۰
plusresetminus
امام‌جمعه شیراز:

بانک با گرفتن ربای مرکب چه بلایی بر سر مردم آورده؟/ دادگستری برخورد کند

تاریخ انتشارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۲۲
امام‌جمعه شیراز اصلاح نظام بانکی را ضروری دانست و از رئیس‌کل دادگستری فارس خواست تا با ربای بانکی به‌ویژه ربای مرکب و جریمه‌هایی که بانک‌ها باوجود فتوای مراجع بر حرام بودن اخذ آن، اعمال می‌کنند، برخورد جدی کند.
بانک با گرفتن ربای مرکب چه بلایی بر سر مردم آورده؟/ دادگستری برخورد کند
به گزارش حافظ خبر، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه و در ابتدای خطبه‌ها با توجه به حلول ماه مبارک رمضان و با اشاره به آیات و روایات مربوط به برکات این ماه گفت: خداوند در این ماه، انسان را به‌صورت خاصی مورد لطف خود قرار خواهد داد؛ ماهی که همراه با مغفرت و رحمت الهی بوده و ساعاتش بهترین ساعات است و مردم در آن به میهمانی خدا دعوت شده‌اند.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به روایاتی از پیامبر گرامی اسلام در باب ماه مبارک رمضان، افزود: خداوند در این ماه انسان را گرامی داشته و بنده مورد احترام خود قرار می‌دهد، لذا در این ماه اگر توفیق روزه‌داری داشته باشیم، استجابت دعا نیز نزدیک است.
امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: توفیق روزه‌داری را نیز باید از خدا خواست، با قلب پاک و طاهر؛ یعنی قلبی که غیر از خدا چیزی در آن نباشد. کسی که قلبش طاهر است اگر همه عالم به او اقبال کنند یا پُشت کنند، می‌داند که این‌ها کاره‌ای نیستند و اصل کار خدا است، همچون امام حسین (ع) که تنها خدا را می‌دید.
دژکام افزود: بنا به سخن پیامبر گرامی اسلام، تشنگی و گرسنگی ماه رمضان باید انسان را به یاد فُقرا بیندازد؛ لذا باید سعی کنیم تا دست نیازمندان را در این ماه بگیریم و به آن‌ها کمک کنیم. خوش به حال کسانی که در این ماه به فکر نیازمندان هستند.
وی همچنین گفت: احترام به بزرگ‌ترها نیز در این ماه یک اصل مهم است؛ لذا پیامبر فرمود به بزرگ‌ترها احترام گذاشته، صله‌رحم به‌جا آرید و کودکان را مورد رحم قرار دهید. ضمن اینکه زبان را از تهمت و غیبت نیز پاک سازید.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: در این ماه اگر می‌خواهیم روزه قبول شود، باید غیبت را کنار گذاشت زیرا معنویت روزه را از بین می‌برد. متأسفانه به خاطر همین رذیله غیبت، اعتماد در جامعه از بین رفته است. لذا باید پس از هر نماز دست‌ها را به‌سوی آسمان دراز کرد، استغفار کرد و از خداوند حاجت خواست.
امام‌جمعه شیراز در ادامه خطبه‌ها در توصیه‌هایی به مدیران نیز گفت: مردم در این ماه می‌خواهند بندگی خدا را کنند، لذا مدیران نیز شرایط را فراهم کنند.
دژکام افزود: در این ماه زمینه‌های گناه کمتر می‌شود اما انتظار می‌رود مسئولان نیز نظارت کنند تا زمینه‌های روزه‌خواری ایجاد نشود؛ البته سخت‌گیری بیجا مدنظر نیست بلکه احترام به روزه‌داران و این ماه موردتوجه است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد اغذیه‌فروشی‌ها نیز باید سخن صاحبان آن‌ها را شنید تا برنامه‌ریزی بهتری برای این ماه و نحوه سرو غذا انجام داد.
امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این فضا نیاز به کنترل‌هایی دارد و باید توجه داشت وقتی‌که کشورهای قدرتمند این ابزار را ساختند، به‌عنوان تهاجم فرهنگی مطرح شد اما امروز با آگاهی و مهارت مردم، این فضا به موضعی تهاجمی تبدیل شده است.
دژکام ادامه داد: حالا که ما در این فضا حرف خود را می‌زنیم و تأثیرگذار شده است، حاضر نیستند به ما میدان دهند و سخنان را حذف می‌کنند؛ اما نمی‌دانند که این حرکت‌های مذبوحانه بی‌فایده است چراکه علائم شکست آن‌ها آشکار است.
این استاد دانشگاه در مورد شعار سال یعنی رونق تولید نیز گفت: به دلایل گوناگون هنوز اقدامی در این خصوص انجام ندادیم و با حرف زدن، کار درست نمی‌شود. مسلماً اگر بخواهیم تولید را رونق دهیم موانعی در کار است.
وی با بیان اینکه ما در شمال فارس صنایعی داریم که باید مورد حمایت قرار گیرد و در رونق تولید باید تسهیل ایجاد شود، افزود: باید باور کرد در یک جنگ کامل اقتصادی قرار گرفتیم و در اینجاست که جهاد به معنای واقعی خود را نشان می‌دهد. لذا مدیر جهادی لازم است که مشکلات را حل کند نه اینکه مدام بگوید که مشکل قانونی در تسهیل کار وجود دارد.
دژکام تأکید کرد: مدیران بدانند که الآن موقع دیدن آن‌هاست یا اینکه توانمند هستند و خود را نشان می‌دهند یا اینکه ناتوان هستند؛ لذا هر کس ادعایی در این عرصه دارد باید خود را نشان دهد.
امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه ما از مدیران انتظار داریم در این جنگ اقتصادی توان خود را نشان دهند، بیان داشت: مدیران استان بحث توسعه پتروشیمی‌های استان را نیز دنبال کنند.
وی خاطرنشان کرد: رونق توسعه صادرات نیز بسیار مهم است و باید ظرفیت‌ها را مدیران مربوطه ایجاد کنند.
دژکام خواستار فعال‌سازی بخش خصوصی شد و گفت: سرمایه دولت برای پاسخگویی به تمام نیازها کافی نیست لذا باید سرمایه‌گذار را جذب کرد نه اینکه وی را با قوانین دست و پاگیر فراری داد.
امام‌جمعه شیراز همچنین برای چندمین بار در خطبه ها خواستار اصلاح نظام بانک ربوی در کشور شد و افزود: بانک‌ها از مردم ربا می‌گیرند و بار دوم نیز با جریمه و سودی که از آنان می گیرند، ربای مرکب ایجاد می کنند؛ آخر چه معنی می‌دهد که بانک ربای مرکب می‌گیرد؟
وی با بیان اینکه از مدیرکل جدید دادگستری فارس می‌خواهیم که پی گیر قضیه ربای مرکب بانکی باشد، یادآور شد: بانک‌ها با گرفتن ربح مرکب، معلوم نیست چه بلایی بر سر مردم می‌آورند.
دژکام افزود: قطعاً خدا از این وضعیتی که بانک‌ها در ربا گرفتن و ربح مرکب به وجود آوردند، راضی نیست و باوجود فتوای مراجع مبنی برنگرفتن جریمه و ربای مرکب از مردم، بازهم این کار را انجام می‌دهند. کاری که قطعاً حرام است.
فارس
کد مطلب : ۲۰۲۴۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما