۰
plusresetminus
سفر به کاخ پرمعنا؛

آپادانا نماد ویژه صلح و دوستی

تاریخ انتشارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰
تخت جمشید به عنوان یک بنای باستانی جهانی همواره بازدیدکنندگان فراوانی را به خود فرا می‌خواند و در این سنگ‌نگاره‌های پلکان شرقی کاخ آپادانا یک دنیا حرف برای گفتن دارد.
آپادانا نماد ویژه صلح و دوستی
به گزارش حافظ خبر، دنج‌ترین و مناسب‌ترین مکانی که در تخت جمشید می‌تواند در معرفی یک صحنه عظیم باستانی مورد استفاده برای راهنمایان گردشگری قرار بگیرد، پلکان شرقی کاخ آپاداناست. مسقف بودن این قسمت و برخورداری از سایبان باعث می‌شود تا گردشگران در یک محیط مناسب و دور از نور آفتاب بتوانند، شکوه ایران باستان را به نظاره بنشینند.

جایی برای مهمانان
یک راهنمای گردشگری بومی مرودشت با تاکید بر شکوه پلکان شرقی کاخ آپادانا در تخت جمشید می‌گوید: برای گرد آمدن مهمانان بزرگترین امپراتوری جهان به تالار پذیرایی بزرگ و مجللی نیاز بود و این نیاز داریوش را برآن داشت تا کاخ آپادانا را بنا کند.
کاظم امیدوار ادامه می‌دهد: آپادانا را می‌توان از نظر هنری، تاریخی، سیاسی و معماری، بزرگترین کاخ تخت جمشید و نخستین بنای ایرانی دارای سنگ بنا دانست.
 وی با اشاره به مستندات تاریخی اظهار می‌کند: بر اساس نوشته‌های خشایارشا که بر این پلکان بر جای مانده است، مدت ساخت کاخ آپادانا به 30 سال رسیده است.
امیدوار می‌افزاید: وزن تقریبی هر ستون در این کاخ به  85 تن و ارتفاع آنها به20 متر می‌رسید و در ایوان شرقی هر سر ستون، صورت 2 شیر افسانه‌ای به هم‌پیوسته و سر ستون‌های ایوان غربی شکل ساده سر گاو بود.
وی اضافه می‌کند: بر روی سرستون‌ها نیز تیرک‌های عظیم چوبی از چوب سدر قرار داشت و بر روی این تیرک‌ها، چوب به شکل عمودی قرار داشت تا سقف را بپوشاند.
امیدوار با تاکید بر شکوه کاخ آپادانا عنوان می‌کند: سرستون‌های تالار اصلی، به شکل سر گاو بود که بر ستون‌هایی با 48 شیار سوار شده بودند.

شاهکاری در پلکان
یک معمار سنتی سنگ‌تراش نیز با تاکید بر سختی حجاری و نقش آفرینی بر لاشه سنگ بیان می‌کند: حجاری‌ها و نقوشی که بر سنگ در تخت جمشید خلق شده است شاهکارهای بی‌مثالی در معماری به شمار می‌روند.
استاد مراد ادامه می‌دهد: نقوشی که بر پلکان‌های آپادانا حک شده نیز شاهکار هنر و معماری است که تاریخ را در عصر خود نیز به تصویر کشیده است.
وی با وصف تصاویری که از هدیه‌آورندگان در این پلکان پس از گذشت هزاران سال همچنان سالم باقی مانده است، می‌گوید: 811 سنگ نگاره انسان در اینجا به چشم می‌خورد.

 
مراد تاکید می‌کند: به دلیل اینکه پلکان شرقی دیرتر از زیر خاک در حفاری‌های باستانی بیرون آمده است، نسبت به پلکان شمالی بسیار سالم‌تر مانده است.
این استاد سنگ‌تراش با وصف نقوش هدیه‌آورندگان به کاخ آپادانا اظهار می‌کند: در این سنگ‌نگاره‌ها، نمایندگان 23 ساتراپی که تحت یک حکومت واحد بوده‌اند در حال آوردن هدایای مختلف به تصویر کشیده شده‌اند.
وی می‌افزاید: هر پلکان دارای چهار ردیف با 31 پله است و در 2 طرف4 پلکان شرقی 229 سرباز مسلح به نیزه کمان و ترکش پارسی صف کشیده‌اند.
استاد مراد با وصف نماد صلح و آرامش در این نگاره‌ها می‌گوید: بر خلاف نقوش آشوری که صحنه جنگ و خونریزی را به تصویر می‌کشد در نقوش ورودی این کاخ از تخت جمشید، سراسر صلح و دوستی به چشم می‌خورد.
وی ادامه می‌دهد: قرار داشتن افسرهای مادی و پارسی به عنوان راهنمایان هدیه‌آورندگان به کاخ آپادانا، نماد صلح و دوستی است که میان این 2 قوم حتی پس از غالب شدن پارس‌ها همواره برقرار بود.
فارس
کد مطلب : ۲۰۱۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما