۰
plusresetminus

ارائه سبک‌های خبری خوب به خبرنگاران فارس

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۵
کارگاه آموزشی خبر خوب و سبک‌های پیشرفته خبرنویسی به همت خانه مطبوعات و رسانه‌های فارس یک روز قبل از روز خبرنگار و در سالن غزل تالار حافظ اداره کل ارشاد و تبلیغات اسلامی فارس برگزار شد.
ارائه سبک‌های خبری خوب به خبرنگاران فارس
به گزارش حافظ خبر، قلم خبرنگار به عنوان یک عامل تاثیرگذار در حال و هوای جامعه آنقدر نقش کلیدی دارد که با انتخاب سبک خبری خود می‌تواند در یک جامعه نشاط، امیدواری و مثبت اندیشی ایجاد کند و یا برعکس ناامیدی و بدبینی را به افراد جامعه القاء کند. این همان رسالتی است که همواره در مورد شخصی به نام خبرنگار از آن یاد می‌شود. فردی که بذر امید بکارد و یک ذهنیت طولانی برای نسل‌های بعد درباره طرز تفکر نسبت به مسائل مختلف ایجاد کند.
یک کارگاه پرفایده
کارگاه آموزشی خبر خوب و سبک‌های پیشرفته خبرنویسی با ارائه مطالب سودمند برای خبرنگاران فارس با حضور مدرس این دوره «هادی زمانی»، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، جامعه‌شناس، نویسنده و محقق، روزنامه نگار و متخصص روابط عمومی با حضور کمتر از 20 نفر عصر 16 مرداد با ارئه مطالب کلیدی در مورد خبرنویسی و خبرنگاری برگزار شد و در آن نقش خبرنگار بیش از پیش در جامعه مورد توجه و تاکید قرار گرفت. در این کارگاه موثر مطالبی ارائه شد که خبرگزاری فارس تصمیم گرفت از آن گزارشی تهیه کند تا خبرنگارانی که موفق به شرکت در آن نشدند از مطالب ارزنده تدریس شده در جهت ارتقاء سبک‌های خبرنویسی خود بهره بگیرند.
اهمیت خبر خوب
در جلسه اول کارگاه بر نقش و تاثیر خبر خوب تاکید می‌شود. اینکه خبر خوب لزوما نقل و عنوان کردن خبرهای حوادث تلخ و دردناک در جامعه نیست. خبری خوب است که مطابق با ارزش‌های خبری و معیارهایی که مردم به ما می‌گویند انتخاب و تنظیم شود. سرمایه و ابزار روزنامه‌نگاران کلمات هستند و اگر در اخبار خود مدام از واژگان با بار منفی استفاده کنیم بی‌شک چرخه تفکر جامعه را به سمت منفی‌گرایی سوق داده‌ایم.
ویژگی خبر خوب
مدرس این کارگاه خبری را خوب می‌داند که آرامش ‌بخش، آموزش دهنده، امید آفرین و فرهنگ آفرین باشد. خبرنگار با ارائه خبر خوب می‌تواند از فرهنگ جامعه که از احساسات مشترک، آداب و رسوم، عرف، سنت و قوانین تشکیل شده است دفاع کند. خبر خوب همچنین باید جامع و کامل و فاقد ابهام باشد تا به تمام سئوالات خواننده‌ای که آن را می‌خواند توان پاسخ داشته باشد.

 
سبک‌های پیشرفته خبری
پس از یک استراحت کوتاه در کارگاه، سبک‌های خبری پیشرفته ارائه می‌شود که شامل هرم وارونه، تاریخی، تلفیق، ساعت شنی، گیلاس، وال استریت ژورنال و سبک خبری «برید»، یک سبک ایرانی خبرنویسی هستند. سبک برید حاصل ابداع مدرس این دوره آموزشی است.
چکیده سبک‌ها
شرکت‌کنندگان در این دوره با سبک هرم وارونه که اصل موضوع در ابتدا ارائه می‌شود آشنا شدند. در سبک تاریخی اما روایت‌ها در خبر به ترتیب وقوع زمان خبر ارائه می‌شوند و در آخر نتیجه خبر ذکر می‌شود. سبک تلفیقی دارای یک لید هرم وارونه است که با سبک تاریخی ادامه می‌یابد و سبک ساعت شنی در ابتدا یک هرم وارونه کمتر در پیش می‌گیرد و با یک جمله چرخشی وارد یک سبک تاریخی با حجم بیشتر می‌شود. سبک گیلاس نیز یک هرم وارونه بیشتر در ابتدا و سپش یک سبک تاریخی با حجم کمتر را دنبال می‌کند. وال استریت ژورنال اما یک شخص عامی را که شخصیتی واقعی است در اول داستان می‌آورد و با یک لید داستانی در پیش گرفته می‌شود و در نهایت با نقل‌قول از زبان دیگران درباره موضوع خبر دنبال می‌شود و مناسب‌ترین سبک برای ارائه معضلات اجتماعی است.
خبرنویسی به سبک ایرانی
زمانی که سبک خبرنویسی ایرانی را شخصا ابداع کرده است درباره این سبک می‌گوید: برید یک سبک منطبق بر فرهنگ ماست که خواننده را به خواندن خبر در رسانه ترغیب و تشویق می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: در لید خبری این سبک از موضوعات تاریخی، داستانی، طنز و علمی استفاده می‌شود که با ارائه اطلاعات و پیشینه موضوع خبر دنبال می‌شود.
مدرس این کارگاه خبری اضافه می‌کند: در ادامه یک سئوال درباره سوژه باید مطرح شود و با مسئله‌یابی در مورد این سئوال خبر را پیش ببریم و در نهایت در آخر خبر، حرف اصلی و راهکار را عنوان می‌کنیم.
برگزاری کارگاه‌هایی از این دست بی‌شک در برخورداری از یک جامعه امیدوار و نوشن خبرهای مدرن و حرفه‌ای نقش موثری دارد که امیدواریم تداوم یابند.

فارس
کد مطلب : ۲۱۱۱۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما