۰
plusresetminus

پخش مستند هنر از شبکه های ملی و بین المللی

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۸
مستند هنر به تهیه کنندگی و کارگردانی حمید مجتهدی در هفت قسمت سی دقیقه ای با هدف پخش از شبکه های ملی و بین المللی به سفارش معاونت امور استانها تهیه و به زودی پخش می شود.
پخش مستند هنر از شبکه های ملی و بین المللی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ حمید مجتهدی تهیه کننده و کارگردان این مستند که به منظور تصویربرداری و مستند سازی فعالیت های تولیدی و فنی صدا و سیمای فارس به شیراز سفر کرده بود در مورد ساخت این مستند توضیحاتی داد.

** لطفا در باره سوابق تحصیلی و کاری خودتان صحبت کنید.
من تحصیلاتم را در انگلستان گذراندم دارای مدرک کارشناسی رشته سینما توگرافی و عکاسی از دانشگاه لندن و در دانشگاه کالیفرنیا و لس آنجلس تخصص فیلم برداری، نورپردازی و فیلم برداری هوایی را گرفتم. عنوان سومین فیلمبردار هوایی دنیا را دارم و کارگردان و مدیر فیلمبرداری مجموعه مستند ایران هستم که از شبکه مستند سیما نیز پخش شد.

در فیلم های محمد رسول الله و عمر مختار با مصطفی عقاد همکاری نزدیک داشتم تلاش کردم تا این اثر ماندگار سینمایی به زبان فارسی دوبله شود و برای ایرانیان بارها پخش شود. بعد از آن افتخار تولید مستند ایران را داشتم که  الان 26 سال است مشغول ساخت مستند هستم.

مجتهدی هدف از تهیه این مستند را بیان توانمندی های فنی و تولیدی رسانه ملی دانست و گفت: از مدتها پیش تلاشم این است  که  چهل سال پیشرفت فنی تلویزیون و رادیو را نشان دهم در اینها تحول بوده است قبلا یک شبکه تلویزیون ملی داشتیم که گوشه ای از تهران و کرج را پوشش می داد الان دنیا را پوشش می دهیم این هنر را می خواهیم به تصویر بکشیم.

مجتهدی در پاسخ به این سوال که آیا نوآوری تولیدی و فنی رسانه ملی بعد از انقلاب و تغییراتی که داشتیم در این مستند دیده می شود، افزود: پایه و اساس کار ما در این مستند همین است که مخاطب حس کند، لمس کند و ببیند و بشنود که چه تغییرات و تحولاتی صورت گرفته است تغییر و تحولی که به دست متخصصان و هنرمندان ایرانی به نتیجه رسیده است.

**شما برای ساخت این مستند غیر از شیراز کجا را در نظر گرفته اید؟
در نظر داریم برای این مستند از سیستان و بلوچستان، مازندران و تهران استفاده کنیم ولی پایه اصلی سناریو و فیلمبرداری در استان فارس است. البته فارس را با مراکز دیگر مقایسه نمی کنیم بلکه هرجا پیشرفتی داشته آن را مرور می کنیم.

**خلاقیت و ابتکار شما در ساخت این مستند چیست؟
خلاقیتی که در این مستند سازی خودش را نشان می دهد حرکت دوربین است که یکجا ثابت نیست زمینی و هوایی در حرکت است.

 **در مورد موسیقی این مستند صحبت کنید.
برای این مستند موسیقی اختصاصی ساخته می شود و از ترکیب گفتار و موسیقی نیز استفاده و از موسیقی نواحی ایران از جمله موسیقی شیرازی و بختیاری استفاده می شود.

**چند سال از تجربه شما می گذرد؟ به لطف خدا اکنون 63 سال است که از اولین تجربه ام می گذرد و هیچگاه خسته نشدم و با عشق و علاقه به کارم ادامه دادم.

**محوریت "مستند هنر" چیست؟
هنر تلویزیون و رادیو ، پیشینه، قدمت و تاریخ آن که از صفر شروع شده و به کجا رسیده است. در این مستند هم پیشرفت های تولیدی و هم به زیر ساخت های فنی توجه می شود. بیشترین وسایل و دستگاهها ساخت خود مرکز است. در حال حاضر پوشش شبکه های دیجیتال در فارس افزون بر 95 درصد رسیده است و در تجهیز و بستر سازی متکی به متخصصان ایرانی است و این افتخار بزرگی است.

** در این مستند اشاره ای به بحث نوآوری ها و خلاقیت هایی که در زمینه تکنولوژی و ارتباطات رسانه فراهم شده است، می شود؟
بله مبنای کار برهمین اساس است اینکه فارس را انتخاب کردیم به خاطر خلاقیت و نوآوری های فراوانی است که به وفور دیده می شود مبنای کار این مستند نشان دادن خلاقیت ها و نوآوری های رسانه ملی طی 40 ساله انقلاب است.
وی ادامه داد در شرایط بحرانی مواردی مثل آتش سوزی ساختمان پلاسکو کاری که صدا وسیما انجام داد بلافاصله با برقراری ارتباط زنده لحظه به لحظه مردم دنیا را در جریان کار قرارداد و جلو هرگونه سوء استفاده دشمنان را گرفت، هم از نظر محتوایی، هم فنی، آپلود و دانلودهایی که به موقع انجام شده، خبر همان ثانیه پخش شده نه یک هفته بعد. مردم فارس، مردم جنوب ایران، شمال و مرکز ایران، شرق و غربش در یک ثانیه خبردار شدند. هدف این برنامه انعکاس به موقع فعالیت و تلاش همکاران است.

**آیا در این مستند به دوران دفاع مقدس هم پرداخته می شود؟
به دنبال پیروزی انقلاب مواجه شدیم با تحریم اقتصادی و جنگ تحمیلی اما یک شاهکارهای تصویری همکاران صدا وسیما دردوران دفاع مقدس داشتند اینکه این تصاویرچطور گرفته شده است دراین مستند  تلاش می شود به این صحنه ها هم پرداخته شود.
تهیه کننده و کارگردان این مستند : حمید مجتهدی،مدیرفیلمبرداری: امیرحسین مجتهدی،مدیرتولید: حامد رحمانی،موسیقی: محسن جلیلی، نویسنده: داوود روستا، دستیار کارگردان: شایان رجبی،دستیار یک فیلمبردار: فرهاد شکری و تدوینگران این مستند: شهاب شهنام و عاطفه معتمدی هستند.
 
 
کد مطلب : ۲۰۶۰۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما