۰
plusresetminus
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

رفع عقب ماندگی سخت افزاری نماز جمعه در شیراز

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۳
نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه اقامه نماز جمعه در شیراز به دوران مشروطیت باز می‌‎گردد، از آنچه عقب ماندگی سخت‌افزاری آن نسبت به کشور عنوان می‌شد، انتقاد کرد و خواستار رفع این عقب ماندگی شد.
رفع عقب ماندگی سخت افزاری نماز جمعه در شیراز
به گزارش حافظ خبر، به نقل از روابط عمومی دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: نماز جمعه شیراز به لحاظ زیرساختی و سخت افزاری در مقایسه با تهران و دیگر کلانشهرهای کشور عقب است.او خاطرنشان کرد: بنده حدود 12 سال پیش مصلی نمازجمعه اصفهان را دیده ‌ ام. مسئول مصلای اصفهان حدود 3 ساعت ویژگی‌های مجموعه را توضیح داد؛ در 7 آیتم این ساختمان ثبت بین المللی داشت و با حفظ معماری اسلامی و ایرانی، 7 شاخص ساختمان را ثبت بین المللی کردند و از سازه‌های شاخص جهان است.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه مصلای نماز جمعه اصفهان برای اقامه نماز و دیگر رویدادهای مهم این شهر استفاده می‌شود، گفت: ما در شیراز این جمله آیت الله ایمانی را فراموش نمی‌کنیم که می گفتند "اگر مسجد نو نبود که در زمان اتابکان ساخته شده، ما جایی برای نمازجمعه نداشتیم."
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مسجد وکیل مربوط به چند صد سال پیش است که در زمان خود یک افتخار برای شیراز بوده اما امروز به لحاظ زیرساختی پاسخگوی نماز جمعه این شهر نیست، گفت: یکی از کارهای اصلی ما به سرانجام رساندن مسائل سخت افزاری و زیرساختی برای نماز جمعه است، مسائلی که بدون آنها برگزاری نماز جمعه با اختلال مواجه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در بخش‌های مختلف نظام هر از گاه بزرگداشتی برای افراد یا نهادها و سازمان‌ها برگزار می‌شود، گفت: اگر برای این بزرگداشت‌ها هدف و کارویژه مناسبی طرح ریزی نشود در ادامه و پس از چند سال کلیشه ‌ ای شده و به خاطر ازدیاد مراسم به هدف مورد نظر نخواهیم رسید و فقط اتلاف سرمایه بیت المال و وقت مردم خواهد بود.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در مورد نماز جمعه هم همین است، خاطرنشان کرد: بزرگداشت نمازجمعه به این است که این مسائل پاسخ پیدا کند وگرنه ما رفتارهایی که عادتمان شده را انجام می دهیم و هیچ گونه تغییری در جامعه رخ نمی دهد و به چنین چیزی نمی شود افتخار کرد و دلخوش بود .
او گفت: اساس کار باید با یک نگاه دقیق تری شکل بگیرد.این نگاه را سعی کردیم ابتدا در ائمه جمعه ایجاد کنیم، این جایگاه را درست تبیین کنیم و متناسب با این، جایگاه امام جمعه باید رشد کند، برای اینکه امام جمعه ای که قصد ارائه نظر در برنامه ریزی استان داشته باشد باید مطالعه کرده و قضیه را به خوبی دیده باشد.
آیت الله دژکام افزود: لازمه هر تغییر در مسائل اجتماعی این است که همه اطراف آن به نوعی خود را متناسب با تغییر به روز کنند. این حرکت الحمدالله شروع شده و ما باید شروع کننده حرکت هایی باشیم که 300 سال دیگر بگویند شیراز زنده و پویا بوده است.
امام جمعه شیراز همچنین توجه به جامعه پردازی و تمدن سازی مد نظر مقام معظم رهبری را یادآور شد و گفت: نمازجمعه به عنوان یک نهاد اجتماعی و دینی باید وظایف و کارکردهایش در جامعه و تمدن اسلامی بررسی شود .
او با بیان اینکه گاهی اوقات به جای درگیر شدن با مباحث علوم انسانی، در مبانی کار غرق می‌شویم، گفت: باید مشخص کنیم که کارکرد و وظایف نمازجمعه به عنوان یک نهاد دینی که اسلام آن را تاسیس کرده چیست؟ چه نقشی در اجتماع دارد و کدام نیازها را برطرف می کند؟ یک بررسی می خواهد تا اهداف و برنامه ‌ های آن مشخص شود؛ اگر این چند سرفصل را افراد وارد و متخصص توضیح دادند و تبیین کردند در ادامه می دانیم قدم بعدی چیست .
او با اشاره به اینکه بارها این سئوال را مطرح کرده است که به نظر شما وظیفه نماز جمعه و امام جمعه چیست؟ گفت: پاسخ دادن به این سئوال برای مردم بسیار حائز اهمیت است از این جهت که مردم باید بدانند وظیفه اجرایی بر عهده کیست، چه کسی قانونگزار است و چه کسی مجری قانون و انجام کدام کار را باید از کدام مسئول مطالبه کنند .
امام جمعه شیراز گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب بیان کردند که می‌خواهیم تمدن بسازیم، یعنی در تمدنی اسلامی که خواهیم ساخت امام جمعه در همه کارها می‌تواند دخالت کند؟ برای اینکه وقتی شما می‌گویید امام جمعه در همه کارها نقش ایفا کند، توقع مردم نیز در همه چیز متوجه امام جمعه می شود، ولی وقتی تقسیم کار رخ داد بنده در حیطه وظایف خود مسئول می شوم و دیگران در حیطه وظایف خود مسئول می شوند و آنگاه همه یاد می‌گیرند که پاسخگو باشند .
آیت‌الله دژکام تصریح کرد: این سردرگرمی که امروز در جامعه ما درست شده است و در جنگ روانی و رسانه‌ای تلاش می‌کنند همه چیز را اینگونه نشان دهند که فقط یک نفر در جامعه پاسخگوست را باید درست کنیم. تا شرح وظایف مشخص نباشد و مردم ندانند که کدام توقع را باید از چه کسی مطرح کرد، نمی توان کار کرد، اما زمانی که وظایف مشخص شد بنده مطالبه اختیارات و امکانات را خواهم داشت.
او ادامه داد: ما باید از این سردرگمی بیرون آییم و به سمت تمدن سازی نوین اسلامی که رهبر انقلاب فرموده‌اند، پیش برویم و در ادامه با همکاری یکدیگر مسائل جامعه را حل کنیم به گونه ای که وقتی کسی به عنوان توریست وارد کشور ایران می شود فقط ساختمان های قشنگ و تاریخی را نبیند و درک کند که ایرانی ها توانسته اند زندگی خود را متناسب با روزگار امروز به گونه ای سامان دهند که کار زمین مانده ای وجود ندارد و یک تمدن پیشرفته که نیازهای انسان امروز را پاسخ می دهد، برپا شده است؛ اما وضع ما اینگونه نیست و متاسفانه امروز به جایی رسیده که فقط مثلا در اردیبهشت ماه که فصل توریست هاست در کوچه های بافت تاریخی شیراز معتادان متجاهر را به صورت موقت جمع می‌کنیم؛ تداوم این وضعیت بس است .
آیت‌الله دژکام گفت: امروزه وضعیت محلاتی چون سنگ سیاه و بافت تاریخی شیراز مناسب نیست و زمانی درست می شود که در طول سال این محلات پاک باشد؛ مردم در غیر ایامی که برخی محلات بافت تاریخی را برای توریست آماده کرده‌اید می‌ترسند به آنجا بروند، کجای این قضیه به تمدن نوین اسلامی می خورد؟ ما می خواهیم تمدن سازی کنیم و نقش نمازجمعه در این تمدن سازی را باید بررسی کنیم و این کاری است که تا پایان سال به کمک اساتید دانشگاه و حوزه باید انجام دهیم تا تکه های گمشده را پر کنیم.
امام جمعه شیراز در بخش اول سخنان خود در این جلسه، ضمن قدردانی از استاندار فارس به دلیل اهمیت قائل شدن برای شورای فرهنگ عمومی، گفت: امیدوارم شورای فرهنگ عمومی فارس بالاخره نقش مناسب خود را در عرصه فرهنگ استان ایفا کند، گرچه وضع موجود این شورا جای بحث دارد، چون شوراهای فرهنگ عمومی سراسر کشور تا رسیدن به نقطه ای که هدف گذاری و برای آنها برنامه ریزی شده است فاصله دارند .
 
کد مطلب : ۲۰۸۹۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما