۱
plusresetminus
یادداشت/

چرا گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب حادثه سیل شیراز، نمی‌تواند ملاک قانون قرار گیرد؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۸
طبیعتا مرجع رسمی رسیدگی به چنین فاجعه انسانی، قوه قضائیه است. البته بقیه نهادها و ارگان‌ها می‌توانند در این باره به تشخیص خود تحقیقاتی انجام دهند و نقش خود یا سازمان‌های همکار را در این فاجعه بسنجند و حتی آن را اعلام عمومی کنند اما گزارشی که ملاک تصمیمات قضایی باشد، گزارشی است که قوه قضائیه آن را تایید کرده باشد.
چرا گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب حادثه سیل شیراز، نمی‌تواند ملاک قانون قرار گیرد؟
یادداشت// هدایت الله طاهری ‏// حافظ خبر

سرانجام پس از مدت‌ها، هیأتی از کارشناسان رسمی دادگستری فارس که بنا به درخواست کمیته حقیقت‌یاب شورای شهر دو ماه بررسی بر روی سیل‌ دروازه قرآن انجام داده است، بالآخره مقصران سیل شیراز را در ۱۱ ردیف اعلام کرد که در این بین، #شهرداری_شیراز با ۵۴ درصد تقصیر و البته تقسیم ۲۵ درصدی آن میان شهردار فعلی و سه شهردار پیشین شیراز، در صدر مقصران این فاجعه انسانی قرار دارد. 

نکته جالب توجه در این گزارش که در واقع با هدایت‌گری و سفارش شورای شهر شیراز تهیه شده، این است که پادگان‌های سپاه در بالادست دروازه قرآن که در نخستین روزها از سوی شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه و حتی برخی چهره‌های داخلی به عنوان مقصر سیل معرفی می‌شد، هیچ نقشی در ماجرای سیل نداشته است.

اما خدشه اصلی به این گزارش چیست و چرا نمی‌توان آن را ملاک قانون قرار داد؟ طبیعتا مرجع رسمی رسیدگی به چنین فاجعه انسانی، قوه قضائیه است. البته بقیه نهادها و ارگان‌ها می‌توانند در این باره به تشخیص خود تحقیقاتی انجام دهند و نقش خود یا سازمان‌های همکار را در این فاجعه بسنجند و حتی آن را اعلام عمومی کنند اما گزارشی که ملاک تصمیمات قضایی باشد، گزارشی است که قوه قضائیه آن را تایید کرده باشد.

طبعا گزارشی که روز گذشته منتشر شده، سفارش‌دهنده‌ای به نام شورای شهر شیراز داشته است. همان ارگانی که شهرداری برآمده از آن، یک پای اصلی این ماجراست و طبعا هرچقدر هم که شورا بر بی طرفی و استقلال هیات کارشناسی خود تاکید بورزد، اما این شائبه در هر صورت در افکار عمومی مطرح است که آیا واقعا این گزارش دقیق و مستقلانه و بی طرفانه نگاشته شده است؟ آیا هیچ ارتباط و تماسی میان برخی نمایندگان شورا و برخی کارشناسان تهیه‌کننده این گزارش برای جهت‌دهی به آن و یا کاستن از ضریب اشتباه یک فرد یا ارگان برقرار نشده است؟ اساسا کدام ارگان قضایی استقلال و بی طرفی و تخصص مربوطه کارشناسان این گزارش را تایید کرده و بر روند تحقیقات آنها نظارت کرده است؟

این‌ها پرسش‌هایی است که شورای شهر شیراز و هیات کارشناسی مذکور هرچقدر هم برای آن استدلال بیاورند اما باز هم مقبول نمی‌افتد چرا که سفارش‌دهنده این گزارش، خود یک پای مهم ماجراست!

بنابراین ممکن است در گزارشی که قوه قضائیه در آینده نزدیک از حادثه سیل شیراز بیان می‌کند، حتی یک درصد اختلاف نیز با گزارش هیات کارشناسی منتخب از سوی شورای شهر مشاهده نشود اما طبعا آن گزارش ملاک تصمیمات قضایی خواهد بود.
کد مطلب : ۲۰۶۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما