۰
plusresetminus
مهدی حاجتی:

عده‌ای قدرتشان را از عدم دسترسی مردم به اطلاعات به دست می‌آورند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۱
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار نظارت همگانی رسانه‌ها بر پیگیری مسائل شفاف‌سازی در حوزه مدیریت شهری شد.
عده‌ای قدرتشان را از عدم دسترسی مردم به اطلاعات به دست می‌آورند
به گزارش حافظ خبر، «مهدی حاجتی» در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: رسانه‌ها باید بیشتر مراقب شهرداری باشند تا در چارچوب مصوبات به عنوان سیاست گذاری‌های نمایندگان مردم قرارگیرد.
وی افزود: انتشار حقوق نیروها در شورای شهر مصوب می‌شود اما چیزی که منتشر می‌شود به یک طعنه به مصوبه شباهت دارد تا آن چیزی که خواسته عمومی نمایندگان مردم است.
وی با اشاره به مطرح شدن موضوع برگشت انتشار موارد ارجاعی به کمیسیون ماده ۵ افزود: اینکه این موارد بر می‌گردد و می‌خواهند فیلتری بر سرشفاف سازی گذاشته شود و منتشر نشود به این دلیل است که یکسری افراد و ذینفعان قدرتشان را از عدم دسترسی به این اطلاعات به دست می‌آورند.
 
حاجتی گفت: کمیسیون برنامه و بودجه باتوجه به اینکه در حوزه‌ی برنامه‌ریزی، حقوقی، درآمد و بودجه‌ریزی فعالیت میکند شبانه روز با شهرداری چالش دارد چون نوع اطلاعاتی که می‌خواهد با نوع اطلاعاتی که ارسال می‌شود تفاوت دارد؛ نوع درخواست برای شفافیت با نوع اطلاعاتی که در سامانه شفافیت می‌نشیند متفاوت است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سامانه شفافیت در تهران به عنوان الگوی تجربه شده‌ای برای حقوق و دستمزد است و شهرداری در صورت نابلد بودن می‌تواند به آن مراجعه و موارد ان را بارگذاری کند اما به دلیل اینکه این چرخه مدیریتی تمام توانش را از پر پیچ و خم کردن و کورکردن این اطلاعات به دست می‌آورد از این سامانه بهره نمی‌گیرد زیرا مدیریتی که توان مدیریت ندارد می‌تواند، با بر هم زدن چرخه پرداخت، بدنه سازمانی خود را کنترل کند.
 
حاجتی گفت: شهرداری با وجود انجام مصوبات در خصوص دادن اطلاعات و شفاف سازی و تبدیل ان به الزام قانونی فرزند چموشی بار آمده است، باید به این نکته توجه کرد که اگر این سامانه تا پایان مهلت مقرر انجام نشد آیا ابزاری وجود دارد تا چگونگی برخورد را مشخص کند؟ 
 
وی ادامه داد: پیشنهاد خبرنگاران به عنوان دیده بان جامعه درباره ورود به این موضوع که ۱۰ مورد از مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه با وجود طی کردن مراحل قانونی و الزام قانونی به شهردار هنوز اجرایی نشده است چیست؟
آیا اگر برخوردی شود همان گونه مخابره می‌شود که اصل ماجرا است؟ 
 
حاجتی گفت: درمورد ورود به پیگیری اجرایی نشدن مصوبات در موعد مقرر یکسری مسائل اجتماعی مبنی بر تداخل تفسیر پیش می‌آید؛ اگر با مدیر برخورد کنیم دخالت در حوزه اجرایی مدیران زیرمجموعه شهرداری است، اگر شهردار را به چالش بکشانیم می‌گویند با آن مسأله شخصی دارد اگر امر امرحیاتی برای حوزه عمومی و خیر عمومی باشد و بخواهیم به سمت استیضاح مدیر و شهردار برویم مسایلی با پیچیدگی‌های زیاد پیش می‌آید.
 
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: برخی صداها لابلای بقیه صداها گم می‌شود به دلیل اینکه که رسانه‌ها و ما در تدوین استراتژی سیاستگذاری که دنبال چه هستیم، چه می خواهیم و می خواهیم به کجا برسیم دچار سردرگمی هستیم.
وی خاطر نشان کرد: اگر ما نماینده مردم هستیم رسانه نیز دیده بان این جامعه است فقط مسئولیت رسانه این است که فضای تصمیم گیری را برای مدیران، پر خطر و پر هزینه تر کند.
 
وی افزود: حواشی که دامن ما را می گیرد پژواک دارد اما مطالباتی که برای شهر راه‌گشا است پژواک ندارد.
 
وی با اشاره به موضوع انتشار حقوق مدیران افزود: این موضوع تنها در صفحات مجازی منتشر شد ولی هیچ کس هیچ قیاسی از اجرای این طرح در شیراز با تهران انجام نداد.
 
حاجتی ادامه اد: این قیاس نباید یک تکصدا لابه‌لای این همهمه روزمره باشد، بلکه اگر رسانه ۱۰ گروه مختلف سیاسی و رسانه‌ای باشد باید موضوعاتی که حوزه منافع عمومی و خیر عمومی را تهدید می‌کند یا پیشنهاداتی در کمیسیون و شورا که منافع عمومی را تعیین یا در آینده تضمین می کند رها نکند.
کد مطلب : ۲۰۴۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما