۰
plusresetminus
دبیر مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز در دیدار با نماینده ولی فقیه در فارس:

بی توجهی به مناطق‌جنوبی شهر و توسعه‌ی‌افسارگسیخته‌ی مناطق مرفه شهری/ تمسخر‌شفافیت و مقابله با تعارض منافع / دادستانی، به عنوان مدعی العموم باید در صف اول مقابله با تخلفات و مفاسد دستگاه های وابسته به حاکمیت باشد

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱
خدابخشی گفت: این شهر جوانان انقلابی پای کارِ بسیاری دارد که بر خلاف سیاسیون اهل حرف، شایستگی های خود را در میدان عمل به اثبات رسانیده اند.
بی توجهی به مناطق‌جنوبی شهر و توسعه‌ی‌افسارگسیخته‌ی مناطق مرفه شهری/ تمسخر‌شفافیت و مقابله با تعارض منافع /  دادستانی، به عنوان مدعی العموم باید در صف اول مقابله با تخلفات و مفاسد دستگاه های وابسته به حاکمیت باشد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ به رسم هر ساله امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس در ماه مبارک رمضان در ضیافت افطاری پای سخنان نماینده های تشکل های دانشجویی می نشینند تا از نزدیک نظرات، پیشنهادات و مواضع آن ها را بشنوند و امسال نیز این اتفاق با حضور گروه های دانشجویی برگزار شد.
متن کامل سخنان رحیم خدابخشی، دبیر مجمع دانشجویی آرمان(عدالت‌خواه) دانشگاه شیراز در دیدار دانشجویان با آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به شرح زیر می باشد:::

با پایان دهه ای که رهبر معظم انقلاب آن را دهه‌ی‌پیشرفت‌و‌‌عدالت نامیده بودند، لازم است یک ارزیابی کلان نسبت به وضعیت تحقق‌عدالت در شیراز و استان فارس در دهه ی گذشته داشته باشیم. متاسفانه با وجود سیاست های کلی نظام و تاکیدات امام جمعه ی فقید و حضرتعالی مبنی بر لزوم توجه به مناطق‌محروم شیراز و جلوگیری از گسترش شکاف‌طبقاتی بین مناطق مختلف شهر، روندی که شیراز در دهه ی گذشته طی کرده و همچنان با قدرت آن را ادامه می دهد، بی توجهی به مناطق‌جنوبی شهر و توسعه‌ی‌افسارگسیخته‌ی مناطق مرفه شهری است. به باور ما ادامه ی روند کنونیِ توسعه شیراز، جدای از آنکه با مبانی اعتقادی و گفتمانی انقلاب اسلامی مبنی بر توجه بیشتر به محرومان و مستضعفان منافات دارد، چالش های اجتماعی و حتی امنیتی متعددی را شکل خواهد داد. چالش هایی که البته به هنگام وقوع( همچون سیل شیراز) تمامی بسترسازان آن، از زیرِ بار پذیرش ِمسئولیت آن شانه خالی خواهند کرد.

در آخرین ماههای سال پایانی دهه ی پیشرفت و عدالت کار در این شهر به جایی رسید که در اقدامی غیر قانونی، حتی اجازه ی بازدید دانشجویان از مناطق‌محروم شهر همچون سعدی هم داده نمی شد. کار به جایی رسیده که آقایان خودشان که به مناطق محروم سرکشی نمی کنند هیچ! حتی اجازه ی سرکشی دانشجویان به مناطق محروم شیراز را هم نمی دهند. کار به جایی رسیده که وقتی دانشجویان انقلابی به دادخواهی رفتگران‌مستضعف‌شهر‌‌جدید‌صدرا می روند، مسئولین مربوطه به جای پاسخگویی،  به سازماندهی اعوان و انصار خود جهت ایجاد درگیری و بازداشت‌دانشجویان روی می آورند. اینها نشانه های نگران کننده ای است، نشانه هایی نگران کننده نه تنها از دوری از آرمانهای انقلاب، که از ابتدائیات وظایف یک مسئول؛ والبته اگر گمان برده اند می توانند با این اقدامات نابخردانه صدای‌دانشجو را قطع کنند از همین جا بدانند که سخت در اشتباه اند.

 شفافیت و مقابله‌ی‌با‌تعارض‌منافع اصل اساسیِ مبارزه با فساد است. جای بسی تاسف است که نمایندگان‌شیراز در مجلس شورای اسلامی با وجود همه ی شعارها و بلوف های صدمن ی غاز سیاسی شان، هنوز حاضر نیستند حتی رای خود را برای موکلانشان شفاف سازند. با وجود آنکه شعار می دهند دانستن حق مردم است، مردم هنوز نمی دانند وکلایشان به چه رای می دهند؟ چگونه رای می دهند؟ برای این حق الوکاله ماهی چقدر می گیرند؟ آیا غیر از وکالت عموم مردم در مجلس، در گوشه و کنار، وکالت خصوصی هم برای واردات و مجوز ساخت و ساز و ... می پذیرند یا نه؟

عین همین مسئله راجع به شورای‌شهر نیز صدق می کند. اگرچه شورای شهر مصوبه ای به اسم شفافیت را به تصویب رساند، اما متن مصوبه بیشتر به تمسخر‌شفافیت و مقابله با تعارض منافع شبیه بود تا خود آن!

نتیجه ی این تعارض منافع ها در شیراز می شود تخریب‌باغات‌شهر، می شود ساخت برج‌های‌تجاری، می شود ساخت سد‌تنگ‌سرخ در بالا دست شهر، می شود واگذاری پروژه ها به شرکت های شاغلین شهرداری و مفسده های متعددی که همگی شاهد آن بوده اند و بوده ایم و راست و چپ هم ندارد.

مطالبه ی ما از حضرتعالی ورود جدی و فنی به مسائلی است که آینده شهر را می سازد. یقینا تریبون نماز جمعه و پشتوانه ی مردمی حضرتعالی می تواند معادلات شهر را به نفع مردم تغییر دهد.

شیراز، از زخم های فرهنگی به جای مانده از دوران طاغوت همچنان در رنج است. رهبری حکیم انقلاب در نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهلبیت(ع)، خط بطلانی بر برنامه ریزی های فرهنگیِ غلطِ بعد از جنگ در این شهر کشیدند. سیاستگذاری فرهنگی در این شهر باید توسط کسانی انجام شود که به راهبرد فرهنگی شیراز، سومین حرم اهلبیت(ع) و لوازم تحقق آن عمیقا باورمند باشند. سیاستگذاری فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی استان باید به گونه ای باشد که این راهبرد کلان، در عمل، و نه فقط در جلسات سخنرانی، محقق شود. پرواضح است که تحقق چنین اهداف و آرمانهایی انسانهای آرمانخواه خاصِ خود را می طلبد. امری که در شورای فرهنگ عمومی استان مورد غفلت واقع شده و جوانان مجاهد فرهنگی شهر در جلسات سیاستگذاری جایی نداشته و افرادی بعضا سیاسی کار بخاطر جایگاه حقوقیشان جای آنان را گرفته اند. از حضرتعالی به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی استان می خواهیم که تدبیری لحاظ کنید تا سیاستگذاری فرهنگی استان با مشارکت فعالان فرهنگی و خبره ی این حوزه انجام گیرد نه مشارکت سیاسیونی که مشارکتشان در عرصه ی فرهنگ، از این جلسه تا جلسه ی بعد است!

 حوزه‌هنری‌انقلاب‌اسلامی فارس که در واقع باید محل امنی باشد برای تمام هنرمندان انقلابی استان باشد، متاسفانه شاهد اتفاقاتی بوده که در عمل باعث شده جمعی از دغدغه مندان شایسته عرصه انقلاب از این محل طرد بشوند. متاسفانه در دوران ریاست فعلی حوزه‌هنری مشخصا از سال ۹۵ تاکنون شاهد اخراج و کنار گذاشتن حدود سی‌نفر از دغدغه مندان عرصه هنر انقلاب بوده ایم.
 گزارش های تاسف باری هم مبنی بر نمایش فیلم هایی در راستای سند 2030 در این حوزه داشتیم که لازم است توسط مسئولان پیگیری شود.

در فضای رسانه ای استان گزارش های مستندی راجع به برخی تخلفات ( نظیر اتاق‌بازرگانی استان، برخی قراردادهای‌شهرداری و واگذاری مجمتع‌ایثار بنیاد شهید که فلسفه تاسیس اش خدمت رسانی جانبازان بوده اما اکنون به نهادهای مختلف اجاره داده شده و به محل درآمدزایی برای بنیاد‌شهید بدل گشته و ...)منتشر شده است، لکن علی رغم آنکه افکار عمومی انتظار برخورد با این مسائل را دارد، دادستانی هیچ پیگیری ای نسبت به این تخلفات انجام نداده است. وقتی دادستانی که باید مدعی‌العموم باشد راجع به تخلفات سازمانها سکوت پیشه می کند، امید مردم برای اصلاح امور به ناامیدی بدل می شود.

دادستانی، به عنوان مدعی العموم باید در صف اول مقابله با تخلفات و مفاسد دستگاه های وابسته به حاکمیت باشد. از حضرتعالی انتظار می رود به عنوان نماینده ولی فقیه در استان، با ارشاد دستگاه قضائی استان، مانع از شکل گیری فضای ناامیدی در افکار عمومی گردید. (البته امیدواریم مسئولان قضائی استان راهکار جلوگیری از یأس اجتماعی را در محاکمه مفسدان و متخلفان جستجو کنند نه محاکمه رسانه ها!)

انقلاب هم چنان از حمایت عمیق توده های مردم برخوردار است. حامیان انقلاب هم تنها در یک جریان سیاسی نیستند. این شهر جوانان انقلابی پای کارِ بسیاری دارد که بر خلاف سیاسیون اهل حرف، شایستگی های خود را در میدان عمل به اثبات رسانیده اند. انشاالله در گام‌دوم‌انقلاب اسلامی، شاهد توجه و اعتماد لازم به جوانان شهر و استان باشیم.

 به امید ظهور عدالت گستر گیتی
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز
کد مطلب : ۲۰۴۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما