یادداشت شفاهی رسول فلاح، مدیر عامل باشگاه فجر سپاسی شیراز به قلم محمد صادقی؛

هیچ اراده و انگیزه ای برای تیم داری در سطح لیگ برتر در استان فارس نداریم/ اگر سردار غیاثی نبود، آثاری از تیم فجر دیگر مشاهده نمی شد/ هزینه این فصل تیم ما به اندازه یک بازیکن تیم های پایتخت هم نبود

16 ارديبهشت 1398 ساعت 13:21

رسول فلاح، مدیر عامل باشگاه فجر سپاسی شیراز در گفتگو با شیرازه به بیان برخی از مشکلات باشکاه فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز پرداخت.


به گزارش حافظ خبر، رسول فلاح، مدیر عامل باشگاه فوتبال فجر سپاسی شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه به بیان برخی از مشکلات باشگاه فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز و درد دل هایش از نامهربانی ها پرداخت که در قالب یادداشت شفاهی به قلم محمد صادقی می خوانید:::

فصلی که گذشت بسیار سخت و تنش زا بود، مشکلات اقتصادی با بالارفتن هزینه ها تشدید شده و کمک هایی که صورت می گیرد تنها برای ایاب و ذهاب تیم کفایت می کند و هیچ فریادرسی هم برای ما و مشکلاتمان نیست.
 
آمار و ارقام مبالغ تشویقی تیم هایی که امسال و یا سال گذشته به لیگ برتر صعود کردند را در 5 مسابقه آخر بررسی کنید (تیم هایی که مدعی صعود هستند، در چند دیدار آخر خود در آن لیگ، مبالغی را به عنوان پاداش بعد از هر مسابقه به آن ها می دهند) به اندازه هزینه یک سال کل تیم ما بوده است.
 
با توجه به موارد و شرایط ذکر شده درخصوص تیم فجر، می بایست رقابتی سخت و سنگین را با رقبا پشت سر می گذاشتیم و در لیگ یک ابتدا باید جای پای خود را محکم کرد و از نیفتادن مطمئن بود سپس به فکر صعود و بالارفتن افتاد.
 
اگر تیمی می خواهد به لیگ برتر صعود کند و یا حتی مدعی صعود باشد، باید شرایط لازم را که 5 یا 6 مورد مهم می باشد را داشته باشد؛ داشتن ساختار و تشکیلات لازم برای تیم داری می باشد یعنی تیم هیئت مدیره، مجمع، مدیرعامل و ... را با ثبات کافی داشته باشد، امکانات سخت افزاری نظیر زمین تمرین، سونا، استخر، سالن بدنسازی و... را نیز داشته باشد، هواداران پرشور که تحت هر شرایطی حامی تیم باشند و اسپانسر خوب و سرمایه دار داشته باشد و مهم ترین فاکتور در فوتبال ایران، داشتن منابع مالی می باشد.
 
اگر منابع مالی خوبی پشت دست تیم باشد که مدیرعامل بتواند به خوبی تصمیم گیری کند، خرج تیم نموده و بازیکن های سطح بالا و باکیفیت و کادر فنی قوی در پیش از شروع لیگ بگیرد، آنگاه تیم می تواند  داعیه دار صعود به لیگ برتر شود.
 
تیم نیاز به کادر فنی قوی و بازیکنان باکیفیت و با سطح فنی بالا دارد و تنها با بازیکنان سرباز نمی توان یک تیم را به لیگ برتر کشور برد که مستلزم این امر داشتن منابع مالی کافی و موثق می باشد.
 
در صورت داشتن منابع مالی می توان دستمزد و پاداش بازیکنان را به موقع داد تا ضمن انگیزه گرفتن آن ها، نشان داده شود که تیم عزم جدی برای رفتن به لیگ برتر دارد.
 
در استان فارس به جای هزینه کردن منابع، افراد و اشخاص را هزینه می کنند و بنده حس می کنم که درحال هزینه شدن برای هستم درحالیکه می توان منابع را هزینه کرد که نتیجه آن نیز بسیار بهتر و خوشایندتر می باشد.
 
رویه بگونه ای شده که هر مسئولی در هر جایی می نشیند دم از نداشتن تیمی در لیگ برتر می زند اما غافل از اینکه ابتدا این مسئولین باید از خود بپرسند که چرا استان فارس و شیراز تیمی در لیگ برتر فوتبال کشور ندارد!
 
هیچ اراده جمعی برای تیم داری در لیگ دسته یک هم نیست، چه برسد به لیگ برتر! و اگر سردار غیاثی نبود که به تیم کمک کند، امکانات را در اختیار باشگاه قرار دهد و همه جانبه حمایت از تیم فجر سپاسی حمایت نماید، بلایی که برسر برق آمده بود، برسر فجر نیز می آمد و قاطعانه می گویم اگر سردار غیاثی نبود، آثاری هم از فجر دیگر نبود اما تنها یاری و کمک ایشان کافی نیست.
 
سردار غیاثی همه جانبه و عملی حمایت می کند و تنها به حرف و شعار اکتفا نکرده که اگر چند مسئول استانی و شهری همچون ایشان داشتیم و وضعیت بسیار بهتر و مطلوب تر می بود.
 
ای کاش مسئولین شیرازی و استان فارسی همانند سردار غیاثی که مشهدی می باشد، می خواستند که به تیم اول شهر شیراز و استان فارس کمک کنند.
 
به تیم گل گهر سیرجان نگاه کنید، یک منبع مالی بزرگ آن را حمایت می کند که در نتیجه با خرج چندین میلیارد تومان پول ( ثبات مالی ) و داشتن ثبات مدیریتی و کادر فنی امسال توانست جواز حضور در لیگ برتر را کسب نماید.
 
وقتی تیمی می خواهد به لیگ برتر کشور صعود کند، تمام آن شهر و استان باید درگیر ماجرا شوند و تنها یک مجموعه نمی تواند تمام بار یک تیم را به دوش بکشد که اگر این اتفاق بیفتد و بار یک تیم تنها بردوش یک مجموعه باشد، نتیجه نخواهد گرفت، مگر اینکه به صورت جرقه ای روشن شده، به لیگ برتر صعود نماید و در فصل بعد آن جرقه خاموش شده و تیم مجدد به لیگ پایین تر بازگردد.
 
اگر ما می خواهیم یک تیم قوی در سطح لیگ برتر داشته باشیم، می بایست همه مسئولین و دست اندرکاران پای کار آن تیم باشند، شورای شهر شیراز، استانداری و سایر ادارات و سازمان ها و کارخانجات با تصمیم درست و منطقی به قضیه ورود کنند.
 
شورای شهر رشت مبلغ 800 میلیون تومان را به تیم فوتبال داماش گیلان در دسته دو کمک کرده که اکنون در پلی آف برای رسیدن به لیگ یک می باشد، همین شورای شهر رشت، یک میلیارد تومان به تیم فوتبال سپیدرود کمک مالی می نماید.
 
شورای شهر بوشهر مبلغ 8 میلیارد تومان را برای تیم فوتبال شاهین این شهر تصویب کرده و می پردازد که نتیجه این سرمایه گذاری حضور تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر در فصل بعد لیگ برتر کشور می باشد.
درعوض شورای شهر شیراز مبلغ 100 میلیون تومان برای کمک به تیم شهر شیراز تصویب می کنند که تاکنون تنها 52 میلیون تومان آن محقق شده و مابقی آن را به شرط تناسب بودجه گذاشته اند (یه معنای اینکه به هر میزان بودجه کل محقق شد، به همان میزان شورای شهر شیراز مبلغی را به تیم فوتبال فجر کمک خواهد کرد) و این در حالیست که هزینه ایاب و ذهاب و هتل ما برای دیداری که در تبریز داشتیم، بیش از 62 میلیون تومان شده است.
 
از سویی دیگر مصوب کرده اند برای هر برد، مبلغ 10 میلیون تومان به تیم داده شود، به نظر شما چگونه می توان این مبلغ را میان بازیکنان، کادر و اعضای تیم تقسیم کرد؟!
 
نباید در کارها فرافکنی صورت پذیرد، اگر می خواهند کمک کنند، مرد و مردانه از همان اول جلو آمده و با تصویب بودجه ای که در اختیار باشگاه قرار می گیرد، به تیم کمک کنند.
 
سپاه فجر استان فارس 30 بازیکن به عنوان سرباز گرفته که بسیاری از آن ها در حالتی جز این قراردادهایشان زیر 300 میلیون تومان نمی بود که باتوجه به همین تعداد، رقمی درحدود 6یا 7 میلیارد تومان سرمایه ما در حوزه بازیکنان می باشد.
 
از طرفی دیگر، مجموعه سپاه با در اختیار قرار دادن زمین چمن، استخرو سونا، خوابگاه، سرویس و... در سال مبلغ گزافی را به تیم کمک می کند و در مجموع سپاه فجر فارس در سال بالغ بر 8 میلیارد تومان به این تیم کمک می نماید اما سایر مجموعه های شهری و استانی حاضر نیستند مبلغی در حدود 3 یا 4 میلیارد تومان را به تیم فجر سپاسی شهر شیراز، تیم اول شهر و استان کمک کنند.
 
کمک هایی درحد صد میلیون و دویست میلیون تومان حالتی مانند بخور و نمیر است و نمی توان با این کمک ها انتظار لیگ برتر را داشت.
 
ما شبانه روزی به دنبال منابع مالی برای تیم جهت ایاب و ذهاب به مسابقات هستیم و قراردادهای بازیکنمان که تقریبا ناچیز است و شاید سرجمع هزینه های یک فصل ما به اندازه یک بازیکن تیم های استقلال، پرسپولیس یا تراکتورسازی باشد و نکته جالب این است که فجر سپاسی شیراز تیم اول استان فارس و شهر شیراز می باشد اما تفکر مسئولین و نمایندگان استان های دیگر با مسئولین و نمایندگان استان فارس متفاوت می باشد.
 
اگر می خواهند تیمی در لیگ برتر داشته باشیم، مردانه در اول فصل جلو آمده، کمک کنند تا ما با آسایش به دنبال کارهای فوتبالی باشیم و نه اینکه هر روز صبح دغدغه مدیرعامل باشگاه یافتن اسپانسر برای گرفتن چندرغاز پول باشد.
 
متاسفانه در استان ما برعکس سایر استان ها، شرکت ها و کارخانه های آن همچون سیمان لامرد و سیمان استهبان به جای اینکه اسپانسر تیم های همین استان شوند، حامی تیم های استقلال، پرسپولیس و تیم های پایتخت نشین می شوند و جالب توجه آنکه آلودگی ها و مضرات این قبیل کارخانه ها برای مردم استان فارس می باشد.
 
چند موردی از استاندار خبر رسیده که ایشان بسیار مشتاق داشتن تیمی از فارس در لیگ برتر هستند و پالس های مثبتی را به ما و مجموعه فوتبال استان داده اند، بسیار عالی می باشد، تا دیر نشده آقای دکتر رحیمی دست به کار شوید و کمک کنید.
 
ما توقع نداریم که الزاما مدیریت استان کمک مالی به تیم هایی همچون فجر بنماید، اما می تواند هدایتگر شرکت ها و کارخانجات سودده و درآمدزا باشند تا سرمایه های ان ها صرف تیم های همین استان شود که برای محقق شدن این امر مسئولان می توانند شرط و شروطی را برای این بنگاه های اقتصادی قرار دهند.
 
اگر نگرش ها به فوتبال و ورزش به همین منوال باشد و قصد تغییر در آن را نداشته باشند، تا 30 سال آینده نیز استان فارس تیمی در لیگ برتر نخواهد داشت.
 
بنده احساس می کنم اگر نمی خواهند به تیم های فوتبال مردان کمک کنند، استان فارس و شیراز یک تیم بانوانی در سطح لیگ برتر داشته باشد که هزینه کمتری هم دربرخواهد داشت.
 
چند روز قبل دیدار بسکتبال تیم پتروشیمی آبادان در مقابل شهرداری گرگان را تماشا می کردم که در ذهنم تداعی شد که آبادان شهری به آن وسعت در مقابل شیراز، تیم فوتبال در لیگ برتر دارد و حتی تیم بسکتبال آن نیز به عنوان قهرمان ایران به مسابقات آسیایی صعود کرده است اما در مقابل شیراز با این همه وسعت و پتانسیل و دبدبه و کبکبه در هیچ ورزشی در سطح اول کشور حرف برای گفتن ندارد.
 
زمانی که بنده تیم را یک سال و نیم پیش تحویل گرفتم، فجر در لیگ دست دو کشور و در بحران بود که لطف خدا، تلاش بچه ها، زحمات مدیران قبلی و کادرفنی توانستیم به سرعت به لیگ دسته یک کشوری صعود کنیم و اکنون به یک شخصیت و ثبات خوبی رسیده است که همین امر مستلزم گذر زمان می باشد که برای فهم بهتر موضوع می توان به مثال فردی که به کما رفته اشاره کرد که بلافاصله پس از به هوش آمدن نمی تواند بر سر کارهای روزمره خود برگردد و نیاز به زمان دارد.
 
دیگر زمان تخریب گذشته، هرچند که از انتقادات سازنده و موثر استقبال می کنیم، بجای نفاق، وفاق ایجاد کنیم و همه اهالی ورزش، مردم و مسئولان همدل پای کار تیم بیایند و حمایت عملی کنند.
 
در این شهر و استان تا کوچکترین حرفی هم میزنی، می گویند اگر نمی توانی، جا را برای دیگران خالی کن و بنده نیز همیشه گفته ام اگر کسی می تواند بهتر کار کند و مدیریت و نتایج بهتری داشته باشد، این گوی و این میدان.
 
هنگامی که از واقعیت های یک مجموعه اطلاع کافی نداریم، با مطالب بدون سند و مدرک در فضای مجازی، موجب تشویش اذهان عمومی نشویم، از فضای مجازی برای انتشار خوبی ها و امید استفاده کنیم.
 
تاکنون هرچه بوده، گذشته، اگر شهری بانشاط، جوانانی پرشور می خواهیم، شهری با رونق گردشگری و توریستی می خواهیم، چه چیزی می تواند بهتر از یک تیم لیگ برتری عامل چنین اتفاق هایی باشد؟!
 
داشتن یک تیم در لیگ برتر کشور از هر لحاظ می تواند کمک کننده به استان باشد و باعث رونق گردشگری، شناساندن رسوم و فرهنگ استان و شیراز، رونق اقتصادی و ... در شیراز و استان فارس گردد.
 
هدف از صحبت ها و انتقاداتی که احیانا از مسئولان شهری و استانی، شورای شهر، استانداری، نمایندگان مجلس و ... صورت می دهیم، صرفا به این منظور است که از وضعیت تیم ما مطلع شوند و البته که به آن ها حق می دهیم، گرفتاری ها و کارهای بسیاری دارند اما لطف کنند و یکی از کارهای مهم خود را ورزش و فوتبال قرار دهند.
 
در پایان شرایط برای بنده به عنوان مدیرعامل تیم بسیار سخت شده و اگر شرایط تیم چنین باشد، با وجودی که تیم را محکم و خوب خواهم بست و بازیکنان خوبی خواهم گرفت، از این سمت استعفا خواهم داد.
 
ان شاالله با کمک رسانه ها، مردم، مسئولین و همه آحاد ضمن تامین شرایط لازم برای تیم، بتوانیم فصل بعد جشن صعود به لیگ برتر را در شیراز برگزار کنیم.

از تمامی رسانه ها که فوتبال و ورزش را دنبال می کنند، تشکر می کنم زیراکه همین دنبال کردن رسانه ها و فضای مجازی منجر به این می شود که فوتبال و ورزش به خانه ها و محافل مختلف راه یابد که در ادامه خانواده ها به حضور فرزندانشان در محیط های ورزشی راغب می شوند و اینکه سایت شیرازه و سایر رسانه ها به فکر تیم فوتبال فجر سپاسی شیراز هستند، برای مجموعه بسیار ارزشمند است.

یادداشت شفاهی رسول فلاح به قلم محمد صادقی؛
شیرازه


کد مطلب: 20275

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20275/هیچ-اراده-انگیزه-تیم-داری-سطح-لیگ-برتر-استان-فارس-نداریم-اگر-سردار-غیاثی-نبود-آثاری-فجر-دیگر-مشاهده-نمی-هزینه-این-فصل-اندازه-یک-بازیکن-های-پایتخت-هم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir