۰
plusresetminus
گزارش؛

فرصت ها و چالش های استارت آپ ها در کشور

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۷
در برهه کنونی و در محافل گوناگون بسیار از ترکیب استارت آپ درست و گاهی هم نادرست استفاده می شود اما آنچه که اهمیت دارد، فراگیری استارت آپ حداقل در اذهان عمومی مردم می باشد که در مراحل بعد باید این ذهنیت به سمت استقبال از استارت آپ ها، همکاری با آن ها و خریداری محصولاتشان سوق داده شود.
فرصت ها و چالش های استارت آپ ها در کشور
به گزارش حافظ خبر، در برهه کنونی و در محافل گوناگون بسیار از ترکیب استارت آپ درست و گاهی هم نادرست استفاده می شود اما آنچه که اهمیت دارد، فراگیری استارت آپ حداقل در اذهان عمومی مردم می باشد که در مراحل بعد باید این ذهنیت به سمت استقبال از استارت آپ ها، همکاری با آن ها و خریداری محصولاتشان سوق داده شود.
در تعریفی ساده، استارت آپ، کسب و کاری نوپا می باشد که با سرعت بالا، هزینه کم و مهم تر از همه داشتن یک ایده نو و جدید شکل می گیرد.

شاید اگر به دنبال علت فراگیری و در بورس قرار گرفتن استارت آپ ها باشیم، به توان به شرایط و اوضاع کشور نگاهی انداخت تا حدودی از علل آن مشخص شود. ایران جز کشورهایی در دنیاست که به میزان بسیاری زیادی خروجی رشته های مهندسی از دانشگاه های خود دارد که این مهم از یک سوی فرصت و از سویی دیگر تهدید می باشد. در طرف دیگر قضیه، شرایط کشور به نحوی نیست که دولت و نظام بتواند برای همه افراد جامعه از جمله تمامی این مهندسین فارغ التحصیل شغل فراهم آورد و از سویی دیگر نیز شرایط اقتصادی کشور و مردم نیز به نحوی نیست که بتوانند سرمایه گذاری های عظیمی را در کارها صورت دهند و همچنین این نکته نیز قابل توجه است که کشور در شرایط تحریم به سر می برد پس در این شرایط مردم به ویژه جوانان و تحصیل کرده ها که بسیاری از آن ها از مدت ها قبل و حتی در دوران دانشجویی ایده هایی نیز در ذهن خود پرورانده اند، برای عملیاتی کردن آن ها، جایی را بهتر از استارت آپ ها نخواهند یافت که بتوانند با فکر و ایده خود، با سرعت بالا و هزینه کم بر روی آن کار کرده و به مرحله ساخت و در صورت سوددهی به تولید انبوه برسانند.
سه عامل مهم در افزایش بیکاری در کشور

دکتر سید وفا مشکوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز درمورد بیکاری گفت: سه عامل درخصوص بیکاری باید مدنظر قرار داد، یک؛ دانشگاه های ما بدون نیازسنجی اقدام به جذب دانشجو در رشته های خود می کنند که سرانجام آن وضعیت کنونی کشور می باشد، فارغ التحصیلانی بدون داشتن کار و شغل در رشته تخصصی خود که سالیان زیادی را در دانشگاه صرف تحصیل و آموزش آن کرده اند.
وی ادامه داد: دو؛ فارغ التحصیلانی هستند که پس از اتمام دانشگاه بدون هیچگونه مهارتی به تحصیل خود خاتمه می دهند و طی سالیان دانشگاه تنها به دروس آن هم بیشتر به صورت شفاهی پرداخته اند و سه؛ کمبود سرمایه در بازارهای نوین و دانش بنیان می باشد که منجر به خارج شدن فارغ التحصیلان از چرخه کار می شود.
رابطه بیکاری و استارت آپ ها

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز درمورد ارتباط استارت آپ و بیکاری عنوان کرد: استارت آپ ها با توجه به پیشرفت علم در دوره کنونی، افزایش جمعیت و گستردگی جغرافیایی کشور یکی از عوامل کاهنده بیکاری و افزایش اشتغال در کشور به ویژه قشر جوانان می باشد.
وی همچنین بیان کرد: با توجه به سطح سواد و مدرک تحصیلی قشر غالب جوانان کشور که نیروهای کار مملکت می باشند، استارت آپ ها با گستردگی محیطی قابلیت پوشش بسیاری از نقاط کشور را دارا می باشند و می توانند به نرخ کاهش بیکاری در کشور کمک شایانی نماید.
مهم ترین معضلات یک استارت آپ
نیاز استارت آپ ها به اعتمادسازی میان مردم و افزایش آگاهی
مدیر اجرایی شرکت تیماش پیرامون معضلات و مشکلات استارت آپ ها تصریح کرد: مهم ترین معضل و مشکل استارت آپ ها اعتمادسازی مردم به استارت آپ ها می باشد و معضل و مشکل دوم گرفتن مجوزها و کارهای اداری آن در سطح کشور، استان و شهرستان می باشد.
وی همچنین در ادامه بیان مشکلات استارت آپ ها متذکر شد: یکی از معضلات قابل توجه در استان فارس و شیراز، عدم آگاهی و نداشتن سواد رسانه ای می باشد که بر روی کار و فعالیت استارت آپ ها نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.
نیاز استارت آپ ها به سرمایه

به گفته این فعال اقتصادی یکی دیگر از اشکالات و معضلات استارت آپ ها این است که فکر و ایده نو نیاز به سرمایه دارد و بیشتر سرمایه در دست طیف سنتی افراد جامعه ما می باشد و برای اینکه طیف جوان و تحصیل کرده بتوانند ایده ها و افکار خود را برای طیف سنتی بازگو کرده و جا بیندازند، زمان زیادی را می طلبد و همچنین با توجه به جامعه کنونی ما و به منظور فراگیری و جا افتادن استارت آپ ها در دل آن، فضا، مکان و هزینه های بسیاری نیاز می باشد.
درصد موفقیت استارت آپ ها چقدر می باشد؟
دکتر مشکوه درمورد درصد موفقیت استارت آپ ها خاطر نشان کرد: در زمینه استارت آپ ها باید با درنظر گرفتن آمارهای علمی و تحقیقات میدانی صورت گرفته، 51 درصد از استارت آپ ها در ابتدا با شکست مواجه شده اند و همین امر ریسک و خطرپذیری بالایی را برای ورود افراد به حوزه استارت آپ طلب می نماید.
9 عامل آکادمیک ورشکستگی استارت آپ ها

وی در ادامه به بررسی آکادمیک 9 عامل شکست یک استارت آپ پرداخت و اذعان کرد: 42 درصد از 51 درصد استارت آپ هایی که با شکست مواجه می شوند به علت این است که وارد بازاری شده و استارت آپی را طراحی و برنامه ریزی کرده اند که مورد نیاز بازار نبوده و پیش از شروع استارت آپ و کسب و کارشان نیازسنجی لازم را صورت نداده اند و تنها بر اساس علایق خود اقدام به شروع و راه اندازی یک استارت آپ کرده که در ادامه هیچ مشکلی از سطح جامعه را برطرف نمی کرده است.
استاد دانشگاه آزاد شیراز درصد بالایی از علل شکست استارت آپ ها را مشکلات مالی دانست و تشریح کرد: بدین صورت که یا در زمان مناسب وارد حوزه کار و بازار نشده اند و یا پول کافی را نداشته اند و همه هزینه ها در همان ابتدا صورت داده و در بلند مدت دیگر سرمایه ای برایشان باقی نمانده است.
به گفته وی علت سوم شکست استارت آپ ها عدم انتخاب درست اعضای تیم می باشد بدین نحو که تشکیل تیم براساس نیاز و مهارت ها نبوده است پس نتوانستند مشکلات قسمت های مختلف مورد نیاز یک استارت آپ را پوشش دهند.
مدیر اجرایی اولین استارت آپ مواد غذایی در شیراز درمورد علت بعدی شکست استارت آپ ها اظهار داشت: علت بعدی که عامل ناکامی و شکست 19 درصد از استارت آپ ها می باشد، ناتوانی آن ها در رقابت بوده است زیرا در بازار عده ای از ایده آن ها کپی برداری کرده و چون این کپی برداری ها شناخت از عقبه و نهایت کار نداشتند، به صورت ناقص کپی برداری کرده اند و در رقابت ضربات کاری و بدی را خورده اند که منجر به شکست آن ها و استارت آپشان شده است.
وی ادامه داد: 18 درصد ناکامی های استارت آپ ها ناتوانی برای قیمت گذاری بر روی کالا و یا خدماتشان بوده است و این افراد نتوانستند محصول و یا خدمت خود را به نحوی قیمت گذاری کنند که هم هزینه هایشان را پوشش دهد و هم اینکه بتوانند باعث جذب و جلب توجه مشتری شود.
وی همچنین تصریح کرد: علت بعدی شکست استارت آپ ها این بوده که افراد نیاز سنجی بازار را صورت داده اند اما محصول و یا خدمتشان طبیق با نیاز بازار نداشته و کاربر یا مشتری نیازی به این محصول یا خدمت نداشته است.
این فعال اقتصادی مشکل بعدی که منتج به ورشکستی استارت آپ ها گشته است را بازاریابی نادرست و یا سطحی عنوان کرد و بیان کرد: این عامل 14 درصد از شکست ها در این حوزه را به خود اختصاص داده است و عامل دیگری که 14 درصد از شکست های استارت آپ ها را در پی داشته، بحث عدم بازخورد گرفتن از مشتری ها و یا کاربرها بوده که یک استارت آپ کار خود را آغاز کرده و به جلو رفته اما پل ارتباطی با مشتری های خود نداشته و هیچگونه بازخوردی از خدمات و یا محصولشان نگرفته اند و این عامل در دراز مدت باعث کم شدن مشتریان آن ها شده است.
وی درخصوص نهمین و آخرین علت شکست استارت آپ ها گفت: نکته آخر که باعث ناکامی یک استارت آپ شده و 13 درصد در این خصوص تاثیرگذار بوده اینکه یک استارت آپ یا زود وارد بازار شده و یا دیر که در هرصورت منتج به ورشکستی آن گشته است و باید به نحوی زمان بندی می کردند که بازار به آن محصول یا خدمت ارائه شده نیاز داشته باشد که اگر زودتر وارد بازار شده، مشتری ها اگاهی و سواد کافی در خصوص آن را نداشته اند و اگر دیر وارد بازار شده باشند، به علت حضور رقبایی زودتر از آن ها در بازار، رقابت برایشان سخت شده و بسیاری از مواقع منجر به شکست آن ها شده است.
چگونه درصد موفقیت در استارت آپ را افزایش دهیم؟

 پس کسانی که وارد فضای استارت آپ ها می شوند، برای افزایش درصد موفقیت خود در این حیطه و در بهترین حالت ممکن این است که تجربیات استارت آپ های شکست خورده را برداشت کرده و مورد استفاده قرار دهند تا اشکالات و اشتباهات آن استارت آپ های شکست خورده را مجدد آن ها تکرار ننمایند و با ایده های نو و فکر جدید خود، استارت آپی را که شروع کرده اند به جلو هدایت نمایند.
در کشور ما با توجه به اینکه مردم دچار و گرفتار مشغله های اجتماعی و برای گذران معیشت خود درگیری زیادی با فعالیت های اجتماعی پیدا کرده اند، استارت آپ ها قابلیت خدمت رسانی مناسب تری را دارا می باشند اما باید اعتمادسازی بین آن ها و مردم صورت پذیرد تا مردم بتوانند مشکلات کاری و معضلاتی که در سطح اجتماع دارند را بدون حضور فیزیکی خود در جامعه، از طریق کانال های استارت آپی حل و فصل نمایند و این گستردگی مسائل و مشکلات اجتماعی خود کمکی برای بکارگیری نسل جوان در قالب های گوناگون از جمله استارت آپ ها می باشد.
آینده استارت آپ ها در کشور
در ایران با توجه به فکر و توانایی جوانان آینده ای روشن و پر از اتفاق های خوب را می توان متصور بود و با ظهور استارت آپ ها در کشور می توان دانشجویان طبقه بندی کرده و در قسمت هایی که توانایی آن را دارند، به کار گرفت و همچنین با تجمیع خرده سرمایه های در سطح جامعه به سمت ایجاد شرکت های داشن بنیان موفق گام برداریم.
مدیر استارت آپ خودآفرینی درمورد استارت آپ ها چه می گوید؟

رحیم خورشیدی در خصوص نقش استارتاپ ها درکاهش نرخ بیکاری به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز گفت: اصولا فعالیت استارتاپی یعنی غلبه بر سکون و داشتن فعالیت می باشد پس جوانی که فعالیت استارتاپی دارد بیکار نیست ولی بدین معنا هم نیست که صاحب یک شغل دائمی یا کسب وکار شده بلکه یا تجارب ارزشمندی در این حوزه کسب می کند و یا موفق می شود و اتفاقات مالی خیلی خوبی برایش رقم می خورد.
کارشناس ارشد کسب و کار در توضیح مهم ترین چالش های استارت آپ در ایران تصریح کرد: بروکراسی اداری و کاغذبازی و در ابتدای امر با استارتاپ ها مثل سایر کسب کوچک کارها برخورد کردن از مهم ترین چالش های استارت آپ در ایران می باشد در حالیکه باید بستر فراهم شود و پس از موفقیت استارتاپ سراغ مالیات و... رفت.
مدیر استارت آپ خودآفرینی آینده استارتاپ ها در ایران را اینگونه تشریح کرد: در صورت حمایت و ارائه بسته های تشویقی آینده بسیار خوب و روشنی برای استارت آپ ها و جوانان فعال در این عرصه خواهد بود.
در ادامه یکی از مهم ترین چالش های پیش روی استارت آپ ها و در مراحل بعد از مهم ترین علل شکست یک استارت آپ می باشد، بحث بازار و بازاریابی می باشد که در این خصوص خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز به سراغ حامد معزی، دکترای بازاریابی و مشاور استارت آپ و کسب و کار رفته است که در ادامه می خوانید:::
عدم توجه به بازاریابی در اوایل شروع استارت آپ ها

حامد معزی درمورد علت اینکه یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های استارتاپ ها درحوزه تجاری سازی, فروش و بازاریابی می باشد، تشریح کرد: اغلب استارت آپ ها در کشورمان توسط دانشجویان فنی و مهندسی تشکیل و اداره می شود و چون بسیاری تجربه های اولشان می باشد، از اهمیت بازاریابی و متخصص این امر در تیم خود غافل می شوند و در موارد بسیاری حتی نیاز به حضور یک متخصص بازاریابی در تیم خود را نفی می کنند پس زمانی که وارد بازار می شوند، با مشکلاتی گسترده و اساسی درمورد فروش محصولات و ارائه خدمات خود مواجه می شوند.
دکترای بازاریابی درمورد روند طی شده در بازاریابی و فروش در استارتاپ از گذشته تاکنون عنوان کرد: در اوایل شروع استارت آپ ها به مباحث بازاریابی و فروش توجه نمی شد اما با گذشت زمان و هنگامی که پس از تولید محصولات یا ارائه خدمات با مشکل فروش و عدم توانایی و رقابت در بازار مواجه شدند، کم کم نیاز به متخصصین و مشاورین حوزه بازاریابی را احساس کرده و در تیم های خود جایگاهی را برای متخصص بازاریابی و فروش در نظر گرفتند، هرچند که توجه به این مقوله مهم هنوز آنچنان که باید و شاید در دستورکار قرار نگرفته است.
راه حل مشکلات بازاریابی استارت آپ ها

مشاور بازاریابی و کسب و کار در ارائه راهکار برای حل مشکلات بازاریابی و فروش استارت آپ ها متذکر شد: راهکار اول که می تواند موثر باشد این است که مؤسسین استارت آپ ها موظف به حضور در دوره های مقدماتی بازاریابی باشند.
وی راهکار دوم را فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: باید این فرهنگ در دانشگاه ها و به صورت آکادمیک آموزش داده شود که در شرکت ها و استارت آپ ها از متخصصین بازاریابی و فروش استفاه شود.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری در شیراز؛ بدون شک استارت آپ ها نقشی بی بدیل و مهم در آینده کشور و اقتصاد آن خواهند داشت و موفقیت آن ها مستلزم حمایت و کمک مردم کشور در مراحل مختلف می باشد.
 
گزارش از محمد صادقی
علم و فناوری
کد مطلب : ۲۱۲۴۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما