آسیب شناسی جایگاه بانوان در آیین نماز جمعه شیراز

18 خرداد 1398 ساعت 13:19

زنان و مردان با تقوا، خواهران و برادران ایمانی به صورت همزمان مخاطب خطبه‌های نماز جمعه قرار می‌گیرند؛ از همین رو توجه به جایگاه و منزلت همه نمازگزاران در صفوف نماز اهمیتی ویژه می‌یابد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ نماز جمعه فریضه‌ای عبادی و سیاسی است که با حضور پرشور زنان و مردان در کنار یکدیگر معنا می‌یابد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور همه جانبه همه اقشار و گروه‌های مردم از زن و مرد و کودک و سالخورده به ثمر نشست، این فریضه به یکی از مهم‌ترین ارکان جمهوری اسلامی بدل شد که نماد وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است.

این جایگاه محل بیان مشکلات و مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و دینی است. هر جمعه مرد و زن، در قالب خانواده‌ها یا به‌تنهایی در محل برپایی نماز جمعه گرد هم می‌آیند تا وحدت خود را در همه زمینه‌ها اثبات کنند.

برپایی نماز جمعه در شیراز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) یکی از بارزترین جلوه‌های حضور وحدت‌آمیز مردم است.

بسیاری از زنان در کنار مردان و حتی با کودکان خود در این مراسم حضور می‌یابند و این موضوع جلوه‌ای دوچندان به جمعیت زنان در صفوف نماز می‌دهد.

شلوغی نماز جمعه در شیراز افزون بر اینکه همسبتگی و پیوند مردم را با نماینده ولی فقیه در استان فارس نشان می‌دهد، نشان‌دهنده اهمیت این جایگاه در میان مردمی است که از گوشه و کنار شهر خود را به بزرگ‌ترین مرکز عبادی این شهر، سومین حرم اهل بیت (ع) می‌رسانند.

با این حال، در برخی مواقع استقبال بیش از حد نمازگزاران از این آئین عبادی و سیاسی وظایفی دشوار را بر عهده برگزارکنندگان قرار می‌دهد.

درنظر گرفتن جایگاهی درخور برای زنان و نیز بانوان خبرنگار یکی از مهم‌ترین نیازهای زنان در صفوف این آئین عبادی و سیاسی است.

با آنکه شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در سال‌های اخیر محل اجتماع نمازگزاران جمعه بوده است، استقبال مردم از این آئین باعث شده است حیاط مسجد نو در جنب شاهچراغ (ع) برای استقرار صفوف نماز زنان در نظر گرفته شود.

این در حالی است که شبستان یادشده در دو طبقه ساخته شده است که می‌تواند جمعیت زیادی را در خود جای دهد.

با این حال در مراسم مهمی که بعضاً در روزهای جمعه و همزمان با فریضه نماز جمعه برگزار می‌شود، بانوان عموماً با تغییر محل نماز مواجه هستند.

در این مواقع شلوغی، رفت و آمد ناگزیر و حضور کودکان در بخش زنانه موجب می‌شود امکان بهره‌مندی از بیانات نماینده ولی فقیه و امام جمعه آنچنان که باید فراهم نشود. با وجود بلندگوهای متعدد، سردرگمی نمازگزاران، تغییر مکان، صدای کودکان و رفت‌وآمدهای بسیار برای یافتن جایی مناسب به ویژه برای سالخوردگان از مشکلاتی اساسی است که توجه به خطبه‌های امام جمعه را با سختی همراه می‌سازد.

بانوان خبرنگار نیز در این میانه با مسائل و مشکلات بیش از دیگران دست به گریبان‌اند. آنان بنا بر وظیفه دینی و شغلی خویش، باید در جایگاهی قرار گیرند که احاطه کاملی بر سخنان امام جمعه داشته باشند تا بتوانند بیانات نماینده مقام معظم رهبری را به درستی به گوش مخاطبان برسانند.

ضرورت تمرکز و شنیدن خطبه‌های نماز جمعه و همچنین توجه به مسائل مهمی که در این مراسم بیان می‌شود، از دلایل اصلی حضور همه اقشار جامعه و تشکیل صفوف به هم پیوسته نماز جمعه است.

امام جمعه شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام چندی پیش در نشستی صمیمانه به مناسبت ماه مبارک رمضان با اصحاب رسانه، درخصوص وضعیت نامطلوب جایگاه زنان در نماز جمعه شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع از دید ما پنهان نمانده است و بر اهمیت ایجاد وضعیتی مناسب برای شنیدن خطبه‌ها و تمرکز بر آنان واقف هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده نماز جمعه بتوان امکاناتی نظیر استفاده از تلویزیون شهری را در بخش بانوان فراهم کرد تا آنان نیز بتوانند به صورتی مطلوب‌تر از آنچه در این مراسم عنوان می‌شوند، بهره‌مند شوند.

به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این آئین، با افزایش دمای هوا در ماه‌های پیش رو باید راهکاری مناسب را برای اختصاص جایگاهی مناسب و در خور شأن به خبرنگاران و نیز تقویت و بهبود وضعیت مکان اقامه نماز بانوان نمازگزار ارائه دهند و با این اقدام باعث تشویق هرچه بیشتر نمازگزاران و بانوان اعم از جوان و کودک و سالخوردگان شوند.

امید است با رهنمودها و قول پیگیری نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز این روند به زودی بهبود یابد.


کد مطلب: 20542

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20542/آسیب-شناسی-جایگاه-بانوان-آیین-نماز-جمعه-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir