گردشگری ایمن در بافت تاریخی شیراز

22 خرداد 1398 ساعت 11:26

کوچه‌های باریک و گذرگاه‌های شهری کم‌عرض، سازه‌های شهری باقی مانده از دوران تاریخی شهرها هستند که امروز در شیراز به یک منطقه گردشگری مطلوب تبدیل شده‌اند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ بافت تاریخی شیراز با برخورداری از همین مسیرهای کم عرض و باریکی همچون کوچه قهر و آشتی، داستان‌ها و حکایت‌هایی در دل دارد که در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داده است. در بافت‌های تاریخی در سراسر جهان برای حفظ و نگهداری در مقابل خطرات احتمالی همچون زلزله، آتش‌سوزی و ... تدابیر و راهکارهای ویژه اندیشیده می‌شود زیرا باریک بودن عرض راه، مانعی برای ورود خودروها و تجهیزات در مواقع بروز حادثه است.
نگهداری ویژه
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس با اشاره به نوع سبک و ساختار بافت تاریخی شیراز به خبرنگار ما می‌گوید: بافت‌های تاریخی شهرهای مختلف جهان با استفاده از سبک‌های معماری متفاوت و عمدتا ویژه‌ای بنا شده‌اند که شاخصه و شناسنامه عصر تاریخی خود هستند.
مسعود منیعاتی می‌افزاید: وجود معابر و گذرگاه‌های کم‌عرض ویژگی معماری بسیاری از دوران تاریخی نقاط مختلف جهان است که شیراز نیز از این ساختار در بافت تاریخی خود بهره برده است.
آگاهی
مدیر این انجمن با ذکر پیامدهایی که در شهر دامن‌گیر بافت تاریخی شیراز شده است، اظهار می‌کند: بافت تاریخی شهر شیراز بارها برای حضور معتادان، امدادرسانی و ... آسیب دیده و قربانی پیامدها و مشکلات اجتماعی شده است.

 
منیعاتی ادامه می‌دهد: به جای اینکه با تخریب سازه‌ها به ارائه راهکار برای مشکلاتی از این دست بپردازیم باید با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی و موقعیت بافت تاریخی شیراز برای اجرای امداد و خدمات‌رسانی در همین سبک و ساختار اقدامات ویژه و خاص در نظر بگیریم.
وی معتقد است: ساکنان بافت تاریخی در حفظ این بافت نقش موثری دارند و با ارایه آموزش‌های لازم به آنها در مواقع خطر و وقوع حادثه، می‌توان به میزان چشمگیری احتمال آسیب رسیدن به بافت تاریخی را به حداقل رساند.
گردشگری و ایمنی
صاحب یک اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی شیراز نیز با اشاره به اهمیت توجه به ایمنی برای راه‌اندازی خانه‌های سنتی در این بافت بیان می‌کند: هر خانه تاریخی با یک مرمت جزیی و ساده نمی‌تواند به یک اقامتگاه بومگردی در شهر تبدیل شود.
سروش پرهامی می‌افزاید: برای اینکه یک خانه قدیمی و یا حتی زمین در بافت تاریخی شیراز به اقامتگاه سنتی تبدیل شود، ابتدا باید استحکام زمین آن مورد ارزیابی قرار بگیرد تا از انداختن سنگینی ساختمان بر دوش این زمین‌های قدیمی اطمینان حاصل شود.

 
وی اضافه می‌کند: اگر سطح زیرین زمین مورد نظر خالی باشد و یا نشست کرده باشد، تحمل سنگینی بنای جدید را نخواهد داشت و امکان فروریزی آن زیاد است.
پرهامی با تاکید بر لزوم همکاری توام سرمایه‌گذاران و مسئوولان در این حوزه اظهار می‌کند: لازم است تا با نظر کارشناسان تاریخی و مهندسان ساختمانی واقف به شرایط بافت تاریخی به ایجاد بناهای جدید در این منطقه از شهر اقدام شود تا ایمنی این بافت اثربخش در معرض آسیب قرار نگیرد.
فارس


کد مطلب: 20584

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20584/گردشگری-ایمن-بافت-تاریخی-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir