۰
plusresetminus
نوزاد پاچنبری که به کما رفت!

عوارض بیهوشی یا خطای پزشکی؟!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۰
پدر ملیسا می گوید: خواسته ما انتقال دخترم به بیمارستان‌های شیراز است تا شاید تحت نظر متخصصان مغز و اعصاب کودکمان درمان شود که در اجابت این خواسته تا کنون تعلل شده است.
عوارض بیهوشی یا خطای پزشکی؟!
به گزارش حافظ خبر، ملیسا نساجی اول آذر سال 1397 در بیمارستان حضرت ولی‌عصر(عج) پا به دنیا گذاشت گرچه او پاچنبری بود اما با حضور خود شور و نشاط را میهمان هفت سال زندگی مشترک خانواده نساجی کرد. شادمانی که بیش از هفت ماه طول نکشید. فرهاد نساجی، پدر ملیسا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ملیسا دارای عارضه مادرزادی برگشت پاشنه پا به داخل بود و زیر نظر دکتر ساریخانی، متخصص ارتوپدی پای وی گچ گرفته شد که بخاطر عدم اصلاح با گچ، پزشک معالج عمل جراحی را پیشنهاد داد.
وی اظهار کرد: به توصیه پزشک معالج وقت عمل جراحی روز شنبه یکم تیرماه تعیین شد و قبل از عمل یک بار روز پنجشنبه و یک بار روز شنبه تست بیهوشی و آزمایشات لازم انجام شد که همه چیز حکایت از آمادگی ملیسا برای انجام عمل داشت.
نساجی با بغض و اشک و آه ادامه داد: پزشک معالج بیان کرده بود که عمل سرپایی است و نیازی به بستری ندارد اما روز عمل پس از تزریق مواد بیهوشی، دخترم به کما رفت و اصلا عمل انجام نشد و ساعت‌ها پس از عمل مسئولین بیمارستان فقط ما را به یکدیگر پاس می‌دادند و هیچکدام حاضر به توضیح درخصوص اتفاقی که افتاده بود نشدند.

انتقال به شیراز؛ خواسته اجابت نشده والدین ملیسا!
وی از اینکه هنوز هم مسئولان بیمارستان برای او شفاف توضیح نمی‌دهند که چه اتفاقی افتاده و اکنون وضعیت دخترش چگونه است، گلایه‌مند بود و گفت: گرچه دخترم از کما بیرون آمد اما اکنون عارضه‌های بیهوشی سراسر بدن وی را از کار انداخته و بی‌هیچ تحرکی روی تخت بیمارستان افتاده و از طریق بینی شیر به وی داده می‌شود.
نساجی اعلام کرد: به نظام پزشکی شهرستان فسا شکایت کرده‌ایم اما روند رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده بسیار کند انجام می‌شود و اکنون خواسته ما انتقال ملیسا به بیمارستان‌های شیراز است تا شاید تحت نظر متخصصان مغز و اعصاب کودکمان درمان شود که در اجابت این خواسته نیز تا کنون تعلل شده است.

در صورت آمادگی پذیرش بیمارستان‌های شیراز نوزاد منتقل می‌شود
دکتر علی‌اصغر خالقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه توضیح داد: ملیسا دچار عارضه پاچنبری بود و در زمان مناسب که بلافاصله پس از تولد است برای اصلاح عارضه با کمک گچ اقدام نشده بود و نیاز به عمل جراحی داشت که پس از تزریق بیهوشی دچار اسپاسم مجرای هوایی می‌شود که در نوع خود بسیار خطرناک است گرچه فورا لوله‌گذاری داخل نای انجام می‌شود اما ریه باز نمی‌شود و در اثر عدم اکسیژن‌رسانی کافی به مغز، نوزاد به کما می‌رود که پس از انجام اقدامات احیاء سیستم قلبی بازمی‌گردد اما احتمال عارضه مغزی وجود دارد که در ICU بیمارستان حضرت ولی‌عصر(عج) تحت مراقبت است و امیدواریم با گذر زمان بهبودی پیدا کند.
وی با ابراز تاسف از رخ دادن چنین حادثه‌ای با خانواده بیمار ابراز همدردی کرد و گفت: با عوامل بیهوشی برخورد قاطع شده و دستور تعلیق فعالیت تا تعیین تکلیف پرونده داده شده است اما باید توجه داشت هیچ پزشک و کادر درمانی نه تنها بخاطر بیمار بلکه بخاطر کار، اعتبار و آبروی خودش هم نمی‌خواهد که امثال این اتفاقات رخ دهد و آزمایشات و تست‌ها نیز برای جلوگیری از آسیب انجام می‌شود اما چنین واکنشی پیش‌بینی نشده بود و احتمال بروز این عارضه یک‌هزارم درصد است که از بدشانسی پزشک و خانواده بیمار این اتفاق افتاده است. نگرانی و ناراحتی پزشک نیز کمتر از خانواده بیمار نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در بیمارستان فسا حضور ندارد، آیا بهتر نیست که نوزاد به یکی از بیمارستان‌های شیراز انتقال داده شود، گفت: نوزاد هر بیمارستان دیگری هم که بستری شود همین روند درمان را باید طی کند اما در عین حال نه تنها برای بیمارستان‌های شیراز بلکه برای انتقال به هرجایی که احتمال بهبودی دهند و با انتقال موافقت نمایند ما زمینه انتقال را فراهم می‌کنیم و برای اقناع روحی روانی پدر و مادر بیمار بازهم تلاش می‌کنیم که بیمار برای بستری در یکی از بیمارستان‌های شیراز پذیرش شود.
خالقی در پاسخ به سوالی درمورد روند رسیدگی به شکایت والدین ملیسا گفت: شکایت والدین بیمار که حقی قانونی است در هیات بدوی نظام پزشکی متشکل از جمعی 7 یا 9 نفره شامل رئیس دادگستری، نماینده پزشکی قانونی و پزشکان متخصص و کارشناسان رشته‌های تخصصی بررسی می‌شود و حتی تا 20 روز پس از صدور رای هیات بدوی درصورت اعتراض شاکی، پرونده برای رسیدگی و بررسی مجدد به شیراز ارسال می‌شود.

عدم تضاد منافع و منع قانونی مسئولیت همزمان ریاست بیمارستان و نظام پزشکی!
رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا در پاسخ به این سوال که قرار گرفتن همزمان یک شخص در جایگاه رئیس بیمارستان و رئیس نظام پزشکی فسا آیا تضاد منافع را به وجود نمی‌آورد، گفت: این مورد منع قانونی ندارد ضمن اینکه رئیس نظام پزشکی الزاما خودش عضو هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی نیست. از طرفی اگر خطای سهوی یا عمدی پزشکی باشد، باید پزشک پاسخگو باشند و بنا نیست که رئیس بیمارستان یا دانشگاه از خطای پزشکی دفاع کنند بلکه برخوردها قاطع خواهد بود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا انتصاب پزشکی بدون داشتن ردیف استخدامی به عنوان رئیس بیمارستان تخلف نیست، گفت: این سوال و ابهام قبلا نیز مطرح شده و پس از بررسی تیم بازرسی رفع ابهام شده است، رئیس بیمارستان فسا درست است که عضو هیات علمی نیست و ضریب K در رابطه استخدامی ندارد اما براساس قرارداد ماده 88 ‌استخدام شده و اگر بخواهیم پزشکان قراردادی را بیرون کنیم که باید عذر اغلب کادر درمانی را بخواهیم. ایشان ردیف حقوقی رسمی ندارد و از محل عملکرد خود حقوق دریافت می‌کند که البته از اول مهرماه نیز به دلیل ادامه تحصیل در مقطع فوق تخصص جراحی پلاستیک رئیس فعلی بیمارستان حضرت ولی‌عصر(عج) تغییراتی خواهیم داشت.

نوزاد پاچنبری که به کما رفت!/ عوارض بیهوشی یا خطای پزشکی؟!

نوزاد پاچنبری که به کما رفت!/ عوارض بیهوشی یا خطای پزشکی؟!
نوزاد پاچنبری که به کما رفت!/ عوارض بیهوشی یا خطای پزشکی؟!

نوزاد پاچنبری که به کما رفت!/ عوارض بیهوشی یا خطای پزشکی؟!
شیرازه
کد مطلب : ۲۰۸۵۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما