۰
plusresetminus
مدیر کل دفتر آموزش ،ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد:

ضرورت توجه به دانش بومی جوامع محلی در فعالیت های منابع طبیعی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۹
مدیر کل دفتر آموزش،ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور و هیات همراه از پروژه های الگویی و موفق فارس در شهرستان استهبان بازدید کردند.
ضرورت توجه به دانش بومی جوامع محلی در فعالیت های منابع طبیعی
به گزارش حافظ خبر؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این بازدید که با همراهی رئیس و کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان استهبان ،اعضای شرکت تعاونی فراگیر مرتعداران و تعدادی از باغداران این شهرستان  انجام شد  هلالی های آبگیر انجیرستانهای دیم  شهرستان مورد بازدید این هیات قرار گرفت. 
وحید جعفریان مدیر کل دفتر آموزش ،ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور در حاشيه بازديد از این طرح ها باجمعی از کشاورزان و اهالی روستاهای همجوار و نیز تعدادی از کارشناسان و نمایندگان تشکل ها و تعاونی های این شهرستان دیدار و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.
 جعفریان با اشاره به ضرورت مشارکت جوامع محلی در برنامه ها وطرح های منابع طبیعی ، بر ضرورت اقتصادی کردن این فعالیتها و توجه بیش از پیش به حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تاکید کرد.
وی  بهتریــن راهــکار مدیریــت و رفــع مشــکلات عرصــه های منابع طبیعی را توانمند کردن جوامع محلی و استفاده از دانش بومی آنان در اجرای طرح های منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: دﺍﻧﺶ ﺑﻮﻣﯽ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﺤﻠﯽ و دﺧﺎﻟﺖ ﺑﻮﻣﯿـﺎن و روﺳـﺘﺎییان در انجام فعالیتها و برنامه های منابع طبیعی گام بلندی است در جهت احیا و توسعه این عرصه ها.
مدیر کل دفتر آموزش،ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به تاثیرات چشمگیر فعالیتهای احیایی پروژه های آبخیزداری با احداث هلالی های آبگیر افزود: یکی از روش‏های مهم احیاء عرصه های مرتعی و جنگلی، ذخیره نزولات آسمانی در خاک با استفاده از هلالی‌های آبگیر است. وی اظهار داشت:نتایج و اثرات مثبت این طرح ها علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، تاثیر بسزایی در افزایش رطوبت  بافت خاک و نیز تراکم وافزایش پوشش گیاهی دارد.
مجاهد مهدی علیشاهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان استهبان نیز در این بازدید با بیان اینکه در حال حاضر بیش از نیمی از انجیرستانهای دیم فارس در شهرستان استهبان واقع شده است گفت: درچند سال اخیر با احداث هلالی های آبگیر در اطراف درختان و باغات انجیر این شهرستان شاهد موفقیتهای خوبی در  تولید مستمر و پایدار محصولات حتی در شرایط خشکسالی در این شهرستان بوده ایم.وی اظهار داشت:هر هلالی آبگیر با قدرت جذب ده تا 20 هزار لیتر آب در سال شرایط بسیار خوبی را برای حفظ و نگهداری خاک و نيز تغذيه آبخوانها مهیا کرده است.علیشاهی افزود:با اجرای این طرح علاوه بر بهره وری مناسب از منابع آب و خاک  زیرساخت مناسبی جهت گیاهان جنگلی در طرح بوم سازگان زاگرس فراهم خواهد شد ضمن‌ آنکه این طرح بستر مناسبی  برای مشارکت اثر بخش و موثر جوامع محلی  بوده است .
لازم به ذکر است شهرستان استهبان دارای 23 هزار هکتار باغات انجیر دیم بوده و در ۱۷۵ کیلومتری شیراز قرار گرفته است.
کد مطلب : ۲۰۷۴۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما