۰
plusresetminus

شکستگی لوله علت انباشت آب در منازل شهرک بهشتی شیراز

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۹
بعداز یکهفته از وقوع حادثه‌‌ی تجمع آب در زیر زمین برخی منازل شهرک شهید بهشتی واقع در شمالغرب شیراز، شرکت آبفا به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها واکنش نشان داد و علت این مشکل را شکستگی لوله در بالادست اعلام کرد!
شکستگی لوله علت انباشت آب در منازل شهرک بهشتی شیراز
به گزارش حافظ خبر، طی روزهای اخیر فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که نشان از تجمع آب در زیرزمین چند خانه واقع در شهرک شهید بهشتی شیراز داشت؛ حجم آب نشان داده شده در فیلم منتشره به قدری بود که تا زانوی ساکنان یکی از این واحدهای مسکونی، در آب فرو می رفت.به دنبال انتشار گسترده این فیلم در فضای مجازی، شرکت آبفا نسبت به اعزام اکیپهایی برای بررسی موضوع و علت حادثه اقدام کرد و با رفع مشکل، وضعیت منازل یاد شده به حالت عادی بازگشت. اما انتقادها از بیان نشدن علت وقوع این حادثه همچنان مطرح بود.
ساعتی قبل روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز با ارسال نامه‌ای به امضای الله بخش نظرپور، مدیر عامل این شرکت، توضیحاتی را در خصوص آن حادثه ارائه و اعلام کرد که شکستگی لوله انتقال آب عامل تجمع آب در زیرزمین منازل مسکونی شهرک شهید بهشتی بوده است.
در این نامه آمده است:
" بسمه تعالی
با توجه به انتشاربرخی اخبار با عنوان فوران آب در خانه های شهرک شهید بهشتی شیراز در شبکه های اجتماعی ،به منظور شفافیت  افکار عمومی به مواردی در این خصوص اشاره خواهد شد.
در ابتدا بر خود لازم می دانیم تا از صبوری  و همکاری های بی دریغ مردم شریف و فهیم منطقه، مساعدت ها و حضور فرمانداری و شهرداری محترم شیراز، اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان شیراز و حساسیت های جامعه متخصصین تقدیر و تشکر نماییم.
در پی تماس ساکنین محترم خیابان بوستان کوچه 2 شهرک مذکور با مرکز 122 این شرکت، بلادرنگ  چهار اکیپ عملیاتی شامل امداد و حوادث ،کنترل کیفیت آب، نشت یابی شبکه و نشت یابی انشعابات به منطقه اعزام شدند و اکیپ ها جهت تشخیص علت نشت آب، عملیات تخصصی مرتبط را به طور جداگانه شروع  نمودند، اما از آنجایی که این شهرک با وسعت 113 هکتار با 22 کیلومتر طول شبکه آب رسانی و 4068 فقره انشعاب بر روی لایه های رس سیلتی و رس ماسه ای با شیب بالغ بر 3 درصد از شمال غربی به جنوب شرقی  قرار گرفته، موجبات حرکت زیر سطحی نشت آب در جهت شیب فراهم می گردد و به دلیل عدم وجود علایم نشت سطحی آب در محل وقوع حادثه، تشخیص ترکیدگی لوله بسیار پیچیده و زمان بر خواهد بود.
علاوه بر این موضوع به دلیل انحلال املاح در مسیر حرکت آب در لایه های ذکر شده تشخیص منشاءآب به کمک کلر باقی مانده و میزان املاح  محلول میسر نبود.
نهایتا پس از قطع آب ورودی به شهرک در دو نوبت و کاهش نشت ورودی به چاهک ها و زیر زمین 2 باب منزل ، محل وقوع حادثه در بالادست منازل مذکور در فاصله 350 متری واقع در خیابان زنبق کوچه 2 شناسایی شد که پس از رفع شکستگی شبکه، نشت آب کاملا مرتفع گردید.
علاوه بر این اقدامات، به منظور افزایش ضریب اطمینان، اکیپ عملیاتی مشاور مجهز به دستگاه های پیشرفته نشت یابی جهت بررسی بیشتر در محدوده شهرک مذکور به منطقه اعزام و نشتی دیگری مشاهده نگردید . "
به گزارش ایسنا، وقوع این حادثه در حالی است که طی دو ماه اخیر شهروندان شیرازی ساکن در مناطق جنوب و جنوب شرق این کلانشهر، بارها از قطع یا افت فشار مداوم آب گلایه مند بودند و این موضوع بارها رسانه‌ای شد.
مسئولان و دستگاه‌های مسئول عمدتا در پاسخ به علت بروز این مشکل، مصرف نامناسب، وارد مدار شدن کولرهای آبی به دلیل گرمای شدید هوا و ... را مطرح می کردند. اما براساس تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، که نامه آبفای شیراز نیز تلویحا آن را تایید می کند، میزان قابل توجهی آب شرب به دلیل شکستگی لوله انتقال برای چند روز هدر رفت.
 
کد مطلب : ۲۱۱۸۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما