۰
plusresetminus
نماینده جوانان کانون تربیت اسلامی استان فارس

گام دوم انقلاب؛ سیاست نامه جامع در سیستم تمدنی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۴
مرتضی کریمی، نماینده جوانان کانون تربیت اسلامی استان فارس در دیدار احزاب سیاسی و کانون های تربیتی با وزیر آموزش و پرورش آقای بطحایی طی سخنانی از مسائل و مشکلات فرهنگیان و گام دوم انقلاب گفت.
گام دوم انقلاب؛ سیاست نامه جامع در سیستم تمدنی جمهوری اسلامی ایران
به گزارش حافظ خبر، مرتضی کریمی، نماینده جوانان کانون تربیت اسلامی استان فارس در دیدار احزاب سیاسی و کانون های تربیتی با وزیر آموزش و پرورش آقای بطحایی طی سخنانی از مسائل و مشکلات فرهنگیان و گام دوم انقلاب گفت که در ادامه می خوانید:

گام دوم انقلاب اسلامی به مصداق یک سیاست نامه جامع در سیستم تمدنی جمهوری اسلامی ایران به ایفای نقش می پردازد و باید بپردازد. مقام معظم رهبری امام خامنه ای"مدظله العللی" با نگاهی ژرف مصداق های تمدن ساز را در بیانیه گام دوم به تفصیل بیان کردند که به اختصار سه کلید واژه بیانیه را تشریح میکنم.
( کلید واژه اول "علم و پژوهش")
حضرت آقا در بیانیه گام دوم ذیل، علم و پژوهش فرمودند: در چهل سال اخیر،علی رغم جهش علمی بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر اما هنوز از قله های دانش دنیا عقب هستیم.
برای جبران این عقب ماندگی علمی، یکی از بزرگترین ظرفیت ها دانشگاه فرهنگیانی است که به تعییر رهبری شخصیت معلم در آن ساخته میشود و بسیار مهم است.
در دانشگاه فرهنگیان سه مسیر ارزشمند در طی طریقِ علم آموزی دانشجو معلمان طی می‌شود که متاسفانه به علت "کوتاهی مسئولین" ظرفیت سوزی اتفاق می افتد. هر دانشجو معلم برای فارغ التحصیل شدن سه پروژه را در کارنامه خود ثبت می‌کند. اولین پروژه، "اقدام پژوهی" است، که تلاقی اندیشه استاد راهنما، معلم راهنما و دانشجو معلم با تمرکز رفتاری بر دانش آموز است که به صورت میدانی با رفتار سنجی بر یک خصوصیت اخلاقی منفی تمرکز کرده و مشکل را تا حل نهایی مورد تعقیب قرار می‌دهند . دومین پروژه، "درس پژوهی" است که دانشجو معلم با بررسی تخصصی کتاب، زیر نظر معلم با تجربه، متناسب با شرایط حال دانش آموز اقدام به بازنویسی و اصلاح برخی دروس کتاب کرده و نتیجه پژوهش را به استاد راهنما ارائه می‌دهد.
در نهایت "پروژه پایانی و تارنمای معلمی" است که حاوی تجربیات تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و برنامه های پیشنهادی دانشجو معلم برای تدریس در کلاس درس است. برنامه های بسیار ارزشمندی که نتایج آن مورد غفلت مسئولین واقع شده است.
بسیار ضروری است که کارگروهی تخصصی تشکیل شده و ضمن بررسی میزان موفقیت این طرح، راهکار های عملیاتی برای پیوند اندوخته های دانشگاه فرهنگیان با برنامه ریزی های آموزشی استخراج و ارائه گردد. ما در کانون تربیت اسلامی آمادگی تشکیل این کارگروه را داریم.
 دومین نکته در ذیل عنوان 'علم و پژوهش' مسئله چالشی "طرح معلم تمام‌ وقت" است.
جناب آقای بطحایی طرح معلم تمام‌ وقت آموزشی جز فرسایش توان معلمان هیچ دستاوردی ندارد به جای آن توصیه میکنم طرح معلم پژوهشگر را اجرایی کنید تا هم مشکل معیشت و منزلت معلمان مرتفع گردد و هم به پیشرفت پژوهش در کشور کمک کند.
( دومین کلید واژه بیانیه،" معنویت و اخلاق"است.)
ابزار های رسانه ای دشمن، طبق فرمایشات حضرت رهبری در صدد تخریب اذهان جوانان، نوجوانان و حتی نونهالان هستند. در مقابل تز ضد فرهنگی غرب، آموزش و پرورش باید آنتی تز ارائه کند که در دو سطح معلمان و دانش آموزان قابل پیگیری است.
در سطح معلمین طراحی سامانه ای برای مباحثه مجازی و مرتبط کردن ابتکار واندیشه آموزشی معلمین نظیر آنچه در حوزه های علمیه وجود دارد، بسیار ارزشمند است. در سطح دانش آموزان نیز  ما طرحی با عنوان "آتش به اختیار" را در مدرسه اجرایی کردیم که با جدول برنامه ریزی و آمار و... که مجال توضیح نیست، دانش آموزان با طراحی عملیات فرهنگی برای مشکلاتی  که خودشان با آن درگیر هستند طرح عملیاتی به دست می‌دهند که نتایج به دست آماده خیره کننده بود. نیاز امروز ما شناسایی توانایی دانش آموزان و برنامه ریزی در این حوزه است که نیاز به روحیه ای انقلابی دارد.
( کلید واژه سوم انتخابی از بیانیه مسئله "اعتماد به جوانان" است.)
رهبری فرمودند :مشاوران جوان، کارگزاران جوان و... وسط میدان بیایند و خاک صحنه انقلاب را بخورند و پیشروی کنند. آقای وزیر ما در کانون تربیت اسلامی جنبشی را پایه ریزی کردیم و در دور اول بیش از ١۰۰٠ نفر از فرهنگیان جوان بیانیه پوششی در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دادند. این بدان معنی است که جوانان انقلابی پیام بیانیه گام دوم را درک کرده اند و آماده مسئولیت گرفتن با روحیه انقلابی هستند. مسئولین هم با درک پیام بیانیه به جوانان ارزشی  اعتماد کنند تا امر تمدن اسلامی نوین اسلامی تحقق یابد.
 تشکیل سامانه ثبت استعداد معلمین و دانش آموزان، اجرای طرح پژوهشی گام دوم انقلاب اسلامی و...  از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه بود..
 
کد مطلب : ۲۰۲۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما