موثرتر است .
کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بســته بنــدی مناسب و نگهــداری در یخچـال را معمول ترین روش مورد استفاده بـرای افزایش عمر مفید قارچ‌های دنبلان دانست .
این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تاکید کرد: باید توجه داشت که بر اساس ظاهر، سمی یا خوراکی بودن قارچ‌ها را نمی‌توانیم تشخیص دهیم و تنها در آزمایشگاه این امر قابل انجام است؛ همچنین سموم طبیعی موجود در قارچ‌های سمی تحت تاثیر حرارت و پخت از بین نمی‌رود.
ایسنا
کد مطلب : ۲۰۱۱۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما