۰
plusresetminus

فراخوان ملی مقالات علمی پژوهشی دومین فستیوال معمار شیراز 98

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۷
زحمت کشان افزود : زحمت کشان در خصوص تاریخ های کلیدی ارسال مقالات به دبیرخانه این فستیوال اضافه کرد : اعلام فراخوان : ۲ خرداد ماه ، آخرین مهلت ارسال مقالات ۲ تیر ، اعلام نتایج داوری مقالات 31 تیر و اعلام مقالات برگزیده 10 مرداد ماه خواهد بود .
فراخوان ملی مقالات علمی پژوهشی دومین فستیوال معمار شیراز 98
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ یکی‌ از چالش‌های مهم دوره معاصر و به ویژه دهه‌های آینده، فرآیند جهانی‌ شدن و بالتبع آن بحران هویتی است که به طور روزافزون نظام ارزشی و فرهنگی‌ جوامع را تهدید نموده و تلاش برای شناخت، حفظ و بازیابی هویت‌های ملی‌، منطقه ای و محلی را ضرورت می بخشد.
در این راستا توجه به عناصر هویت بخش معماری و شهرسازی، از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. ضرورت شناسایی و تبیین فرآیند شکل گیری و ارتقا هویت کلانشهرهای تاریخی همچون شیراز، ناشی‌ از این رویکرد است که شهرسازی و معماری می تواند بازتاب ارزشمندی از دستاورد‌های فرهنگی‌، هنری و فناورانه باشد و با توجه به این دیدگاه امکان احیای هویت‌های فردی و اجتماعی در ابعاد وسیعی فراهم گردد.
از آنجایی که بهره گیری از مشارکت مدنی اجتماعات محلی در بهبود کیفیت محیط شهری نقش بسزایی دارد، این مهم خود مستلزم افزایش میزان وابستگی شهروندان به محیط شهری و ارتقا حس تعلق آنها به شهر شیراز می باشد که خود از طریق ارتقاء هویت کالبدی و معنایی صورت خواهد پذیرفت.

در این راستا ابوالفضل بادآهنگ دبیر کل فستیوال معمار شیراز 98 بیان کرد : می‌توان اذعان نمود که هویت شهری، محصولی فرهنگی‌- تاریخی‌ بوده، لذا شناسایی عوامل هویت بخش اصیل و دارای ارزش، نیازمند پژوهشی جامع و همه جانبه می‌باشد. در این راستا انجمن فنی مهندسی و هنری ایده هفت در دومین فستیوال معمار ۹۸ بر آن شد که با همکاری گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، بر آن شد تا با اعلام فراخوانی عمومی‌ نسبت به جمع آوری مجموعه مقالات پژوهشی در حوزه‌های مرتبط با هویت گمشده در معماری و شهرسازی شیراز در قالب محورها و رویکرد‌های ارائه شده، به جمع آوری دیدگاه های متخصصین و صاحب نظران، در راستای نزدیکی‌ هر چه بیشتر به راهکارهای علمی‌ و کاربردی جهت هویتمندسازی معماری و شهرسازی معاصر کلانشهر تاریخی شیراز بپردازد.

وی افزود : از تمامی‌ علاقمندان و پژوهشگران در این حوزه دعوت به عمل می آید تا با ارائه مقالات ارزشمند خود بر غنای این مجموعه بیفزایند که لازم به ذکر است مقالات برتر پس از مراحل داوری جهت چاپ به مجلات علمی‌ پژوهشی "پژوهش و برنامه ریزی شهری" و "برنامه ریزی منطقه ای" ارسال خواهند شد.


سعید زحمت کشان دبیر اجرایی و برگزاری این فستیوال نیز از جزئیات برنامه اشاره کرد و در این زمینه بیان کرد : در این فستیوال که تقریبا در دو ماه به صورت مداوم برگزار می گردد در بخش پژوهشی برنامه ریزی های متعددی را در زمینه مقلات علمی پژوهشی با محوریت هویت  شیراز ، هویت و فرهنگ ،  معماری و هویت ، شهرسازی و هویت ، هویت ایرانی اسلامی ، گردشگری و هویت ، هویت و روانشناسی محیط ، هویت و آموزش معماری و شهرسازی ، هویت شیراز - آراء و نظرات ،  هویت معماری و شهرسازی شیراز و موارد علمی مرتبط با عنوان هویت به صورت فراخوان ملی به اطلاع پژوهشگران در سطح کشور خواهد رسید .

زحمت کشان افزود : زحمت کشان در خصوص تاریخ های کلیدی ارسال مقالات به دبیرخانه این فستیوال اضافه کرد : اعلام فراخوان : ۲ خرداد ماه ، آخرین مهلت ارسال مقالات ۲ تیر ، اعلام نتایج داوری مقالات 31 تیر  و اعلام مقالات برگزیده  10 مرداد ماه خواهد بود .

او نیز در خصوص حامیان این برنامه افزود : در این برنامه معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ، سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی ، شهرداری شیراز، شورا اسلامی شهر شیراز ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ، دفتر فنی و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس ، معاونت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس ، اتحادیه معماری ، مرمت و شهرسازی دانشگاه های کشور ، انجمن علمی مطالعات معماری دانشگاه تهران و همچنین رسانه های معماری نظیر معمار فا ، معماری معاصر شیراز و معماران شیراز از حامیان اصلی ما خواهند بود .

خاطر نشان می گردد که این فستیوال در 29 اردیبهشت توسط مسئولان کشوری ، استانی و شهری طی مراسمی به مناسبت هفته میراث فرهنگی افتتاح شد که طی برنامه ریزی های بعمل آمده دبیر خانه این برنامه در بازه زمانی دو ماه بخش های مختلف آن رونمایی و اجرا خواهد شد .
کد مطلب : ۲۰۴۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما