۰
plusresetminus

خلاصه ی هفتادمین جلسه ی سندتحول بنیادین آموزش وپرورش

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۳
درسندتحول، برعکس روش معمول درکتاب ومقالات،ابتدا مبانی بصورت مفصل بررسی و سپس بابیان واژه های اصلی وفرعی درتربیت،یک تعریف دقیق از آن ارائه و به سه سوال چیستی،چرایی وچگونگی تربیت پاسخ می دهد .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ خلاصه مباحث هفتادمین جلسه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تدریس استاد حسینی به شرح زیر می باشد:::

درسندتحول، برعکس روش معمول درکتاب ومقالات،ابتدا مبانی بصورت مفصل بررسی و سپس بابیان واژه های اصلی وفرعی درتربیت،یک تعریف دقیق از آن ارائه و به سه سوال چیستی،چرایی وچگونگی تربیت پاسخ می دهد .
درادامه به اهداف تربیت و ساحتهای شش گانه ی آن پرداخته و انواع تربیت را براساس شئون آدمی و مراحل رشد ، تبیین می نماید .
در سند اول ،موضوع تربیت،تنها دانش آموز نیست بلکه تمام انسان ها موضوع تربیت هستند .
مطلب بعد تقسیم بندی تربیت باتوجه به میزان شمول است که عبارتند از:
الف :تربیت عمومی

ب:تربیت تخصصی

هردوبخش فوق ،به دو قسمت رسمی وغیر رسمی تقسیم می شوند .

تربیت از نگاه دیگر به دوبخش الزامی واختیاری تقسیم می شود .

تمام مراکز علمی دنیا پذیرفته اند چون تربیت الزامی منافعی را به کودک می رساند ،انجام واجرای آن ضرورت دارد اما بایستی ضرر و آسیبی به کودک نرساند و برنامه به شکلی باشد که به کودک احساس اجبار دست ندهد.
مطلب دیگر در سند
عوامل موثر در تربیت مثل مدرسه, خانواده و...است و سپس عوامل سهیم  درتربیت را بیان نموده  که عبارتند از: نهادسیاست .نهاد دین .نهاد فرهنگ .نهاد تولیدعلم .نهادهنر. نهاد رسانه .نهادخانواده. نهاد جامعه .نهاد احزاب .نهادهای مدنی.

درسندتحول بنیادین هیچ کس به تنهایی مربی نیست الا خدای متعال.و هیچ کس به تنهایی متربی نیست .چرا که کسانیکه مربی هستند در جایگاه دیگر متربی می شوند و خود نیز تحت تاثیر متربی خود قرار میگیرند.
درادامه بحث به عنوان
ارکان تربیت در سند میرسیم. هرعامل اجتماعی سهیم وموثر که درفرایند تربیت ،تاثیرگذاری گسترده تری داشته باشد رکن تربیت بحساب می آید.ارکان تربیت عبارتند از :
الف'خانواده
ب:حکومت
ج:رسانه
د:نهادها وسازمان های غیر دولتی
درحلسه قبل نقش خانواده بر اساس ایه شریفه
یاایهاالناس قوا انفسکم واهلیکم. نارا...(ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده را از آتشی که هیزم آن آدم ها هستند حفظ کنید ...) بیان شد. در ادامه بحث امده:
براساس ایه شریفه لا تضار والده بولدها ولا مولود له بولده. .پدر و مادر که وظیفه تربیت فرزند را برعهده دارند نباید کاری که برای کودک ضرر دارد انجام دهند و بر اساس مبانی اسلام و قوانین کشور اگر پدرومادر در تربیت فرزند کوتاهی کردند وظیفه ی حکومت اسلامی است که مانع انها شده و در شرایطی جانشین پدرومادرمیشود. براساس سند، آحاد مردم حق تربیت شدن دارند و کسی نمیتواند مانع این حق شود.علاوه برحق افراد خانواده از #حق بر تربیت# نیز برخوردار است. یعنی حق دارد که در تربیت مداخله و نظارت  و در انجام آن مشارکت نماید.
در تربیت فردی ، تربیت وظیفه خانواده است یعنی خانواده متکفل تربیت و حکومت اسلامی  مکمل تربیت است  اما در تربیت اجتماعی،نقش اصلی به عهده ی حکومت وخانواده مکمل آن. میباشد.

در جلسات آینده به نقش خانواده به عنوان مهمترین رکن در تربیت فردی و اجتماعی خواهیم پرداخت.
کد مطلب : ۲۰۸۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما