۰
plusresetminus

چگونه مصرف دخانیات باعث افزایش فشارخون می شود؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۳
مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به افزایش دو تا هشت برابری، احتمال به وجود آمدن پلاک در داخل عروق به دلیل مصرف هر نوع دخانیات هشدار داد.
چگونه مصرف دخانیات باعث افزایش فشارخون می شود؟
به گزارش حافظ خبر، مهندس «سیامک شمس» گفت: مصرف دخانیات به هر شکلی به واسطه رسیدن مواد سمی به بدن باعث به وجود آوردن اختلالات عروقی در بدن می شود.
او افزود: دخانیات ریسک فاکتور مهمی برای به وجود آمدن گرفتگی های داخل رگ است که باعث می شود جریان خون و فشارخون در داخل عروق افزایش پیدا کند.
به گفته مهندس شمس، مصرف دخانیات به هر شکلی چه به شکل سیگار، چه به شکل قلیان و روش های دیگر به واسطه رسیدن مواد سمی به بدن و بیشتر به شکل نیکوتین، باعث ایجاد اختلالات عروقی در بدن می شود که چند مکانیسم دارد.
مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه ادامه داد: مکانیسم اول، تحریک جداره عروق است که با تشکیل پلاک هایی مثل پلاک های آتروم در داخل عروق همراه است؛ تشکیل که به وجود آمدن این پلاک ها و چسبیدن سلول های خونی به این پلاک ها، عمق و فضای داخل رگ را کم می کند که در اصطلاح به آن تنگی عروق می گوییم.
او ادامه داد: موارد دیگری هم در به وجود آمدن این پلاک ها در داخل عروق نقش دارد، اما دخانیات ریسک فاکتور مهمی برای گرفتگی های داخل رگ است که باعث می شود جریان خون و فشارخون در داخل عروق افزایش پیدا کند، در واقع یک واکنش جبرانی با قلب به وجود می آید و چون جریان خون کم می شود، قلب با افزایش ضربانش، فشار داخل عروق را افزایش می دهد که از آن به عنوان فشارخون بالا یاد می کنیم.
مهندس شمس افزود: در کنار این حالت، مکانیسم دیگری بعد از مصرف دخانیات به وجود می آید که مکانیسم هورمونی نیکوتین از طریق واسطه های شیمیایی است و از انتهای اعصاب آزاد می شود، در این حالت ترشح آدرنالین و نورآدرنالین در خون بالا می رود و باعث می شود تعداد ضربان قلب در دقیقه افزایش پیدا کند که این حالت منجر به افزایش فشارخون می شود.
مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه بیان کرد: یکی دیگر از مکانیسم هایی که در افزایش فشارخون نقش دارد، مربوط به مسمومیت با منواکسید کربن ناشی از مصرف دخانیات است، زمانی که فرد دخانیات مصرف می کند، اکسیژن خون کاهش یافته و منواکسید کربن با هموگلوبین ترکیب می شود که ترکیب پایدار و مقاومی است و باعث می شود با یک واکنش جبرانی، بدن تعداد گلبول های قرمز خود را افزایش دهد و در اصطلاح عامیانه به این حالت غلظت خون می گوییم.
او یادآور شد: این سه مکانیسم بعد از مصرف دخانیات باعث می شود که شرایط عروقی و افزایش فشارخون به وجود آید.
کد مطلب : ۲۰۶۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما