کشت گیاهان دارویی در سطح ۱۵هکتار از عرصه های طبیعی شهرستان قیرو کارزین

23 مرداد 1398 ساعت 12:57

۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان قیرو کارزین به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت.


به گزارش حافظ خبر، یعقوب نظریان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیرو کارزین با اعلام این خبر گفت: این طرح با همکاری مجریان کشت گیاهان دارویی و برای نخستین بار در این شهرستان انجام گرفت. وی با اشاره به موفقیت آمیزبودن اجرای این طرح در شهرستان قیر و کارزین ، به چگونگی مراحل انجام آن اشاره کرد و گفت: فاز نخست این طرح توسط یکی از مجریان طرح کشت گیاهان دارویی شهرستان در سطح ۲۰۰ مترمربع و بصورت پایلوت اجرا شد .وی افزود: خوشبختانه این طرح در مرحله نخست با موفقیت انجام و پس از آن حدود ۱۵ هکتار دیگر از اراضی ملی بر اساس تبصره (7) قانون اصلاح ماده 3 با مشارکت بهره برداران مجاز تحت اجرا قرار گرفت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیرو کارزین گفت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته ، با همکاری مجریان طرح کشت و توسعه گیاهان دارویی در این شهرستان برآورد تهیه مواد اولیه  برای کشت گیاهان بستگی به نوع واریته(گونه) و کشت آن دارد که به سه صورت بذر و نشا و درختچه قابل کشت است.
نظریان گفت: در این طرح گونه هایی از گیاهان دارویی بومی عرصه های منابع طبیعی ازجمله آویشن باغی ،آویشن برگ پهن ( اردنی یا لبنانی) ،آویشن شیرازی ،اسطوخودوس فرانسوی ،مورینیگا اولیفترا کشت شده که تامین بذرآن هم از داخل وخارج از کشور صورت گرفته است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین افزود: میزان اشتغالزایی پیش بینی شده در این طرح بصورت دائمی و مستقیم در حدود شش نفر بوده که این تعداد در فصل کاشت و برداشت به۴۰نفر نیز افزایش می یابد.
وی افزود:طبق تحقیقات انجام شده توسط مجریان طرح کشت گیاهان دارویی: EC آب (میزان شوری)مورد نیاز برای کشت این گیاهان تا 4 هزار بوده که علی رغم پایین بودن کیفیت آب و غیر قابل استفاده بودن آن برای بیشتر گیاهان و محصولات کشاورزی ، گیاهان دارویی ذکر شده در این میزان شوری بازدهی محصول بهتری خواهند داشت.
وی با اشاره به اجرای طرح کشت و توسعه گیاهان دارویی در مراتع شهرستان بویژه عرصه های تخریب شده اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته 50 هکتار از عرصه های طبیعی این شهرستان نیز به کاشت کاکتوس خوراکی و دامی اختصاص خواهد یافت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین در ادامه با اشاره به دارا بودن بازار خوب محصولات گیاهی و دارویی در خارج از استان و کشور و فراهم آمدن فرصت درآمد زایی از این گیاهان اظهار داشت:کشت و توسعه این گیاهان علاوه بر مصارف دارویی،صنعتی و آرایشی و بهداشتی بازار داخلی خوبی در کشورهای عربی و اروپایی مانند آلمان و انگلیس دارد.
وی با اشاره به برنامه ریزی مناسب جهت انجام بازاریابی مناسب برای گیاهان دارویی در این شهرستان گفت: با افزایش انگیزه مجریان برای اجرای چنین طرح هایی در عرصه های مختلف منابع طبیعی، ضمن کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان می توان از ظرفیت بسیار بالای گیاهان دارویی برای حفظ این منابع و رونق اقتصادی منطقه استفاده کرد.
نظریان ضمن اشاره به همکاری مردم در حفاظت از منابع طبیعی افزود: برداشت بی رویه و غیر مجاز گیاهان دارویی آثار زیانباری بر پوشش گیاهی مراتع وارد می کند و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در این راستا با سودجویان منابع طبیعی برابر قانون برخورد خواهد شد. وی افزود: برداشت گیاهان دارویی از عرصه های مرتعی منوط به صدور اخذ مجوز از منابع طبیعی است که مجوز بهره برداری نیز از طریق برگزاری مزایده به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می شود.
توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی است.
لازم به ذکر است گونه های دارویی مختلفی چون آویشن،نعناع،استوخودوس در مراتع شهرستان قیروکارزین قابلیت رشد و نمو دارد.


کد مطلب: 21175

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21175/کشت-گیاهان-دارویی-سطح-۱۵هکتار-عرصه-های-طبیعی-شهرستان-قیرو-کارزین

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir