صاحبان مشاغل پزشکی مکلف به استفاده از دستگاه کارتخوان شدند

22 ارديبهشت 1398 ساعت 12:53

مدیر کل امورمالیاتی فارس اعلام کرد :همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف بوده اند از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی و دستگاه کارتخوان استفاده کنند.


به گزارش حافظ خبر، مدیر کل امورمالیاتی فارس اعلام کرد: همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف بوده اند از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی و دستگاه کارتخوان استفاده کنند.
 
 ناصر هاشمی یکشنبه در جمع فعالان حوزه سلامت افزود: این موضوع شامل مشاغلی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر شده، می شود.
 
وی افزود: همه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت های دولتی مکلفند 10 درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان را بر اساس مبلغ صورتحساب مجموع سهم بیمار و سهم بیمه به عنوان علی الحساب مالیاتی کسر و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به نام پزشک به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
 
هاشمی اضافه کرد: این مالیات علی الحساب شامل پرداخت هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه پرداخت و مالیات آن کسر می شود، نخواهد بود.
 
مدیر کل امور مالیاتی فارس گفت: بر اساس قانون بودجه 98 سازمان امور مالیاتی موظف است نسبت به فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود عوارضی را که توسط دولت تعیین می شود دریافت کند.

 پزشکان در مطب خود کارتخوان بگذارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه پرداخت وجه نقد در مطب های پزشکان پذیرفته نیست گفت: پزشکان باید با گذاشتن کارتخوان و استفاده از آن برای دریافت الکترونیک وجوه، جلو شبهات مبنی بر فرار مالیاتی را بگیرند.
 
دکتر علی بهادر، به خبرنگار ما گفت: البته گاه مشکلاتی در استفاده از کارت خوان ها یا به حساب نرفتن پرداختی ها به حساب پزشکان پیش می آید که پزشکان را ناچار به دریافت پول نقد می کند که این موارد در موارد اندک و استثنایی پذیرفته است اما اینکه پزشکان بخواهند همیشه و در همه حال از وجه نقد دریافت کنند پذیرفته نیست.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: استفاده از کارتخوان رویه ای است که باید به سمت آن برویم، برخی از مطب ها کارتخوان ندارند و شاید هم جمع آوری شده است، این موارد مورد نظارت است و هر پزشک حداقل باید یک کارتخوان داشته باشد.
 
بهادر گفت: استفاده از کارتخوان و پرداخت الکترونیک امروز به یک موضوع معمولی تبدیل شده و همه مغازه ها امروز پرداخت الکترونیک دارند، جامعه ما نمی پذیرد که یک مطب پزشک کارتخوان نداشته باشد ، همین موارد است که شبهه عدم پرداخت مالیات را در ذهن مردم می سازد و آن را گسترش می دهد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در یک جامعه نباید راه هایی توسط قشر متخصص جامعه پیموده شود که شبهه ایجاد کند، فرار مالیاتی از جمله این موارد است، پرداخت مالیات شرط یک جامعه شهری و مدنی است و باید همه به آن احترام بگذارند.


کد مطلب: 20320

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20320/صاحبان-مشاغل-پزشکی-مکلف-استفاده-دستگاه-کارتخوان-شدند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir