۰
plusresetminus

سنگ ۷۰ تُنی بالای آرامگاه خواجوی کرمانی تخریب می‌شود

تاریخ انتشاريکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۳
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: ایمن‌سازی ارتفاعات دروازه قرآن، در محدوده آرامگاه خواجوی کرمانی و اطراف آن انجام خواهد شد.
سنگ ۷۰ تُنی بالای آرامگاه خواجوی کرمانی تخریب می‌شود
به گزارش حافظ خبر به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، حسین آرگیو با اشاره به انتشار مطالب مختلفی پیرامون احتمال سقوط یک تکه سنگ بزرگ در محدوده ارتفاعات دروازه قرآن، گفت: نقشه روش‌های مهار و تخریب تخته سنگ واقع در محدوده خواجوی کرمانی تهیه و به پیمانکار ابلاغ شده است.
آرگیو افزود: پیمانکار در محدوده پایین دروازه قرآن، ۹۰ لوله بتنی به عنوان دیواره دفاعی نصب کرده و دو لایه برای ایمنی بیشتر، فنس گذاری شده تا اگر احیانا سنگ در رفت و خرده سنگی پرتاب شد، ایمنی عابرین یا خودرو‌هایی که در آن محدوده در حال حرکت هستند حفظ شود.
وی با بیان اینکه مهار تخته سنگ به وسیله یکسری کابل آغاز شده و پاشنه زیر سنگ که خالی شده با بتن پر می‌شود، اضافه کرد: پس از مهار کامل سنگ و حصول اطمینان از عدم ریزش تخته سنگ، تیم‌های مختلف زمین شناسی و عوامل فنی مهندسی پیمانکار وارد عمل خواهند شد و سنگ را تخریب خواهند کرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه برای مهار این تخته سنگ یک قرارداد مشاوره با سازمان زمین شناسی و یک قرارداد اجرایی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده است، افزود: معاونت فنی عمرانی شهرداری به عنوان کارفرما، مسئولیت جابجایی این تخته سنگ ۷۰ تنی را به عهده دارد.
آرگیو اضافه کرد: برای تخریب این تخته سنگ از روش انفجار استفاده نمی‌شود، بلکه با کمترین هزینه، سنگ را خرد کرده و از بالای کوه به پایین انتقال داده می شود به طوری که احتمال ریزش، صفر باشد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، ایجاد دیواره ۷۰ – ۶۰ متری در پایین دست دروازه قرآن را در جلوگیری از ریزش احتمالی خرده سنگ‌ها موثر دانست و اظهارداشت: روزی که قرار است سنگ تخریب شود با همکاری دستگاه‌ها در طول دو سه روز، راه‌های این مسیر بسته و از تردد عابران و خودرو‌ها جلوگیری می‌شود تا خطر، کسی را تهدید نکند.
وی اعلام کرد: با توجه به سخت بودن راه‌های دسترسی به بالای این توده سنگ برنامه ریزی شده تا ماشین آلات و بیل مکانیکی به بالای این توده سنگ منتقل شود.
آرگیو تاکید کرد: یک قرارداد کلی با سازمان زمین شناسی منعقد خواهد شد تا پس از تخریب سنگ ۷۰ تنی، محدوده خواجوی کرمانی و دروازه قرآن ایمن شود.
کد مطلب : ۲۰۴۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما