۰
plusresetminus
استاندار فارس:

تجار و اصناف نماد واقعی اقتصاد مردم نهاد هستند/ خدمات اصناف در دفاع مقدس و حل بحران ها فراموش شدنی نیست

تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۳
استاندار فارس گفت: تجار و اصناف نماد واقعی اقتصاد غیردولتی و مردم نهاد هستند که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر آن تاکید کردند و سال ۹۸ را با عنوان رونق تولید نامگذاری کردند.
تجار و اصناف نماد واقعی اقتصاد مردم نهاد هستند/ خدمات اصناف در دفاع مقدس و حل بحران ها فراموش شدنی نیست
به گزارش حافظ خبر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، دکتر عنایت الله رحیمی در همایش ملی نقش تجار و توزیع در رونق تولید با بیان این که توجه به بخش خصوصی و اقتصاد غیردولتی یکی از شاه بیت های (بیانه) ارزشمند گام دوم است، اظهارداشت: اصناف در زمینه کاهش بیکاری و افزایش اشتغال به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور نقشی برجسته و پررنگ ایفا می کنند و بخش زیادی از نیروی کار و تحصیل کرده، در عرصه هایی فعال هستند که اصناف و تجار و اتحادیه ها فراهم کرده اند.
نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به این که اصناف نقش مهمی در تولید ناخالص ملی به میزان حدود 20 درصد دارند، افزود: با توجه به برجستگی اصناف و تجار باید به این قشر شریف و ارزشمند برای تداوم و گسترش فعالیت ها کمک کنیم و این کمک ها در قالب تسهیلات بانکی، پشتیبانی های بیمه ای، کمک های تکنولوژیک و موضوعات مالیاتی می تواند صورت گیرد.
وی با تاکید بر این که همه قوا باید در زمینه ارائه خدمات به اصناف و تجار مشارکت داشته باشند تا بستر مناسب تری برای فعالیت آنان فراهم کنند، ادامه داد: اگر می خواهیم همچون گذشته بتوانیم حکمرانی شایسته ای داشته باشیم یکی از پایه های آن حضور بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها است.
استاندارفارس با بیان این که بخش های خصوصی و تشکل یافته در زمینه حکمرانی شایسته می توانند نقش اساسی داشته باشند، افزود: وقتی بحث حکمرانی شایسته مطرح می شود احزاب، سمن ها، اتحادیه ها و ... می تواند زمینه حکمرانی شایسته را فراهم کنند و جمهوری اسلامی ایران بر موضوع حضور بیشتر و گسترده مردم در مدیریت کشور تاکید دارد.
نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این که اصناف در توزیع کالا و خدمات مورد نیاز مردم با قیمت مناسب تاثیر به سزایی دارند، گفت: وجود 9هزار واحد صنفی نشان دهنده نقش برجسته این قشر در اقتصاد کشور است.
دکتر رحیمی با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته، رشد بخش خدمات، متاثر از رشد تکنولوژی است اما در کشور ما این رشد متاثر از واردات و قاچاق کالا صورت می گیرد، گفت: افزایش بی رویه واحدهای صنفی مشکلاتی را برای این قشر مهم ایجاد خواهد کرد؛ توصیه به مدیران شهری این است که در دادن مجوز به واحدهای صنفی تامل کنند زیرا نباید برای اصناف رقیب بتراشیم و معیشت آن ها را که بدون حمایت های های دولتی، کمک زیادی به اشتغال و رفع نیازهای مردم می کنند دچار تهدید کنیم.
وی با بیان این که دیدگاه اسلام و معارف بلند و عمیق آن می تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند، گفت: نهادینه کردن اخلاق کسب و کار از جمله راهکارهای کاهش تخلفات در فعالیت های اقتصادی است و در این زمینه بهترین راهکار، توجه به توصیه های پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) است.
استاندار فارس با تاکید بر این که فلسفه اخلاق تجاری از مباحث مهم اخلاق حرفه ای است که مورد توجه دست اندرکاران این حوزه قرار دارد، اظهارداشت: ما از قواعد علم اقتصاد مانند عرضه و تقاضا و تورم و رکود پیروی می کنیم اما در دیدگاه اقتصاد اسلامی در کنار توجه به کسب و کار به عنوان یک نیاز مادی و دنیوی، به عنوان یک رسالت اجتماعی که هدف غایی آن رفع نیازمندی جامعه است به آن می پردازیم.
دکتر رحیمی افزود: در اسلام فعالیت های اقتصادی علاوه بر رفع نیازهای مادی به ارزش های الهی و جزای اخروی پیوند می خورد و بجای بازی برد-باخت به بازی برد-برد که هم کسب روزی و معیشت دنیا و هم پاداش اخروی را به دنبال دارد تعریف می کنیم.
نماینده عالی دولت در استان فارس با تصریح به این که جامعه اصناف در مواقع مورد نیاز و بروز بحران و نقش پررنگی در آرامش جامعه و کمک به نیازمندان ایفا می کنند، افزود: اصناف نقش برجسته ای در امور مذهبی و دفاع مقدس و در کمک به رفع بحران هایی مانند سیل بر عهده گرفتند که خدمات آن ها فراموش شدنی نیست و برگ زرینی بر تارک ایران اسلامی محسوب می شود.
وی گفت: از ورود اصناف و تجار در زمینه کمک به مدیریت بحران و کمک به آسیب دیدگان سیل در فارس و خوزستان و کمک های بسیار ارزشمندی که ارائه دادند قدردانی می کنم.
کد مطلب : ۲۱۱۹۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما