چگونه خطر تشکیل سنگ های کلیوی را به کمترین میزان برسانیم؟

14 مرداد 1398 ساعت 14:43

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: با افزایش میزان کلسیم و اگزالات ادراری، شانس تشکیل سنگ های کلیوی بیشتر می شود و همچنین اسید اوریک ادرار می تواند هسته ای باشد که سنگ های اگزالات کلسیم دور آن تشکیل می شود.


به گزارش حافظ خبر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «محمدحسن افتخاری» در ادامه به نکاتی که با رعایت آنها می توان شانس تشکیل سنگ های کلیوی را به کمترین میزان رساند، اشاره کرد.
او گفت: پروتئین های حیوانی مقدار کلسیم اگزالات و اسید اوریک ادراری را افزایش می دهد، بنابراین با کاهش مصرف پروتئین های حیوانی می توان خطر تشکیل سنگ های کلیوی را کاهش داد.
این استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: مصرف بیشتر فیبرهای غذایی دفع ادراری کلسیم را کاهش می دهد و رژیم های غذایی حاوی چربی و نمک زیاد و میزان کم فیبر خطر تشکیل سنگ را افزایش می دهد.
دکتر افتخاری همچنین دریافت زیاد نوشیدنی های دارای کافیئین را عامل افزایش دفع ادراری کلسیم بیان کرد.
او با بیان اینکه نوشیدن مقادیر زیاد آب و سایر مایعات موجب افزایش حجم ادرار و کاهش غلظت مواد تشکیل دهنده سنگ می شود، نوشیدن دست کم دو لیتر مایعات برای افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند را ضروری دانست.
این عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی یادآور شد: کاهش مصرف غذاهای دارای اگزالات بالا مانند لوبیا، شکلات، قهوه، جعفری، ریواس، هویج، کرفس، خیار، کریپ فروت، چای و بادام زمینی و مصرف ویتامین های گروه ب در کاهش خطر تشکیل سنگ، موثر است.


کد مطلب: 21081

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21081/چگونه-خطر-تشکیل-سنگ-های-کلیوی-کمترین-میزان-برسانیم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir