۰
plusresetminus
نماینده جامعه علمی و دانشگاهی استان فارس در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان:

رویکرد مسئله محور در مباحث علمی و پژوهشی

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۳
این فعال علمی دانشجویی با اشاره به ظرفیت های استان فارس گفت: ما در استان فارس بیش از 180 واحد دانشگاهی داریم که بیش از950 رشته متمایز دارند، در زمینه گردشگری مذهبی بیش از 1400 بقعه متبرکه داریم که 40 عدد در شیراز است، از اماکن تاریخی، فقط 11 عدد موزه در شهر شیراز وجود دارد که یک ظرفیت بزرگ هست، در زمینه گدشگری سلامت، ما در سال حدود 1 میلیون مراجعه کننده فقط به مجموعه درمانی نمازی داریم.
رویکرد مسئله محور در مباحث علمی و پژوهشی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ کوروش میرزایی نماینده جامعه علمی و دانشگاهی استان فارس با اشاره به اهداف اصلی بسیج دانشجویی گفت: پیمودن مسیری در جهت "افزایش اقتدار و مرجعیت" نظام اسلامی است که این امر لزوم توجه به "گفتمان سازی در حوزه تولید علم" را به ما یادآور می شود.
وی در ادامه افزاد: رویکرد بسیج دانشجویی در مباحث علمی و مطالبه گری تخصصی، یک رویکرد "مسئله محور" است. یعنی ابتدا پیدا کردن مسئله، سپس شناخت و اشراف به آن، ارائه راهکار و سپس اقدام برای حل آن.
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شیراز با اشاره به شرکت های دانش بنیان گفت: در حال حاضر 4046 شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که گردش مالی بیش از 600 هزار میلیاردی داشته و صدارات آن ها در سال 97 و در تحریم ها به 428 میلیون دلار رسید.
میرزایی افزود: پژوهشکده ها و مراکز رشد (استارتاپ ها) که در کشور فعال هستند و روز به روز بر کیفیت و تعداد انها افزوده می شود.
وی در ادامه افزود: در کشور شاهد افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستیم و در دانشگاه های مادر این ظرفیت وجود دارد که پایه اصلی آن ها و برنامه ریزی ها در جهت توانمد سازی " نیروی متخصص" قرار بگیرد.
این فعال علمی دانشجویی با اشاره به ظرفیت های استان فارس گفت: ما در استان فارس بیش از 180 واحد دانشگاهی داریم که بیش از950 رشته متمایز دارند، در زمینه گردشگری مذهبی بیش از 1400 بقعه متبرکه داریم که 40 عدد در شیراز است، از اماکن تاریخی، فقط 11 عدد موزه در شهر شیراز وجود دارد که یک ظرفیت بزرگ هست، در زمینه گدشگری سلامت، ما در سال حدود 1 میلیون مراجعه کننده فقط به مجموعه درمانی نمازی داریم.
وی در ادامه با لیستی از ظرفیت ها و پیشنهاد شهری را بر شمرد :
1. طرح ها و اسناد بالادستی زیادی در استان فارس وجود دارد هم در ساحت شهری و هم ساحت استانی
2. طرح تفصیلی شهر شیراز که سند بالادستی شهرسازی است اما در موارد متعدد به صورت سلیقه ای اعمال می شود...مواردی مثل مرتفع سازی، که در بلوار حسینی الهاشمی و ساخت و سازهای خارج از ضابطه ای که اکثرا در راه های مواصلاتی اصلی شهر هستند (مثل معالی آباد و قصردشت) و این کار باعث افت روزافزون استاندارد شهرسازی خواهد شد. و تاثیر آن روی روحیه مردم هم حائز اهمیت هست.
3. طرح آمایش استان فارس که باید مبتنی بر بوم استان فارس باشه...
4. حوزه هایی مثل کشاورزی، صنعت و گردشگری استان را پیکربندی کند و متناسب با نیاز و به تبع آن، متناسب با اقلیم، شرایط جوی و... از حداکثر ظرفیت خودش استفاده کند... حال این طرح در چه مرحله ای است و در کجا دنبال می شود؟
5. وضعیت شهرک های صنعتی استان فارس که با رکود مواجه شده اند (که این حرف مبتنی بر آمار ارائه شده نیست و مبتنی بر واقعیت موجود در این شهرک ها هست و ما دیده ایم) در این سند پیش بینی شده است؟
6. طرح آمایش دانشگاهی که در آن می توان متناسب با ظرفیت هر دانشگاه که مادر یا صنعتی و آزاد و... هست برای استفاده از ظرفیت های آن حداکثر بهره را برد...آیا این طرح در استان در حال اجراست؟ یا منتظر هدر رفت بیشتر این سرمایه عظیم انسانی و متخصص هستیم؟
7. حدود 950 رشته دانشگاهی در استان فارس در حال تدریس هست و هر سال هم در همین رشته ها پذیرش صورت میگیرد که عدد بسیار بزرگی است.
8. در تعریف این رشته ها نباید فقط به بحث "کمیت” آن توجه شده باشد و هیچ توجهی به بوم استان و نظام مسائل اصلی استان نباشد.
9. نمونه ای از آن بحث گردشگری در استان است که ظرفیت های آن گفته شد.. آیا می دانید که ما در استان فارس فقط در یک دانشگاه مادر، "کارشناسی" مدیریت جهانگردی تدریس می شود؟
10.  فاصله ای که صنایع استان فارس از دانشگاه ها دارند، با دامن زدن وضعیت اقتصادی در حال بیشتر شدن هست... ارتباط صنایع استان با دانشگاه صنعتی شیراز به عنوان یکی از دانشگاه های مادر صنعتی در جنوب کشور که اکثر جمعیت آن را تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهد کجاست؟ باور کنید که در همین دانشگاه ها چنان راه حل های ساده و پیش پا افتاده ای برای مدیریت بهتر صنعت ارائه می شود که انسان انگشت به دهان می ماند که آیا واقعا صنعت ما با این مشکلات کوچک روبروست؟ مقالات علمی در دانشگاه مرزهای علم را در جهان در می نوردد اما به داخل که میرسیم نه کسی علاقه ای به حل آن دارد و نه درخواستی از سوی صنعت به سمت دانشگاه روانه می شود.
11. یکی از دلایل آن عدم سرفصل های تطبیق دروس با نیازهایی است که متناسب با بوم استان است.
12.  باور کنید که صرف تشکیل یک دفتر ساده در دانشگاه به نام دفتر ارتباط با صنعت، برای حل مشکلات کافی نیست و این نیاز به یک ساختار منظم و مبتنی بر راهبردی منطبق بر نیازهای بوم استان دارد.
13. دانشجویی که تمام دوران تحصیل خود، بعضا فقط برای نمره و رزومه سازی حاضر است با مسائل سخت علمی روبرو شود، چرا نمی تواند (یا نمی خواهد) با مسائل اطراف خود برخورد کرده و آنها را حل کند؟ آیا غیر از این است که دانشگاه او را اینگونه بار می آورد که مسائل داخلی اهمیتی تقریبا هیچ دارند؟
14. از دیگر ظرفیت های مغفول مانده استان فارس، که اتفاقا ظرفیت بالفعل شدن را نیز با سرعت هرچه تمام تر دارند، داروسازی است...خوشبختانه وزیر بهداشت ما دیگر پزشک نیست و اتفاقا داروساز نیز هست واین هم یک فرصت برای پرداختن به دیگر بخش های علوم مرتبط پزشکی هست.
15. دانشکده داروسازی علوم پزشکی شیراز که از نظر تجهیزات قطب کشور است، دارای اساتید نخبه و توانمند است غیرقابل باور است که ما در استان فارس یک شرکت تولید دارو نداریم و همه توزیع کننده اند. این اگر هدر رفت سرمایه عظیم متخصص نیست پس چیست؟
16. همین چند وقت پیش طرح اخذ مالیات از پزشکان تصویب شد. شما این را در مطب ها پیگیری کنید و ببینید که بیمار را چگونه برای نداشتن عمدی کارتخوان به این و آن پاس می دهند. مبلغ فرار مالیاتی پزشکان طبق گزارش کمیسیون تلفیق مجلس حدود 6500 میلیارد تومان است. حالا شما حساب کنید در قطب پزشکی کشور این فرار مالیاتی چه درصدی از این مبلغ را تشکیل می دهد.
کد مطلب : ۲۰۴۰۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما