۰
plusresetminus

اکنون زمان انجام اصلاحات پولی در کشور نیست

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۶
جعفر قادری با اشاره به بالابودن نرخ تورم گفت: زمانی انجام اصلاحات پولی مفید و موثر خواهد بود که نرم تورم را کنترل کرده و آن را کاهش دهند.
اکنون زمان انجام اصلاحات پولی در کشور نیست
به گزارش حافظ خبر، بانک مرکزی و دولت در تصمیمی اعلام کردند که طرح حذف 4 صفر از پول ملی به‌صورت رسمی در دولت مورد بررسی قرار گرفته است.
هیئت دولت در جلسه ای که در تاریخ 9 مرداد ماه و به ریاست حسن روحانی برگزار شد، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی جهت حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول از ریال به تومان را به تصویب رساند. این تصمیم بعد از گذشت 24 سال به واقعیت پیوسته است.

گفته می شود این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازاریابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی صورت گرفته اما پس از این تصمیم عده ای معتقد هستند که حذف صفر تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت و تغییری در متغیرهای اقتصادی نظیر تورم، بیکاری، رشد یا رکود اقتصادی، تولید، ارزش پول و قدرت خرید ندارد زیرا این متغیرها تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی پولی، مالی و درآمدی دولت قرار داشته و متأثر از تعداد صفرهای پول نیستند چراکه کشورهای بسیاری این کار را انجام دادند و نتیجه‌خاصی حاصل نشد.
 
جعفر قادری، استاد و فعال اقتصادی درمورد تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی از ریال به تومان گفت: این اتفاق می تواند هزینه چاپ و انتشار پول را کاهش داده و به علاوه هزینه مبادله یا استفاده از پول را کاهش می دهد.

وی در ادامه توضیحاتش مطرح کرد: این مصوبه اما تاثیری بر شاخص های اقتصاد نظیر تورم، بیکاری و تولید نخواهد داشت و تنها از حمل حجم قابل توجهی از مقدار پول توسط مردم را خواهد کاست و هزینه چاپ، نقل و انتقال را کاهش می دهد.
قادری با بیان اینکه جهت حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول از ریال به تومان نمی تواند تاثیری بر زندگی و معیشت مردم داشته باشد، عنوان کرد: این اتفاقات بخشی از هزینه های مبادلات را کاهش می دهد اما یک سری هزینه ها را بر جامعه تحمیل خواهد کرد.
وی همچنین اضافه کرد: برای تطبیق جامعه با این تغییرات زمان زیادی را خواهد طلبید و این موضوع مشکلاتی را برای افراد جامعه به ویژه افراد کم سواد و بی سواد ایجاد خواهد کرد و برای این مسئله باید فکری شود.
استاد اقتصاد دانشگاه شیراز درمورد نگاه دولت به تغییراتی پولی تصریح کرد: دولت در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی از ریال به تومان بیشتر نگاه اصلاحاتی دارد و کم تر مباحث دیگر را دنبال می کند.
وی پیرامون مزایا و معایب حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی از ریال به تومان خاطر نشان کرد: شاید این تغییرات در هر حال لازم بود که صورت پذیرد اما باید توجه داشت که زمانی این تغییرات و اصلاحات پولی مفید و موثر واقع خواهد شد که نرخ تورم پایین باشد.
قادری اضافه کرد: وقتی نرخ تورم بالا باشد مجدد ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا می کند و کاهش ارزش پول ملی، دوباره نیاز این تغییر را ایجاد می کند و اگر قرار باشد این موضوع مجدد تکرار شود، مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می نماید.
وی نتیجه گیری کرد: با توجه به صحبت های صورت گرفته، اکنون زمان انجام این تغییرات و حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی از ریال به تومان نیست و زمانی باید این اتفاقات رسم بخورد که نرخ تورم را کنترل کرده و پایین بیاورند.
در پایان همچنین اضافه کرد: اگر اکنون تغییرات پولی حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی از ریال به تومان صورت پذیرد، ما دوباره با تغییرات ارزش پول در کشور را خواهیم داشت که مجدد مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
 
منبع: علم و فناوری
کد مطلب : ۲۱۱۴۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما