۰
plusresetminus

از ادعای جنجالی پدر کویرشناسی ایران تا خط‌ونشان‌های حقوقی برای پروفسور

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۵
در حالی پروفسور کردوانی ادعا کرده است که برخی جنگل‌های فارس عمداً تخریب و بجای آنها خشخاش کشت می‌شود که مقامات قضایی و دولتی فارس بشدت این ادعا را تکذیب می‌کنند.
از ادعای جنجالی پدر کویرشناسی ایران تا خط‌ونشان‌های حقوقی برای پروفسور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ چند روز پیش بود که پروفسور «پرویز کردوانی» که از او به‌نام پدر کویرشناسی ایران یاد می‌شود، اظهارنظری جنجالی داشت. این پژوهشگر صاحب‌نام در حوزه محیط‌زیست، مدعی به آتش کشیدن تعمدی جنگل‌های بلوط در زاگرس و کاشتن خشخاش به‌جای آن‌ها شده و از این اتفاق ابراز نگرانی کرده بود.
کردوانی در بخشی از صحبت‌های خود گفته بود: «در استان فارس برخی برای خشک کردن درختان بلوط پای‌شان گازوئیل یا پودر اوره می‌ریزند؛ به اداره منابع طبیعی هم می‌گویند این درختان خشک شده‌اند. یا آن اداره می‌داند یا نه؛ این امکان هم هست که ارتباطی میان‌شان باشد. به این بهانه مجوز قطع درختان را می‌گیرند و به‌جای آن‌ها تریاک می‌کارند.»
به‌دنبال این ادعا که سروصدای زیادی هم در فضای مجازی به پا کرد، برخی صاحب‌نظران از پا گرفتن «اقتصاد تریاک» در این مناطق به شدت ابراز نگرانی کردند.

 
برخورد قضایی می‌کنیم
اما نخستین واکنش به این اظهارات را دادستان شیراز نشان داد. حیدر آسیابی با تکذیب ادعاهای مطرح‌شده تأکید کرد: ادعای کشت خشخاش پس از تخریب عمدی جنگل‌ها در استان فارس کاملاً غلط و فاقد پایه و اساس است. 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه برای آقای پروفسور خط‌ونشان هم کشید و تصریح کرد: دستگاه قضایی استان با منشاء این خبر کذب و بی‌اساس و عوامل خاطی، برخورد قضایی خواهد کرد.
امکان ندارد!
با ادامه پیگیری خبرنگار فارس درباره چندوچون این ادعا، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز این خبر را تکذیب کرد.
شهرام منتصری ضمن تأکید بر اینکه آتش‌سوزی در منابع طبیعی به سرعت پیگیری می‌شود، گفت: با تعامل مطلوبی که با استانداری، جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد کرده‌ایم، خبر هر آتش‌سوزی به سرعت به اداره‌کل منابع طبیعی فارس اطلاع‌رسانی می‌شود.

 
وی ادامه داد: چطور ممکن است با پایش موثر و مداوم قرق‌بانان، فعالیت مداوم یگان حفاظت، هوشیاری نیروهای محلی و ... امکان آتش زدن بخشی از جنگل‌ها و منابع طبیعی در منطقه زاگرس فارس و کشت خشخاش بجای آنها وجود داشته باشد؟
مردم خودشان قضاوت کنند
مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه مردم با شنیدن چنین ادعاهایی خودشان باید به قضاوت درست بنشینند، افزود: شاید کشت خشخاش در برخی مناطق و اراضی صعب‌العبور انجام شود، اما در عرصه‌های منابع طبیعی غیرممکن است و مورد پیگرد و برخورد قاطع قانونی قرار می‌گیرد.
منتصری تصریح کرد: مردم مطمئن باشند امکان ندارد چنین صدماتی به منابع طبیعی فارس وارد شود و این اداره‌کل اقدامی در مقابله با آن نکند.
همچنین یک کارشناس منابع طبیعی در فارس نیز ضمن تکذیب این ادعا اظهار داشت: در سالیان گذشته برخی سودجویان در مناطق صعب‌العبور و ارتفاعاتی که از دسترس خارج است به صورت بسیارمحدود و مخفیانه اقدام به کاشت گیاه خشخاش کرده بودند.

حمید سلیمانی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام‌شده با عوامل اطلاعاتی و انتظامی این کشت‌های غیرمجاز شناسایی و در عملیات‌های مختلف امحاء شد و عوامل این اقدامات تحویل مراجع قضایی شدند.
وی تصریح کرد: فارغ از همه شایعات مجموعه منابع طبیعی استان در مواردی که تخلفات مربوط به قطع درختان و تخریب طبیعت باشد، با شدت تمام برخورد قاطع می‌کند و دراین راستا هیچکس از تیرس قانون، گریزی نخواهد داشت.
فارس
کد مطلب : ۲۰۵۹۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما