بازهم تجمع کارگران کارخانه قند فسا

تعداد زیاد کارگران؛ بهانه ای برای عدم پرداخت حقوق چهار ماه گذشته

5 شهريور 1398 ساعت 11:38

کارگران کارخانه قند فسا 4 ماه است که حقوق خود را دریافت نکردند و با وجود اعتراض‌های زیاد و تجمع در تاریخ 28 فروردین و وعده‌های مسئولان شهرستان، هنوز مطالبات‌شان پرداخت نشده است به طوری که آنها برای رسیدن به حق و حقوق خود دوم شهریور ماه بار دیگر تجمع کردند.


به گزارش حافظ خبر، کارگران پیش از این نیز از عدم امنیت شغلی‌شان از زمان واگذاری کارخانه به بخش خصوصی سخن گفته بودند. کارگران این کارخانه اغلب با 20 سال کار، سن و سالی بالای 50 دارند و اگر کارخانه تعطیل شود هیچ راه درآمد دیگری نخواهند داشت.
به گفته بردبار عضو شورای اسلامی کار کارخانه قند فسا حقوق کارگرهای شرکتی و رسمی کارخانه قند فسا حدود  4 ماه است که واریز نشده است.
علی یار بردبار با اشاره به اینکه حدود 6 ماه است که بیمه کارگران کارخانه قند فسا پرداخت نشده است، ادامه داد: اگرچه حدود 20 نفر از این افراد هم شامل بازنشستگی شده اند اما مسئولان کارخانه حاضر نشدند که پاداش پایان خدمت و حقوق این افراد را واریز کنند.
عضو  شورای اسلامی کار کارخانه قند فسا با اشاره به اینکه 250 نفر از کارگران قند فسا چند ماه است که هیچگونه حقوقی دریافت نکرده‌اند، افزود: حدود 100 نفر نیروی شرکتی و 150 نفر به صورت رسمی در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند.
عضو  شورای اسلامی کار کارخانه  قند فسا  گفت: بارها جهت پرداخت حقوق و بیمه با مدیران کارخانه صحبت کردیم، اما  به ما اعلام می‌کنند به دلیل مشکلات موجود نمی‌توانیم حقوق و مزایا کارگران را بپردازیم؛ این در حالی است که مسئول کارخانه به ما قول داده که حقوق خرداد ماه سال جاری را در اواسط مهر ماه پرداخت می‌کند.
وی افزود: اگر مسئولان کارخانه شش ماه حقوق کارگران را نپردازند، می توانند ورشکستگی خود را اعلام کنند بنابراین ما در تلاشیم که این اتفاق در عمل رخ ندهد.
بردبار با بیان اینکه عدم پرداخت حقوق کارگران از اهداف مهم مسئولان کارخانه برای اعلام ورشکستگی محسوب می شود، ادامه داد: مسئولان کارخانه در تلاشند تا با پرداخت نکردن حقوق و بیمه کارگران ورشکستگی خود را اعلام کنند.
عضو  شورای اسلامی کارخانه  قند فسا با بیان اینکه در حال حاضر مسئولان کارخانه در حال تعمیرات کارخانه هستند، ادامه داد: تعمیرات کارخانه حدود دو الی سه ماه زمان می برد. به گفته وی در حال حاضر تولید کارخانه قند فسا متوقف شده است.
9043638b-b494-4d4e-8587-88d7ba5cbef4
 مدیر مجموعه کارخانه قند فسا، کننده کار نیست
مهرزاد مویدی عضو شورای اسلامی کار استان هم در ادامه با بیان اینکه بعید می‌دانم که مسئولان کارخانه قند فسا حقوق کارگران این مجموعه را واریز کنند، گفت: با توجه به استناد و شواهد و مشکلات موجود در کارخانه قند فسا فکر نمی‌کنم مسئولان این کارخانه قصد داشته باشند معوقات کارگران را بپردازند.
وی با اشاره به اینکه سوء مدیریت در بعضی از کارخانه های استان مانند قند فسا و روغن نباتی شیراز باعث شده حقوق کارگران تضعیف شود، افزود: با توجه به اینکه همه مسئولان استانی تلاش‌شان را در بستن مشکلات پرونده کارخانه‌ها انجام داده اند،اما ما شاهدیم  در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده است.
وی با بیان اینکه رو به جلو حرکت نکردن کارخانه هایی مانند قند فسا و روغن نباتی شیراز به دلیل ضعف مدیران آنها است، ادامه داد: باتوجه به احترامی که برای مدیران این مجموعه قائلم اما نباید فراموش کرد که سوء مدیریت از عواملی است که باعث ایجاد مشکل در چنین کارخانه هایی شده است.
وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن مطالبات کارگران در اولویت‌های چندم به بعد واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها، بیانگر وجود ایرادات قانونی است ادامه داد: درج نشدن مطالبات کارگری در مراحل نخست قرارداد و قرار گرفتن مطالبات بانک ها و... در اولویت‌های نخست، از موضوعات و مشکلاتی است که جای تأمل دارد.
مویدی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها حدود 8 الی 10 درصد مشکلات کارخانه ها به کارگران ارتباط دارد افزود: اما کارفرمایان 80 الی 90 درصد مشکلاتشان را به کارگران ربط می دهند.
ورشکستگی عمدی کارخانه قند فسا کذب است
فرماندار ویژه شهرستان فسا هم در ادامه با بیان اینکه کارگران کارخانه قند فسا تنها دو ماه معوقات و حقوق خود را دریافت نکرده اند، افزود: کارگران کارخانه قند فسا تنها حقوق تیر و خرداد ماه خود را دریافت نکرده اند.
سلیمان کرمی با اشاره به اینکه کارخانه قند فسا به دلایلی مانند تعمیرات، تنفس، و .... از اوایل تیرماه تعطیل شده است، افزود: با توجه به اینکه کارخانه قند فسا در هیچ مقطع زمانی به صورت دائم و مستمر فعالیت نمی‌کرده است و فعالیت این مجموعه بیشتر به صورت فصلی انجام می گرفته، بنابراین مدیر عامل این مجموعه  در جهت کمک به کارگران فعالیت آنها را دائمی کرد.
وی تصریح کرد: طی جلساتی که در جهت احترام به حقوق کارگران با مدیر عامل کارخانه قند فسا داشتیم، مدیر کارخانه حقوق اسفند ماه و فروردین و اردیبهشت ماه آنها را نیز پرداخت کرد.
فرماندار ویژه فسا گفت: بیمه کارگران کارخانه قند فسا به دلیل پرداخت نکردن توسط مجموعه با مشکلاتی مواجه شده بود، بنابراین مقرر شد که مدیر این مجموعه مبلغی را بابت بیمه کارگران به مجموعه تامین اجتماعی بپردازد تا مشکلات آنها در بخش بیمه نیز حل شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین دریافتی کارگران کارخانه قند فسا حدود 5 میلیون تومان است گفت: با توجه به اینکه مجموعه کارخانه قند فسا باید ماهانه بیش از یک میلیارد تومان به کارگران حقوق بدهد، بنابراین طبیعی است مدیر این مجموعه در جهت پرداخت حقوق با مشکل مواجه شود.
کرمی با بیان اینکه واگذاری واحدهای تولیدی از بخش دولتی به بخش خصوصی بی شک خسارت هایی به همراه دارد، افزود: کارشکنی بعضی از افراد در داخل مجموعه و .... از عواملی است که باعث شده این مجموعه با مشکلاتی مواجه شود.
کرمی با بیان اینکه موضوعاتی مانند تلاش مدیران کارخانه قند فسا برای ورشکستگی این مجموعه از موضوعاتی است که در فضای مجازی مطرح می شود، ادامه داد: این موضوع ها در حقیقت واقعیت ندارد، اما آن را رد هم نمی کنم؛ هرچند که معتقدم فردی که حدود 30 الی 40 میلیارد تومان جهت راه اندازی این مجموعه هزینه کرده است به هیچ وجه در زمان برداشت حاضر به ورشکستگی مجموعه نیست.
وی با بیان اینکه زیاد بودن تعداد کارگر از مشکلات مهم این کارخانه محسوب می شود، ادامه داد: مدیر کارخانه قند فسا همواره اذعان دارد که پرداخت ماهیانه یک میلیارد و صد میلیون تومان در قالب حقوق به کارگران از مشکلاتی است که با آن مواجه است.
منبع: ایلنا


کد مطلب: 21320

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21320/تعداد-زیاد-کارگران-بهانه-عدم-پرداخت-حقوق-چهار-ماه-گذشته

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir