۰
plusresetminus
اگر دیر بجنبیم؛

تصاحب بهارنارنج شیراز به نام شهری دیگر!

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۵
همانگونه که گل نرگس با وجود نرگس زارهای بزرگ کازرون به نام بهبهان ثبت شد، فالوده شیرازی که به نام کرمان ثبت شد و قبل از آن هم سند خاتم به نام اصفهانی خورد، این داشته ارزشمند شیراز را هم به زودی به نام خود خواهند کرد و حتی ممکن است فردا روزی برسد که از خواب غفلت ما استان فارسی ها و مسئولین امر استفاده کرده و ملاصدرا، حافظ و سعدی شیرازی را نیز به نام خودشان تصاحب کنند.
تصاحب بهارنارنج شیراز به نام شهری دیگر!
به گزارش حافظ خبر، شیراز در تمام ایام سال مامنگاهی خاص بوده و مشتری هایش را داشته است اما فصل بهار و بطور ویژه اردیبهشت ماه شیراز جایگاهی متمایز از سایر ماه ها دارد که عاشقان بسیاری را به شمردن روزها وساعت ها برای رسیدن این ماه وادار می کند.علاوه بر بهار دل انگیز و سرسبز شیراز که به دلیل بارش های فرح بخش چند مدت اخیر دوچندان نیز شده است، عطر و بوی بهارنارنج پیچیده شده در هوای شیراز، مستی خاصی را به آدمی داده و وی را به ناگاه به یاد همه عشقانه های حافظ، کوچه پس کوچه های قصردشت، نوعروسان باغ های دلگشا، سعدیه و... می اندازد، از فکر و خیال روزمرگی ها رهانیده و اجازه می دهد تا کمی از زندگی لذت ببرد.
 
بهارنارنج شیراز
بهارنارنج که هوای مطبوع و بوی دلپذیر شیراز در فصل بهار نیز حاصل آن است، همان شکوفه های درخت نارنج است، درختی که در رسته مرکبات در کشورمان پرورش داده می شود.
به دلیل آب و هوای خاص شیراز شرایط باروری درختان نارنج در پارک ها و بوستان های شهری نیز فراهم شده که شاید اگر کسی از نزدیک ندیده باشد، باورش برایش سخت باشد.
عطر و طعم بهارنارنج شیراز به عنوان عطر و طعمی ماندگار در اذهان مردم نقش بسته که بسیاری از مردم در اقصی نقاط ایران و دنیا از آن به عنوان چاشنی معطر مورد استفاده قرار می دهند.
امروزه اسانس گل بهارنارنج با نام "نرولی اویل" در جهان شهره می باشد که قیمت گزافی نیز دارد. به گفته یکی از مسئولین وزارت کشاورزی سالانه بیش از  150 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی داریم که بیش از یک هزار تن گیاه دارویی می باشد که بهارنارنج نیز قابلیت قرار گرفتن در این لیست را به صورت ویژه دارد.
 
خواص دارویی بهارنارنج و عرق آن
یکی از مهم ترین خاصیت های عرق بهارنارنج، تاثیر آن بر دستگاه عصبی و درجهت رفع اضطراب می باشد که در میان مردم شربت بهارنارنج برای دستیابی به آرامش شهره است.
برای تجربه خوابی آرام و راحت می توانید محلول عرق بهارنارنج را دو ساعت قبل از خواب میل کنید. از دیگر موارد کاربردی آن می توان به مشکلات معده، سنگ مثانه و کلیه، تسکین دردهای سینه، بیماری صرع، تنظیم فشار خون، رفع یبوست، بهبود سردرهای میگرنی، رفع سرگیجه و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و جدی مانند ناراحتی های قلبی نیز اشاره کرد.
 
تولید سالانه بیش از 12 تن بهارنارنج در فارس
به گفته مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان فارس سالانه بیش از 12 تن بهارنارنج در این ساتان تولید می شود که 40 درصد آن به صورت خشک و فرآوری شده به خارج از کشور صادر می گردد.
از چهارهزار هکتار زمین نارنج کشور، هزار و 350 هکتار آن در استان فارس می باشد که از این مقدار نیز 630 هکتار درختان نارنج در باغ های تفریحی، آموزشی، پارک ها، فضای سبز و حاشیه خیابان ها قرار دارد که زیبایی خاص و عطر دل انگیز آن از جاذبه های طبیعی استان و خاصه شیراز می باشد.
 
لزوم داشتن جشنواره بهارنارنج در شیراز به صورت سالیانه
باتوجه به میزان زمین های درخت های بهارنارنج در شیراز و استان فارس و به منظور ارج نهادن به این موهبت الهی لزوم داشتن یک جشنواره سالیانه برای بهارنارنج در شیراز و استان فارس به صورت ملموس حس می شود که نیاز مبرم به توجه و تلاش مسئولین امر از جمله اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و استانداری فارس دارد تا این چاشنی خاص و معطر جایگاهی بیش از پیش در دنیا به نام شیراز و استان فارس پیدا نماید.
 
شیراز نیازمند پیگیری دستگاه های مسئول برای ثبت شهر بهارنارنج
در گفتگوی خبرنگار شیرازه پیرامون نام گذاری شیراز به عنوان شهر بهارنارنج با نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز ضمن بیان این موضوع که شیراز در اذهان بسیاری با بهارنارنج شناخته می شود، گفت: برخی از شهرها با وجود اینکه فضای کمتر و کار کمتری در زمینه بهارنارنج صورت داده اند اما از شیراز جلوتر بوده و توانسته این موضوع را پیگیری، اطلاع رسانی و مطرح نماید.
وی با گلایه از این موضوع که کم کاری هایی در این خصوص از جانب شهرداری و شورای شهر شیراز در این دوره و ادوار گذشته صورت گرفته، تصریح کرد: اخیرا شورای شهر شیراز با محوریت کمیسیون فرهنگی پیگیر نام شیراز به عنوان شهر بهارنارنج شده اما اینکه چقدر بتوان دوستان تصمیم گیر در این زمینه را متقاعد کرد، قابل پیش بینی نیست و ما نباید ناامید باشیم. 
سیروس پاکفطرت در ادامه سخنانش متذکر شد: در کشور ممکن است که در یک موضوع چند مکان و یا چند شهر فعالیت داشته باشند لذا شاید یکی از دلایل اینکه هنوز شیراز به عنوان شهر بهارنارنج نام گذاری نشده این است که ما خودمان کاندیدای این امر نشده ایم.
وی خواستار کاشت درختان نارنج در شیراز شد و بیان کرد کرد: همانطور که بارها مطرح کرده ام، در کاشت درختان نارنج در شهر شیراز علی رغم تاکیدات صورت گرفته، هنوز هم درختانی جز نارنج در شهر کاشته می شود.
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه درمجموع علت عدم نام گذاری شیراز به عنوان شهر بهارنارنج عدم پیگیری، عدم اطلاع رسانی، عدم گزارش دهی و عدم کاندیدا شدن برای شهر نارنج می باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم که تیم شهرداری هم به جد بیشتر به دنبال شیراز، شهر نارنج باشد و مردم، سمن ها، شبکه های مجازی و سایر عوامل تاثیر گذار در این راه کمک های خود را انجام دهند.
وی درخصوص اینکه کدام ارگان مسئول پیگیری این نام گذاری می باشد، گفت:  میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان میراث دار شیراز و شهرداری به عنوان کلیددار شیراز باید دوشادوش و پایاپای هم به دنبال مسجل شدن نام شیراز به عنوان شهر بهارنارنج باشند.
 
 
در پایان باید از قول دوستی بگویم که بهارنارنج بهانه است؛ زیرا می دانیم همانگونه که گل نرگس با وجود نرگس زارهای بزرگ کازرون به نام بهبهان ثبت شد، فالوده شیرازی که به نام کرمان ثبت شد و قبل از آن هم سند خاتم به نام اصفهانی خورد، این داشته ارزشمند شیراز را هم به زودی به نام خود خواهند کرد و حتی ممکن است فردا روزی برسد که از خواب غفلت ما استان فارسی ها و مسئولین امر استفاده کرده و ملاصدرا، حافظ و سعدی شیرازی را نیز به نام خودشان تصاحب کنند.
 
گزارش از محمد صادقی
شیرازه
کد مطلب : ۲۰۲۵۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما