۰
plusresetminus

تلاش متخلفان کت زنی درختان جنگلی شهرستان جهرم ناکام ماند

تاریخ انتشارسه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۸
متخلفان کت زنی درختان جنگلی در شهرستان جهرم تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.
تلاش متخلفان کت زنی درختان جنگلی شهرستان جهرم ناکام ماند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ علیرضا عرب شیبانی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم با اعلام این خبر گفت: متخلفان کت زنی(زخمی کردن )درختان بنه و افراد مرتبط با آنها تحت نظر و پیگرد قانونی قرار دارند.
وی در تشریح این خبر گفت: براساس گزارش‌های واصله مردمی مبنی برکت‎زدن و بهره برداری غیر مجاز شیره سقز از درختان بنه در "ارتفاعات جنوبی کوه گر "در اطراف روستای باغ گر شهرستان جهرم ، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به منطقه مذبور اعزام واقدامات اولیه جهت بررسی کامل منطقه را آغاز کردند.
عرب شیبانی افزود: پس از عزیمت ماموران به ارتفاعات دو هزار و 450 متری منطقه ، مشخص شد افرادی ناشناس اقدام به کت‎زدن درختان بنه جهت برداشت سقز کرده و پس از این اقدام از منطقه متواری شده اند. با بررسی های محلی مشخص شد که افزاد مذکور غیر بومی بوده و با کمک و همراهی بعضی افراد معلوم الحال در ارتفاعات صعب العبور و دور از دسترس و خارج از دید ماموران حفاظتی به این عمل دست زده و به امید جمع آوری سقز با نصب کاسه های گلی در سرتاسر بدنه آسیب دیده درخت به دنبال منافع سودجویانه خود بودند .  وی افزود : پس از شناسایی درختان آسیب دیده ، کاسه های گلی نصب شده معدوم و اقدامات لازم برای تیمار این درختان آغاز شد .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم با اشاره به پیگیریهای انجام شده در راستای حراست از درختان ارزشمند بنه در شهرستان و اقدامات لازم جهت شناسایی متخلفان گفت: در حال حاضر هماهنگی های لازم با دستگاه قضایی برای جلوگیری از ورود مجدد آنها به این منطقه انجام و تدابیر ویژه ای نیز برای شناسایی و دستگیری این افراد در نظر گرفته شده است.
عرب شیبانی با اشاره به ممنوعیت برداشت و بهره‎ برداری از درختان بنه جهت استحصال شیره سقز در سراسر استان فارس خاطرنشان کرد: با طرح دعوی کیفری در مراجع قضایی برای مجازات این افراد ، تلاش برای دستگیری آنها کماکان ادامه داشته و در صورت شناسایی هویت این اشخاص بر اساس موازین قانونی و بدون اغماض با آنان برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه تیغ زدن بر تنه و صمغ گیری باعث نابودی درختان ارزشمند و کهنسال جنگلی می شود اظهار داشت: بر اساس ماد‌‌‌‌‌ه ۴۶ قانون حفاظت و بهره برد‌‌‌‌‌اری از جنگل ها و مراتع «کت زد‌‌‌‌‌ن و یا روشن کرد‌‌‌‌‌ن آتش د‌‌‌‌‌ر تنه د‌‌‌‌‌رختان جنگلی» جرم و متخلفان علاوه بر پرد‌‌‌‌‌اخت جریمه نقد‌‌‌‌‌ی به حبس تأد‌‌‌‌‌یبی از سه ماه تا یک سال نیز محکوم خواهند‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه فعالیت غیر قانونی توسط افراد متخلف، مراتب را از طریق تلفن 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.
 
کد مطلب : ۲۱۰۳۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما