یادداشت/

تحليلي بر اجراي طرح هاي ارتقاء امنيت اجتماعي پليس در محلات جرم خيز

19 ارديبهشت 1398 ساعت 9:17

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس در یادداشتی تحلیلی به موضوع اجراي طرح هاي ارتقاء امنيت اجتماعي پليس در محلات جرم خيز پرداخته است.


یادداشت// سرهنگ " كاووس محمدي" -  معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس‏// حافظ خبر

طرح هاي ارتقاء امنيت اجتماعي با هدف افزايش نظم و امنيت و برخورد قانوني با مخلان آرامش شهروندان توسط مأموران انتظامي اجرايي مي شود.
عزم جدي پليس در برخورد با هنجارشکنان جامعه بر هيچ كس پوشيده نيست و برخورد قانوني با برهم زنندگان امنيت و آسايش مردم از وظايف ذاتي پليس و از حقوق شهروندان است که با جديت پيگيري مي شود.
بدون شك؛ اجراي اينگونه طرح هاي انتظامي به صورت مستمر و مداوم مي تواند، اثرات بسيار زيادي در نا امن كردن محيط براي مخلان نظم و امنيت در پي داشته باشد و رضايتمندي مردم را فراهم سازد.
جمع آوري معتادان، دستگيري خرده فروشان، سارقان و در مجموع شناسايي افراد مخل نظم و امنيت در جامعه كه حضورشان كدورت خاطر شهروندان را فراهم مي سازد، از ابعاد اجراي طرح هاي انتظامي در سطح جامعه است.
در اين بين نقش مردم و به ويژه دستگاه ها و نهادهاي مرتبط پيرامون اجراي اينگونه طرح هاي انتظامي بسيار مهم و تأثيرگذار است، بدين گونه كه پيشگيري از جرايم نيازمند يك عزم همگاني است و يقينا پليس بدون پشتيباني و تعامل ساير دستگاه ها در انجام مأموريت هاي خود موفق نخواهد بود.
به عنوان مثال در موضوع طرح جمع آوري معتادان متجاهر از جامعه، همانگونه كه چندين بار نيز بيان شده است؛ پليس قادر است كليه معتادان متجاهر را ظرف چند ساعت از سطح جامعه جمع آوري كند؛ اما آيا براي نگهداري اين افراد ظرفيت لازم وجود دارد؟ آيا براي اقدامات و مراقبت هاي پس از درمان و ايجاد شغل مناسب براي آنها چاره اي انديشيده شده است؟
بدون شك، توقع مردم از مجموعه نيروي انتظامي در راستاي اجراي طرح هاي انتظامي و برخورد با مخلان نظم و امنيت در جامعه، توقعي بحق و بجا مي باشد كه اين موضوع در قالب طرح هاي مختلف اجرايي مي شود.
از سويي ديگر نقش رسانه هاي مكتوب، ديداري و شنيداري نيز در اقناع افكار عمومي و بالا بردن احساس امنيت در جامعه بسيار حائز اهميت است؛ چرا كه با اقدامات و عملكرد مأموران نيروي انتظامي و تلاش هاي صورت گرفته در اين خصوص، سطح رضايتمندي مردم و در پي آن بالا رفتن احساس امنيت در جامعه را به دنبال خواهد داشت.
در اين بين متأسفانه بعضي از رسانه ها خواسته يا ناخواسته با انتشار برخي از فيلم ها و تصاوير، ضمن ناامن جلوه دادن وضعيت محله ها، موجبات احساس ناامني را براي مردم فراهم مي آورند، اين درحالي است كه نيروي انتظامي روزانه اقدام به رصد، كنترل و پيشگيري از جرايم مي كند و همواره در راستاي بالا بردن امنيت و احساس امنيت در جامعه اقدامات خود را در قالب اجراي طرح هاي ارتقاء امنيت اجتماعي انجام مي دهد.
در اين خصوص فرماندهي انتظامي استان فارس اجراي طرح هاي ارتقاء امنيت اجتماعي را به صورت ويژه در دستور كار دارد و تنها در يكي از محله هاي جرم خيز "شيراز، دهپياله"، از ابتداي سال 97 تا كنون 228 سارق دستگير و 453 فقره سرقت كشف شده است.
در موضوع مبارزه با مواد مخدر و جمع آوري معتادان نيز، پلیس طي اين بازده زماني در اين محله 633 خرده فروش دستگير و 112 معتاد متجاهر جمع آوري کرده و در اين مدت بيش از 85 كيلو انواع مواد مخدر كشف شده است.
اجراي طرح دستگيري اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنيت عمومي در اين محله نيز با دستگيري 48 نفر از اراذل و اوباش و تحويل آنها به مراجع قضائي اجرايي شده است.
نتيجه گيري؛
همانگونه كه اشاره شد، پيشگيري از جرايم نيازمند عزم همگاني است و همه اقشار جامعه مي توانند ضمن تعامل و همكاري با نيروي انتظامي، خادمان خود را در راستاي بالا بردن ضريب امنيتي در جامعه ياري رسانند.
نيروي انتظامي نيز در راستاي حفظ امنيت و آرامش شهروندان، با كساني كه بخواهند خللي در نظم و امنيت عمومي جامعه وارد و باعث سلب آسايش شهروندان شوند، با قاطعيت برخورد خواهد كرد و با اجراي طرح هاي انتظامي به صورت مستمر، نويد بخش جامعه اي امن تؤام با نظم و امنيت خواهد بود.
 


کد مطلب: 20305

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20305/تحليلي-اجراي-طرح-هاي-ارتقاء-امنيت-اجتماعي-پليس-محلات-جرم-خيز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir