دو گام اساسی در کار تشکیلاتیِ تشکل های فرهنگی و اسلامی

5 مرداد 1398 ساعت 10:48

در کار تشکیلاتی، همه ی اجزاء با ساختار، برنامه و طراحی مشخص، هدف مشترکی را دنبال می کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.


یادداشت// مجتبی اشرافی‏// حافظ خبر

در کار تشکیلاتی، همه ی اجزاء با ساختار، برنامه و طراحی مشخص، هدف مشترکی را دنبال می کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. مأموریت اصلی گروه ها و تشکلات فرهنگی در یک کار تشکیلاتی، شامل 3 مؤلفه نقش آفرینی عمومی در عرصه اجتماع و فرهنگ عمومی، نقش آفرینی تخصصی در حیطه فرهنگ و هنر و کادرسازی و شبکه سازی فرهنگیاران و مبلغان فرهنگی و هنری می باشد. بنابراین، ضعف در فهم هر یک از این مؤلفه ها و عدم طراحی مناسب برای حصول نتیجه مطلوب در این زمینه می تواند کار تشکیلاتی یک تشکل فرهنگی را به نتیجه مطلوب و موفق رهنمون شود.

نداشتن هدف و سردرگمی در یک کار تشکیلاتی فرهنگی، فرد را خیلی زود خسته و دلمرده می کند. هم چنین، هدفگذاری نادرست هم می تواند توانمندی افراد را به حاشیه ببرد. با وجود اهمّیّت هدفگذاری، بسیاری از تشکیلات فرهنگی بامحوریت فعالیت های دینی و تبلیغی همچنان سردرگم هستند و هدف مشخّصی را برای خود انتخاب نکرده اند. این تشکیلات هر روز زحمت بیشتری می کشند و در حال بهبود ظرفیّت و توانمندی های خود هستند، ولی در بسیاری از موارد، فعّالیّت هایشان نتیجۀ عکس دارد و حتی گاهی در نقطه ی مخالف اهداف تعریفی انقلاب اسلامی عمل نموده و هزینه های اغلب جبران ناپذیری را بر مجموعه فرهنگی تحمیل می کنند.

رسالت انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و بر همین اساس، هدف غایی تشکل های فرهنگی تلاش و برنامه ریزی برای رشد و تربیت نیرو برای انجام برنامه ها و تحقق طرح های فرهنگی برای نیل به این اهداف است.

اولین قدم برای انجام یک کار تشکیلاتی فرهنگی خوب، تعیین وضعیت موجود بر مبنای واقعیت ها و بستر حاضر و دقت در خودشناسی و ظرفیّت شناسی تشکیلات است. هم چنین شناسایی استعدادها و وضعیت موجود تشکیلات فرهنگی در سطح استانی و شهرستانی و حتی در سطح ملی، میتواند اولین قدم در یک کار تشکیلاتی را محکم و اثرگذار نماید.

گام دوم و اساسی در کار تشکیلاتی فرهنگی تبیین هدف های میانی طولی و عرضی برای رسیدن از وضعیّت موجود (نقطۀ شروع) به وضعیّت مطلوب (نقطۀ پایان) است. که در تشکیلات فرهنگی، در مرحله اول بسترسازی فرهنگی و در مردحله بعدی ترویج و اشاعه فرهنگ  انقلاب اسلامی و جذب حداکثری است، باید از یکسری نقاط میانی عبور کرد. از این منظر اهداف بایستی، واقع بینانه، قابل دسترس، منطبق بر مأموریت محوله سازمان به معاونت(مکتوب) و دارای تاریخ شروع و انقضاء باشد.

بنابراین، به نظر می رسد داشتن هدف و اشرافیت به وضعیت موجود، کار علمی و عملی انجام دادن، همبستگی و هم پذیری جمعی تشکیلات فرهنگی و استفاده از پتانسیل سرمایه انسانی متخصص و وحدت رویه در همه گروه های فرهنگی و ثمن های همکار می تواند عرصه فرهنگ در استان و کشور را با یک موج قوی و فراگیر فرهنگی و البته سازنده و موفق همراه نماید.


کد مطلب: 20974

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20974/دو-گام-اساسی-کار-تشکیلاتی-تشکل-های-فرهنگی-اسلامی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir