۰
plusresetminus
در شیراز برگزار خواهد شد؛

سروناز؛ جشنواره ملی سینمای جوان

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۸
شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان با عنوان «سروناز» و نخستین جشنواره ملی سینما ادبیات شهریورماه98 به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.
سروناز؛ جشنواره ملی سینمای جوان
به گزارش حافظ خبر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان که با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس، عضو هیات مدیره و معاون اداری مالی انجمن سینمای جوانان ایران، مدیرعامل خانه کتاب ایران، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز اظهار داشت: جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان برای نخستین بار در بخش سینما ادبیات به طور ملی برگزار خواهد شد که این اتفاق میمون پس از 23 سال به همت انجمن سینمای جوان برای فارس و شیراز رخ می‌دهد.
صابر سهرابی با بیان اینکه شهریورماه میزبان فیلمسازان و عکاسان 11 استان خواهیم بود، افزود: انجمن سینمای جوان پس از هدف گرفتن آموزش و تولید به سمت برپایی جشنواره‌ها رفت و تلاش کرده که رویدادهایی در سطح ملی با اهداف خود اعم از شناسایی و رشد و حمایت از استعدادها را در حوزه سینما دنبال کند.
وی ادامه داد: در این مسیر طبیعتا استان‌هایی که توانمندی برگزاری جشنواره دارند آمادگی خود را اعلام کرده و پتانسیل خود را نشان می‌دهند. استان فارس هم با وجود تاثیرگذاری خوب در سینمای کشور و هنرنمایی چهره‌های سینمایی فارس در سطح ملی و ظرفیت‌های خوب استانی که دارد، می‌تواند میزبان خوبی برای این جشنواره‌ها باشد. البته با ظرفیت‌های موجود می‌طلبد که استان فارس در تولید فیلم هم پیشگام شود.
سهرابی ابراز امیدواری کرد که با این رویداد که در شهریورماه در فارس رخ خواهد داد رویدادهای ملی به این استان سرازیر شود.
وی یادآور شد: برنامه‌های جنبی متنوعی در رابطه با فیلم و عکس و کارگاه‌های ادبیات و سینما و جلسات نقد و بررسی در جریان برگزاری شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان با عنوان «سروناز» برگزار خواهد شد.
سید احمد احمدی زاده معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس هم در این نشست ابراز داشت: استان فارس از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده است اما متاسفانه در رویدادهای ملی شیراز جایگاه شایسته خودش را به دست نیاورده است با اینکه زیرساخت های خوبی برای این مهم فراهم شده است.
وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی فارس به ویژه دستگاه‌های فرهنگی به نحو شایسته همکاری کنند تا میزبانی شیراز در این جشنواره به بهترین نحو انجام شود.
احمدی زاده تصریح کرد: اینگونه جشنواره‌ها می‌تواند شادی و نشاط و امید برای مردم به همراه داشته باشد که این مفاهیم گمشده جامعه امروز است.
 ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره ملی «سینما ادبیات» 
مدیرعامل خانه کتاب ایران نیز در ادامه این نشست در خصوص سینمای اقتباسی توضیح داد و گفت: شیراز مکاتب ادبی زیادی داشته است و نویسندگان و شعرا و ادبای بزرگی دارد که می‌توانند ظرفیت‌های خوبی برای سینمای اقتباسی باشند.
نیکنام حسینی‌پور کتاب را پایه تمام هنرها دانست و با اشاره به اینکه چند سالی است همکاری خانه کتاب با انجمن سینمای جوان ایران در زمینه سینمای اقتباسی آغاز شده، عنوان کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره ملی «سینما ادبیات» را در خانه کتاب دنبال می‌کنیم.
مدیرعامل خانه کتاب ایران با بیان اینکه می‌شود با سینمای اقتباسی و اقتباس کردن از کتاب‌ها در نوشتن فیلم‌نامه‌ها ذوق عامه را هدایت کرد، افزود: وظیفه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه  است که ذوق عامه را هدایت کرده و ارتقا بدهیم. متاسفانه در حال حاضر برخی فیلم‌های سینمایی سطح نازلی دارند و می‌توانند ذوق عامه را تنزل ‌دهند.
حسینی‌پور با تاکید بر اینکه در خصوص برپایی جشنواره ملی «سینما ادبیات» شهرستان‌های فارس هم باید مشارکت داده شوند، اضافه کرد: با مشارکت دادن شهرستان‌ها در این رویداد انتظار می‌رود نه تنها شیراز بلکه فضای همه شهرهای استان فارس در شهریورماه فرهنگی باشد.
وی درباره جزئیات حمایت از تولیدات اقتباسی که در این جشنواره برگزیده خواهند شد، گفت: در قالب تفاهم نامه‌ای با انجمن سینمای جوان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، از برگزیدگان این حوزه در اهدای جوایز مشارکت کرده و از افرادی که در سینمای اقتباسی فعالیت می‌کنند حمایت می‌کنیم.
مژده پشتیبانی 7 میلیارد تومانی از فیلمسازان جوان کشور
جای رئیس انجمن سینمای جوان کشور در این مراسم خالی بود. عضو هیات مدیره و معاون اداری مالی انجمن سینمای جوان ایران که به نمایندگی از رئیس انجمن در این نشست حضور یافته بود از عدم حضور آقای موسوی عذرخواهی کرد و گفت: بلیط هواپیما هم برای حضور وی در این نشست آماده شده بود اما کاری پیش آمد و نتوانست به این سفر بیاید.
علی جعفری به موضوع برگزاری شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان به میزبانی شیراز اشاره کرد و گفت: تفاوت جشنواره منطقه‌ای «سروناز» به میزبانی شیراز در این است که در بخش ویژه به طور مستقل به فیلم‌های اقتباسی می‌پردازد و این رویداد به صورت ملی و منطقه‌ای به طور جداگانه و مستقل برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان که 2 ماه است منتشر شده، افزود: آثار بسیاری در زمینه عکس و فیلم و فیلمنامه در بخش‌های مختلف به دبیرخانه مرکزی رسیده است.
این مقام مسوول تصریح کرد: جزئیات فراخوان در سایت سینمای جوان اعلام شده و تا پایان خرداد ثبت نام ادامه دارد.
تغییر رویکرد انجمن سینمای جوان
جعفری با بیان اینکه در سال جاری رویکرد انجمن سینمای جوان تغییر فاحشی کرده، گفت: امسال بر اساس شعار رونق تولید روی موضوع تولید متمرکز شدیم.
عضو هیئت مدیره انجمن سینمای جوان ایران اعلام کرد: با توجه به اینکه آموزشگاه‌های بسیاری در زمینه آموزش فیلمسازی و عکاسی در کشور داریم؛ رویکرد آموزش را به سمت تولید بردیم. برای این منظور 220 میلیون تومان به سینمای جوان فارس اختصاص یافت.
به گفته معاون اداری مالی انجمن سینمای جوان ایران، امسال 7 میلیارد تومان برای حمایت از تولید برای کل کشور با همکاری سازمان سینمایی در نظر گرفته شده است.
جعفری با تاکید بر اینکه جشنواره‌ای که برگزار می‌شود باید محتوای خوب و قوی داشته باشد، عنوان کرد: فیلمسازان هم باید بتوانند فیلم بسازند، از این رو نیازمند کمک متولیان استان در زمینه تأمین بودجه و حمایت از هنرمندان برای رونق تولید آثار برای شرکت در جشنواره هستیم.
وی با بیان اینکه فیلم کوتاه نمادی از روشنفکری و اندیشه است، در خصوص جایگاه و امتیازبندی دفاتر سینمای جوان در استان‌ها به فارس اشاره کرد و گفت: 4 استان داریم که دارای رتبه A+ هستند، فارس جزو این استان‌ها نیست اما در رده بندی الف تا دال استان‌های کشور انجمن سینمای جوان فارس در رده الف قرار دارد. البته بخشی از کمبودهای استان فارس به خاطر کمبود اعتبارها بوده است، اما امسال با اعتباراتی که در نظر گرفته شده چشم انداز خوبی برای انجمن ترسیم می‌شود و شورای تولید در همه استان‌ها در این راستا تشکیل شدند.
جعفری در خصوص نمایش همگانی آثار بعد از برگزاری جشنواره منطقه‌ای در شیراز، اعلام کرد: برای این منظور ما امکان پاتوق فیلم را خواهیم داشت و پیشنهاد می‌کنم نمایش آثار کوتاه به طور هفتگی در مجموعه‌های فرهنگی استان هم انجام شود.
8 «سینما محله» در فرهنگسراها راه‌اندازی می‌شود
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در پاسخ به درخواست پخش محصولات جشنواره در نقاط مختلف شهر و استان  از راه اندازی 8 «سینمامحله» در فرهنگسراها خبر داد و گفت این فضا ها می‌تواند مکان خوبی برای پخش محصولات جشنواره باشد. برای تبلیغات شهری هم آمادگی پشتیبانی جشنواره را داریم.
ابراهیم گشتاسبی راد گفت: استعدادهای بزرگی از دل انجمن سینمای جوان برخاستند و کارهای بزرگی تولید کردند که نام ایران را در سینمای دنیا پرآوازه کره است.
وی ضمن اشاره به اهمیت عمومیت بخشیدن به تولید توسط جوانان به ویژه در سینما و عکاسی، عنوان کرد: جوانان با هزینه‌های کم البته با ایده‌های ساده آثار بزرگی تولید می‌کنند که می‌تواند برای کشور نشاط و سرزندگی به دنبال داشته باشد..
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز روش‌های آسان برای تولید فیلم از جمله فیلمسازی با موبایل را موجب رونق جریان تولید دانست و پیشنهاد داد: برای این جشنواره بخش جنبی فیلمسازی با موبایل هم پیش بینی شود.
وی از حمایت شهرداری در حوزه شهری و آثار مرتبط با میراث ناملموس شیراز خبر داد و گفت: شهرداری این آمادگی را دارد آثار ویژه در حوزه مکاتب هنری شیراز و مسائل اجتماعی شهر را در قالب ساخت فیلم کوتاه حمایت کند و جایزه ویژه ای در حوزه میراث ملموس به هنرمندان برتر جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اهدا کند.
گشتاسبی‌راد همچنین اضافه کرد: با توجه به نیاز اساسی جامعه به مفاهیمی چون مهربانی، امید و نشاط اجتماعی ما آمادگی پشتیبانی  تولید فیلم با این موضوعات توسط جوانان را داریم.
به گزارش فارس در پایان این نشست از پوستر شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان با عنوان سروناز و نخستین جشنواره ملی سینما ادبیات رونمایی شد و مهمانان مراسم امضای خود را روی این پوستر به یادگار گذاشتند.
فارس
کد مطلب : ۲۰۳۳۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما