۰
plusresetminus
نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس فارس؛

اهمیت ایجاد فرصت تحرک برای دانش آموزان

تاریخ انتشارسه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۹
زنگ سلامت، همزمان با سراسر کشور، به شکل نمادین در مدرسه ابتدایی آمنه بنت وهب شهرستان شیراز و با حضور مسئولان نواخته شد.
اهمیت ایجاد فرصت تحرک برای دانش آموزان
به گزارش حافظ خبر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراسم نمادین نواخته شدن زنگ هفته سلامت در شیراز، گفت: باید فرصت هایی در مدارس ایجاد شود تا همه دانش آموزان به تحرک وادار شوند و در این زمینه کافی است احداث فضاهای ورزشی در مدارس داشته باشیم تا دانش آموزان بیشتری به سمت ورزش و تحرک سوق داده شوند . دکتر علی بهادر با اشاره به کمبود فضاهای ورزشی در سطح استان فارس گفت: بهتر است فضاهایی مثل پارک ها در سطح شهر زیاد شود و استفاده برای عموم آزاد باشد تا برای ورزش روزانه مردم انگیزه ای شود .
وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در مدارس به عنوان اصلی ترین  کانون تحول در جامعه، ادامه داد: باید علاوه بر دانش آموزان  بر بحث سلامت و تندرستی  معلمان هم کار شود تا بازدهی خوبی داشته باشند .
بهادر یکی از راهکارهای بهداشت و مقابله با آسیب های اجتماعی را بحث پیشگیری عنوان و خاطرنشان کرد: این نقش بر عهده تربیت است و اگر بر روی تربیت وقت کافی بگذاریم با بسیاری از آسیب های اجتماعی می توانیم مقابله کنیم تا فرزندان ما در مسیری قرار نگیرند که بازگشت آنها هزینه های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این مراسم محور توسعه پایدار و سلامت اجتماعی را تربیت شهروند فعال و مشارکت پذیر در حوزه های مختلف عنوان و اضافه کرد: بهداشت و سلامت اجتماعی یکی از شاخص هایی است که در آموزش و پرورش به جد باید مورد توجه قرار گیرد .
دکتر علی عسکر نجفی با تاکید بر اینکه "مدرسه مرکز تحولات آموزش و پرورش است" به زادروز سعدی و حکایات اخلاقی زیبا و آموزنده از این شاعر در زمینه سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: سعدی حکیمی است که  در حوزه تربیت سخن را تمام کرده و پندهای حکیمانه بسیاری در حوزه سلامت دارد .
وی با اشاره به اهمیت حفظ سلامتی و حوزه سلامت گفت: در این حوزه  طبق آمار و ارقام خیلی جای کار داریم چون ما فرهنگ رعایت بهداشت و سلامت را آن چنان که باید در بین مردم نهادینه نکردیم .
نجفی با اشاره به برخی  آمار و ارقام در حوزه سلامت و نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سازی گفت: طبق این آمار ما باید در حوزه سلامت کارهای زیادی انجام دهیم ،اعتقاد من این است که اگر بخواهیم در جامعه کار اساسی کنیم باید فرهنگ سازی کنیم یا به عبارتی پیشگیری از مشکلاتی که امروز در بهداشت با آن مواجه هستیم باید از اموزش و پرورش شروع شود .
مدیر کل آموزش و پرورش فارس سنگ بنای پیشگیری از امراض و جلوگیری از بروز مشکلات در سر کلاس های درس دانست و گفت: باید فکر اساسی اندیشیده شود تا دانش اموزان ما در حوزه اجتماعی کمتر دچار آسیب شوند .
وی با تاکید بر اینکه  توسعه زمانی اتفاق می اقتد که سلامت اجتماعی در جامعه به اندازه کافی محقق شود، گفت: اگر در جامعه ای سلامت اجتماعی وجود نداشته باشد بیماری های روحی، روانی، عدم ارتباطات درست، عدم مشارکت تاثیرگذار، عدم امید به آینده، عدم احساس تعلق به جامعه، جامعه را فرا می گیرد .
نجفی محور توسعه پایدار و سلامت اجتماعی  را تربیت شهروند فعال و مشارکت پذیر در حوزه های مختلف عنوان و اضافه کرد: بهداشت و سلامت  اجتماعی یکی از شاخص هایی است که در آموزش و پرورش به جد باید مورد توجه قرار گیرد .
او همچنین به سند تحول بنیادین به عنوان یک سند بالادستی در آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: قرار است در این سند به ساحت های مختلف تعلیم و تربیت به صورت متوازن و متعادل نگاه شود یعنی نباید فقط ساحت علمی و فن آورانه دانش آموزان مد نظر باشد و به تمام ساحت ها باید توجه شود .
مدیر کل آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت بحث سلامت نیاز به هم افزایی است و همه دستگاه ها باید دست به دست هم دهند  و با مشارکت جمعی و همگانی و با افزایش توان ان شاءاله بتوانیم این اهداف را محقق کنیم .
وی مدرسه محوری را  رکن اصلی برنامه های آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین دانست و  گفت: معتقدیم اگر بخواهد اتفاقی بیافتد باید در مدرسه بیافتد به همین خاطر برنامه مدرسه محوری به عنوان مهمترین برنامه ها در حال اجراست .

نجفی اهمیت مشارکت خانواده در امر تربیت را یادآور و متذکر شد: از آنجا که خانواده مهمترین رکن تربیت است لذا از همکاران می خواهم در جلسات از حضور والدین بهره ببرید چون بدون حضور خانواده ها تربیت ابتر و عقیم است و نتیجه بخش نیست
ایسنا
کد مطلب : ۲۰۱۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما