۰
plusresetminus

در آینده‌ای نزدیک دیگر پاییز نخواهیم داشت

تاریخ انتشارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۲
اخوان ثالث راست می‌گفت: پاییز پادشاه فصل‌هاست. اما هر پادشاهی روزی افول خواهد کرد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که تغییرات اقلیمی چنان دمای سیاره را در آینده‌ای نه چندان دور بالا خواهد برد که نمای کلاسیکی که از پاییز در ذهن همه ما هست، از میان خواهد رفت.
در آینده‌ای نزدیک دیگر پاییز نخواهیم داشت
به گزارش حافظ خبر، اخوان ثالث راست می‌گفت: پاییز پادشاه فصل‌هاست. اما هر پادشاهی روزی افول خواهد کرد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که تغییرات اقلیمی چنان دمای سیاره را در آینده‌ای نه چندان دور بالا خواهد برد که نمای کلاسیکی که از پاییز در ذهن همه ما هست، از میان خواهد رفت.
به گزارش کانورسیشن، گرمایش جهانی پدیده‌ای است که منجر به افزایش دمای سیاره زمین نیز سطح اقیانوس‌ها (در نتیجه ذوب شدن یخ‌های قطبی) شده است. شواهد نشان می‌دهد در طول یک قرن گذشته میانگین دمای زمین ۰.۷۴ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است. این تغییرات دمایی ظاهر زمین و فصل‌های آن را به شدت تغییر خواهد داد.
در آینده‌ای نه چندان دور دیگر پاییز نخواهیم داشت
بالا و پایین شدن دما در طول فصول مختلف منجر به تغییر در میزان کلروفیل‌ برگ‌های گیاهان می‌شود. کلروفیل‌ها عامل رنگ سبز درختان هستند. در نبود آنها اما کاروتنوئیدها، که رنگ‌دانه‌های زرد و قرمز هستند، فرصت بیشتری برای خودنمایی پیدا می‌کنند. افزایش دما در سطح سیاره منجر می‌شود این رنگدانه‌ها فرصت بیشتری برای بروز داشته باشند.
از سویی دیگر افزایش دما و رسیدن بیش از حد پرتوهای نور به درختان منجر به سوختن برگ ها و بخش‌های دیگری آنها شده است. در همین پاییز ۲۰۱۸ در نواحی مختلفی رنگ درختان تغییرات چشمگیری داشته است. یادمان نرود، ۵ سال گذشته، جزء گرمترین سال‌های تاریخ ۴ میلیون ساله سیاره زمین بوده است.
به طور میانگین تحقیقات نشان داده است، هر یک درجه افزایش دما در برخی گیاهان منجر به افزایش زمان نمایان شدن رنگ‌های پاییزی می‌شود؛ این عدد برای برخی گونه‌های گیاهی تا ۶ روز تاخیر را نیز نشان می‌دهد.
تغییر اقلیم یعنی هر تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب‌وهوایی، که در طولانی‌مدت در یک منطقهٔ خاص یا برای کل اقلیم جهانی رخ بدهد. افزایش سطح کربن جوی از مهمترین پیامدهای تغییر اقلیم بوده که تاثیر بسزایی در تغییر رنگ برگ درختان و نیز ظاهر فصل پاییز داشته است.

علم و فناوری
کد مطلب : ۲۰۲۴۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما